Smaksatta bönor i kvarn?

tobbeg

Active member
Hej,

Jag fick nyligen lite bönor som hette chokladbönor och irishcoffee bönor. Frågan är om jag vågar köra dom i kvarnen utan allt mitt kaffe kommer ta smak i framtiden?

Är det nån som vet hur man gör sånt här kaffe? Läggs bönorna i nån form av smakbad eller hur funkar det?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Det enda du kan göra är väl att mala bönorna?
Du kanske besudlar (eller förhöjer) smaken på framtida "okryddade" bönor i en kort stund, men visst måste det gå att "mala bort" smaken med nya, friska bönor.
 

lupoo

Well-known member
En riktig rengörning av kvarnen borde göra susen om man känner "irishcoffee" toner i det vanliga kaffet. In och jobba med borsten bara.
Det var visst någon som provade att mala ris i rengöringssyfte men det är glömt nu eller... :D ;)
 

bourbon

Member
Syrups som smaksättare

Normalt så används högklassiga syrups för att smaksätta rostade bönor.
Exempel på sådana är Torani, Da Vinci etc.
Förutom essenser och naturliga smakämnen brukar det ingå en hel del socker. När det gäller butikskvarnar så är regeln att ha olika kvarnar för smaksatt och "vanliga" bönor.
Smaksättaren med sitt socker ger en annan vidhäftning på kvarndelarna och det kan vara svårt att "mala bort" det hela.
En kvarn för smaksatt bör alltså rengöras betydligt mer.
Jag har dock inte erfarenhet av att rengöra kvarnar som malt sådant kaffe. Att undvika smaksatt i den vanliga kvarnen är sådant som jag blivit rekommenderad av maskinsäljare.
Kanske någon annan har provat med annat resultat?
 

peterblad

Well-known member
Jag körde någon Irish coffee blend som jag fick i present. Min rekommendation är att INTE köra blandat. Smaken försvann förvisso efter när ca 250 g vanligt kaffe malits ner men jag hann bli ordentligt trött på smaken från de smaksatta bönorna innan.
 

frX

Well-known member
Bättre att köra med syrup? Då man du ju åtminstonde byta när du känner för det ;)
 

tobbeg

Active member
Tackar för stor respons. Kaffet var en present så det känns så drygt av mig att inte använda det. Ni ska få en utförlig rapport senare om hur länge allt mitt kaffe har smakat choklad och irish cream.

MVH Tobias
 

Tony

Well-known member
Malet smaksatt kaffe rekommenderas inte att köras i samma kvarn som icke smaksatt. Om man nu finner att man redan har gjort så, så finns det rengörings pellets till kvarnarna som heter grindz, finns lite överallt och tar bort de´messta av lukt och oljor

Tony heter jag förresten och är ny i formuet, trevligt.
 

zix

Well-known member
Vissa smaksatta bönor är inte alls bra att köra i malskivekvarn. Då får man ta fram skärkvarnen istället... göra filterkaffe eller moka på det.
 

Ketchup_4u

New member
Har fått kaffebönor med kardemumma i present (bönor och kardemumma seperat i två olika påsar). Till det fick jag också en liten påse med special bönor just för att rensa kvarnen från kardemumman..

P.S. Ketchup+tomater=sant
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,721
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp