Gaggia MDF (bra kvarn till bra pris?)

YocaL

Well-known member
JO! Jag är på jakt efter en bra kvarn till bra pris för min FrancisFrancis X3.
MDF'en tilltalar mig mycket just pga. att man kan dosera ut redan malt kaffe direkt i filterhållaren.

Men sen så undrar jag lite över det där med o tweaka den, behövs det?
Maler den inte redan fint nog? länk

Annat alternativ som jag vet många har här är ju M203'an, som verkar bra, men den saknar ju just den funktionen som jag tycker är bra med MDF'en.


Vad bör jag satsa på egentligen?
 

Björn

Well-known member
Jag har en begagnad MDF som jag precis reparerat (det var doserarhandtaget som brutits av -- ny reservdel 10 euro). Jag kan rapportera här om mina erfarenheter när jag tagit den i bruk, om du kan giva dig till tåls. :)

Däremot använde jag den även innan den övergick i min ägo, då tillsammans med en Gaggia Classic. Då stod kvarnen på sju, vilket kanske var i grövsta laget, men gav absolut bra espresso. Jag är övertygad om att den kommer att mala fint nog nu med, och jag kan inte inse varför Gaggia inte skulle veta att ställa in sin kvarn ordentligt redan på fabriken. Kaffe skall ju nu inte vara så finmalet som möjligt för espresso, utan precis lagom.
 

andcar

Well-known member
Min synpunkt är att skippa MDF'en. Hade en tidigare men var rätt besviken iom att det är väldigt stora steg mellan hacken på malningen. Bättre att satsa på en 203'a som är steglös.
 

Marv

Well-known member
bertilkarlsson sa:
Finns det alltså en kvarn som oväsnas mer än en 203:a ?!

/Bertil

Har du provat en Gaggia MM kvarn ? Där kan man snacka om oväsen !

Jag funderade på Gaggia MDF innan jag bytte. Jag gillade inte att den hade så stora steg i inställningen och att den hade dosator. Det blev en 203a som jag är grymt nöjd med...
 

Björn

Well-known member
Ni som har erfarenhet av MDF-kvarnen, har ni någon uppfattning om vilken malningsgrad man skall ställa in för bryggkaffe?
 

bertilkarlsson

Active member
Marv sa:
bertilkarlsson sa:
Finns det alltså en kvarn som oväsnas mer än en 203:a ?!

/Bertil

Har du provat en Gaggia MM kvarn ? Där kan man snacka om oväsen

Jag funderade på Gaggia MDF innan jag bytte. Jag gillade inte att den hade så stora steg i inställningen och att den hade dosator. Det blev en 203a som jag är grymt nöjd med...
Jag har en 203a, min hittills enda och första kvarn, och är väldigt nöjd med den, men det låter mycket när man maler. Bekanta som hör kvarnen för första gången drar på smilbanden åt den nyblivna hemmabaristan. Det är ju liksom svårt att överraska med en espresso :)

/Bertil
 

YocaL

Well-known member
Så...
Summan av det hela är att MDF'en har för stor skillnad mellan malningsgraderna?


Tråkigt i så fall, för jag tycker den verkar praktisk.
M203'an, blir det inte en himla massa kaffeklabb bredvid den?
 

integrity

Well-known member
MDF'en verkar mera vara gjord för att täcka hela spektrat kokkaffe-turkiskt. Jag varierar min MDF mellan 5-6-7. Mera variation än så blir för fint eller grovt.
Men den är praktisk att dosera med.
 

johey

Well-known member
Jag har ingen erfarenhet av de kvarnar ni nämnt om, men jag har precis skaffat mig en Rancilio Rocky. Jag är grymt nöjd. Små fina steg och man sätter portan i kvarnen och maler direkt i filtret. Nästan ingenting kommer utanför. Den maler jämt och definitivt tillräckligt fint. Jag kör på femte steget vilket är lagom för Silvian. Kör jag på första steget blir det stopp. Det finns typ 50 steg, så jag antar att man även skulle kunna mala kokkaffe om man skulle få för sig det (fast det kanske blir osmidigt att mala i något annat än portafiltret).
 

Uben

Member
Jag håller själv på att kika runt på olika kvarnar och för mig så verkar inte MDFen vara ett vettigt alternativ. Dom alternativ jag själv kommit fram till är istället:

En begagnad Zassenhaus för nånstans mellan 200-800kr. En manuell kvarn som vad jag förstått ska ha problem att mala lite grövre kaffe och det allra finaste kaffet(T.ex för ristretto, turkiskt). Dessutom verkar det inte helt enkelt att hitta en i bra skick. Dock prisvärd.

En M203. En Rancilio Rocky kommer nära. Men den är dyrare och har inte steglös malningsgrad. Så M203 verkar vara det bättre valet.

Sen det sista steget, tex Mazzer Mini, Macap M4 osv. Som en dyrare och bättre konstruerad M203. Därmed ännu bättre malning, tystare, hållbarare och mindre spill. Dessutom slipper du tänka på uppgraderingar och ifall du väljer att sälja så har dom troligen ett bättre andrahandsvärde än en M203.
 

treefinger

Well-known member
Uben sa:
En begagnad Zassenhaus för nånstans mellan 200-800kr. En manuell kvarn som vad jag förstått ska ha problem att mala lite grövre kaffe och det allra finaste kaffet(T.ex för ristretto, turkiskt). Dessutom verkar det inte helt enkelt att hitta en i bra skick. Dock prisvärd.

Rent teoretiskt är Zassenhauskvarnen överlägsen M203 pga att Zassenhaus har koniskt malverk av keramiskt stål. Att det skulle vara problem att mala fint eller grovt med en Zassenhaus är struntprat.

Att jag sedan har köpt en M203 av bekvämlighetsskäl är en helt annan femma.
 

YocaL

Well-known member
Men många pratar om Zassenhaus, men det ända stället jag hittar dom på är typ ebay, och då är också hälten reliker :p

Finns det en vetig (gärna svensk) webshop som tillhandahåller dom?
 

treefinger

Well-known member
YocaL sa:
Men många pratar om Zassenhaus, men det ända stället jag hittar dom på är typ ebay, och då är också hälten reliker :p

Finns det en vetig (gärna svensk) webshop som tillhandahåller dom?

De är precis som du säger, inte helt lätta att få tag på. Det verkar som att det nästan är störst chans att hitta dem i de lite mindre tebutikerna som även säljer lite kaffebönor.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
YocaL sa:
Men många pratar om Zassenhaus, men det ända stället jag hittar dom på är typ ebay, och då är också hälten reliker :p

Finns det en vetig (gärna svensk) webshop som tillhandahåller dom?

Beror på produktionsproblem hos Zassenhaus. Det är sagt att fr.o.m november ska det finnas igen.
 

Uben

Member
treefinger sa:
Uben sa:
En begagnad Zassenhaus för nånstans mellan 200-800kr. En manuell kvarn som vad jag förstått ska ha problem att mala lite grövre kaffe och det allra finaste kaffet(T.ex för ristretto, turkiskt). Dessutom verkar det inte helt enkelt att hitta en i bra skick. Dock prisvärd.

Rent teoretiskt är Zassenhauskvarnen överlägsen M203 pga att Zassenhaus har koniskt malverk av keramiskt stål. Att det skulle vara problem att mala fint eller grovt med en Zassenhaus är struntprat.

Problemet med riktigt finmalet kaffe som vissa har ska bero på att malskivorna inte sitter helt parallelt gentemot varandra. Det gör att dom tar i varandra innan dom kommit nog nära varandra för att kunna mala för t.ex en ristretto. Problemet när man maler grövre ska vara att kaffet blir ojämnt malt.
Men du har alltså inte upplevt något av dessa problem?
 

jb

Well-known member
treefinger sa:
Rent teoretiskt är Zassenhauskvarnen överlägsen M203 pga att Zassenhaus har koniskt malverk av keramiskt stål. Att det skulle vara problem att mala fint eller grovt med en Zassenhaus är struntprat.

Att jag sedan har köpt en M203 av bekvämlighetsskäl är en helt annan femma.

Vad är egentligen keramiskt stål...? :?

Keramik, stål, samtidigt...?
 

treefinger

Well-known member
jb sa:
treefinger sa:
Rent teoretiskt är Zassenhauskvarnen överlägsen M203 pga att Zassenhaus har koniskt malverk av keramiskt stål. Att det skulle vara problem att mala fint eller grovt med en Zassenhaus är struntprat.

Att jag sedan har köpt en M203 av bekvämlighetsskäl är en helt annan femma.

Vad är egentligen keramiskt stål...? :?

Keramik, stål, samtidigt...?

Ja, ungefär. Poängen är att det inte nöts på samma sätt som vanligt stål. Medan vanliga malskivor t.ex. på minimokan, som jag precis köpt, kanske nöts ut på 2 år så håller en kvarn med keramiskt stål betydligt längre.

Det keramiska stålet är anledningen till att Zassenhaus kan ge 10 års garanti på malverket.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp