Mauro Special Espresso

Edwin

Active member
Hej, köpte min första espressomaskin för två veckor sedan. Det blev en Gaggia classic som jag är riktigt nöjd med :) .

Jag har tyvär ingen kvarn än, så jag kör med färdigmalet. Provat lite olika märken och köpte bl.a. ett paket Mauro Special Espresso, men kan inte få en bra extraktion. Det går alldeles för långsamt och det är nätt och jämt som några droppar orkar pressa sig igenom. Jag har provat att tampa med mindre tryck men det vill sig inte. Jag vet inte om det är för finmalet kanske.

Är det någon annan som har erfarenhet av det här märket som får ut en dubbel på rimlig tid?
 

jb

Well-known member
Som vanligt finns inget kort och snabbt svar ;)

Special Espresso är dock skapat (och malet) för just konsumentmaskin och jag har testat det på många olika bryggare med gott resultat.

Som alltid är det dock lite variation på varje enskild maskin och det enda man kan göra är att laborera med de olika parametrarna (framförallt kaffedos och packning i ditt fall).

Om det droppar igenom så kan du prova att minska kaffedosen lite grann... samt inte packa för hårt.

Det är dock alltid mest optimalt att ha en kvarn och mala kaffet färskt samt kunna påverka kaffets förändring (åldring, luftfuktighet etc.) och malningsgrad gentemot den unika maskinen.

Om så önskas, finns en del tips här:
http://www.jbcoffeehouse.se/products/coffee/knowledge.html

lycka till
 

Edwin

Active member
Tack för tipset jb :D

Jag får fortsätta att laborera och jag hoppas att jag lyckas få ut en bra espresso innan paketet tar slut hehe.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp