Silvia- och Rockyfrågor

Yli

Active member
frankE: Det skiljer sig nog från person till person beroende hur man tycker om sitt kaffe och beroende på böner o.s.v men jag kör alltid en slät struken dubbel korg innan jag tampar, det är ca 12-14g vilket ger en dubbel men jag kör nästan aldrig mer än 3-4cl i koppen. Tycker det är godast så plus att det blir enklare att få till en ”bättre” crema:lol:

/// Yli
 

Large

Well-known member
3cl ur ett dubellfilter är ju snarare en ristretto än en espresso.
Det är väldigt många som gillar de rena arabicablandningarna en smula kort.
 

Yli

Active member
Men ett 3cl skott av 14g borde väl bli något åt en dubbel ristretto? Har intre riktigt koll på vilka volymer som gäller för vad.... :(
 

Fabian

Well-known member
Skulle nog också se det som en dubbel ristretto. Men det känns som att gränserna inte är sådär jätteviktiga när det gäller ristretto. 1-2 cl enkel och 3-4 cl dubbel tänker jag i alla fall.
 

Bjarne

Well-known member
Vill byta Rotorpump till andreja.Går det ?

Förvisso fel tråd för din fråga, men jag svarar ändå.

Vad jag kan se så är inte Andreja's pump av typen rotor, utan vibrator. Däremot Vetrano har rotorpump.
Skulle det vara lika mycket utrymme i Andreja som i Vetrano så går det kanske att montera rotorpump i den, men troligen är det trångt p.g.a. vattentanken (Vetrano har ingen tank)
 

Large

Well-known member
Jag antar att du testat det uppenbara att den vita huvudswitchen på sidan står i läge I ?
Någon säkring tror jag inte finns monterad i kvarnen, iaf ingen lätt utbytbar glassäkring. Däremot är det inte ovanligt att den svarta strömställaren på framsidan som du trycker in när du mal brukar ge upp efter några års flitigt användande. Jag hade börjat med att felsöka denna.
Eftersom du inte kan el alls så rekommenderar jag dig att be någon vän eller en verkstad hjälpa dig med detta som dels har bättre kunskap och dessutom nödvändiga verktyg (multimeter). Det går fort om du bara klarar av att plocka isär kvarnen så att man kommer åt de elektriska anslutningarna på baksidan av brytaren. Kolla också så att alla kablar och anslutningar sitter fast ordentligt.

Om brytaren visar sig vara hel och kablage och kontakter ser/sitter bra så skulle det kunna vara kondensatorn på kvarnmotorn som slutat fungera. Detta är också relativt enkelt att byta om man har rätt verktyg och lite erfarenhet att använda dom.
 

stefanbo

Well-known member
Börjar få koll på kombin Silvia/Rocky. Då byter man upp sig till en Brasilia :)
 
Senast ändrad:

Large

Well-known member
Det brukar vara lättare att felsöka maskiner som är ordentligt trasiga :) Jag tror inte att felet blir dyrare att laga om du kör tills den absolut inte fungerar längre. Dessutom så kanske du kan spåra felkällan under tiden eller få fler symptom som kan ge ledtrådar till vad som kan vara orsaken till felet.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Du får vara lite uppmärksam på eventuella missljud och andra abnormala händelser med hr Rocky den närmaste tiden. Allt för att kunna diagnostisera felet när (och om) det uppstår.

Men, definitivt, kör på så länge det funkar! :)

//Stefan (som hade både ett och annat märkligt fel på Silvia/Rocky, vilka "lagade" sig själva, när det begav sig)
 

waqr

Member
Hej på er!

Här kommer en nöjd Silvia och Rocky ägare till som nyligen upptäckt detta forum. Har läst runt lite sedan igår och måste verkligen säga att detta verkar vara ett kanontrevligt forum :)

Har lusläst denna tråd och det verkar väl som i stort sett de flesta som har denna kombo av maskin och kvarn är lika nöjda som jag är. Har haft mina maskin och kvarn i lite över 2 år och visst tog det ett litet tag innan man fick till hyfsade shots men när man väl lärt sig hur maskinen och de olika malningsgraderna på kaffet man använder så tror jag denna maskin är svårslagen i prisklassen 4500-5000:-. Även skummaren tycker jag är kanon. Har hittills aldrig fått ett bättre skum ute på ett fik än jag själv lyckas få till med Rancilion.

Ett litet tips som jag inte läst om i denna tråd är detta med att återfylla kokaren med kallt vatten efter man skummat mjölk. Tyvärr så fyller ju inte kokaren på Rancilion upp av sig själv vilket innebär att den kommer överhettas och på sikt ge drastiskt försämrade ångskummnings prestanda om man inte fyller upp kokaren manuellt efter varje skummning. Detta visste säkert de flesta här eftersom det verkar finnas massor med kunskap på detta forum men jag tänkte att jag skulle nämna det iallafall :)

Ett annat tips är att kolla på Seattle Coffee gear videos på nätet. Dom har gjort många intressanta tester som man kan lärar sig mycket av (b la tips om detta med att återfylla kokaren efter skummning)

http://www.youtube.com/user/SeattleCoffeeGear#p/u
 
Senast ändrad:

Stig

New member
Hej

Jag har köpt ett silvia och rocky packet och är grymt nöjd. Trist bara att man inte kan brygga och skumma samtidigt!
Nu måste man bara få lite rutin på alla handlagen : )
 

AndersSt

Well-known member
Hej

Jag har köpt ett silvia och rocky packet och är grymt nöjd. Trist bara att man inte kan brygga och skumma samtidigt!
Nu måste man bara få lite rutin på alla handlagen : )

Jag har en Silvia med en Minimoka 203 och är ganska nöjd med det även om en HX eller dubbelkokare står på önskelistan eftersom det blir mycket cappu och latte emellanåt. Det finns lite olika skolor kring i vilken ordning man ska brygga och skumma.

Själv brygger jag först, sen slår jag på ångknappen. Under tiden ställer jag kopparna eller glasen uppe på koppvärmaren, häller upp mjölk i kannan och då brukar det vara klart att börja skumma. Jag föredrar att göra det i den ordningen eftersom jag då vet att kokaren är full inför skummningen och så slipper jag hålla igång (snurra) mjölken i kannan medans jag brygger kaffet. Och jag slipper tempsurfa/flusha ner vattentemperaturen i kokaren från ångtemp (ca 140grader) till bryggtemp (knappt 100grader). Nu rymmer kokaren bara 3dl så det går snabbt att få ner tempen men ändå.

Många (kanske de flesta?) gör tydligen tvärtom, skummar först och brygger sen.
 

orvadet

Well-known member
Många (kanske de flesta?) gör tydligen tvärtom, skummar först och brygger sen.

Jag hade också en Silvia (Pid) men det är i princip omöjligt att brygga direkt efter skumning, temperaturen måste stabiliseras överallt och det tar flera minuter. Flushar man den så slutar det med att kokaren kallnar för mycket eller att vattnet som kommer ut i början är alldeles för varmt.
 

waqr

Member
Jag hade också en Silvia (Pid) men det är i princip omöjligt att brygga direkt efter skumning, temperaturen måste stabiliseras överallt och det tar flera minuter. Flushar man den så slutar det med att kokaren kallnar för mycket eller att vattnet som kommer ut i början är alldeles för varmt.

Då Siliva inte har någon återfyllningsfunktion så måste man flusha direkt efter skummning då man annars riskerar att bränna sönder kokaren.
 

orvadet

Well-known member
Jo det är ju klart man måste flusha, det jag anmärkte på var att det tar för lång tid att stabilisera tempen efter flush för att skumma mjölk först. I mitt fall med PID slog jag på ångtemperaturen nästan direkt vid "espressobryggningen" vilket gjorde att det tog ganska kort tid att få upp ångan.

Jag gav upp när folk i min bekantskapskrets ville ha cappusar, och uppgraderade till HX, paniken kom ju lätt krypande om 5 personer ville ha mjölkdrycker samtidigt. :unsure:
 
Senast ändrad:

waqr

Member
Jo det är ju klart man måste flusha, det jag anmärkte på var att det tar för lång tid att stabilisera tempen efter flush för att skumma mjölk först. I mitt fall med PID slog jag på ångtemperaturen nästan direkt vid "espressobryggningen" vilket gjorde att det tog ganska kort tid att få upp ångan.

Jag gav upp när folk i min bekantskapskrets ville ha cappusar, och uppgraderade till HX, paniken kom ju lätt krypande om 5 personer ville ha mjölkdrycker samtidigt. :unsure:

Haha....känner igen det där :)
 

SWEwillow

Well-known member
Hej!


Någon som har bra tips på HX maskiner för max 10 000-15 000:- kan sträcka mig till 20 om det är bra mycket bättre än dom för typ 10.
 
Senast ändrad:

mts

Well-known member
Hade nog varit bättre om du skrev i en egen tråd willow, men med den budgeten kan du får mycket HX för pengarna, t.ex
BSC junior
La Vibiemme Domobar
Quick Mill Andreja Premium
Rocket Giotto
Dalla Corte Mini

med andra ord så behöver du nog vara ltie mer specifik på vad du vill ha med en sån budget :)
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,666
Inlägg
155,712
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp