Silvia- och Rockyfrågor

johey

Well-known member
Jag har precis packat upp mina grejer jag har fått hem. Rancilio Silvia, Rocky och en bas med sumplåda. Just nu har jag bara en fråga, men jag tänkte att det nog dyker upp fler, så därav den generella rubriken.

I vattentanken på min Silvia finns det två slangar. En lång som når ner till botten och en kortare som når ungefär halvvägs. Vad är den korta till för? Den verkar inte suga vatten. Ser den till att hålla koll på vattennivån i tanken eller nåt?
 

johey

Well-known member
Ah, såklar. Tack! :D

Ok, jag borde döpa om tråden till Silvia- och Rookiefrågor tror jag. Nu kommer nästa.

Nu har jag börjat leka med maskinen. Oj, den gör ju inte som jag vill, hehe. Men jag tror att jag till slut lyckades pressa ur något som skulle kunna liknas vid en espresso. Men ja, perfekt är ju inte rätt ord. Extraheringstiden var ju helt fel, men jag är medveten om de olika faktorerna och vad jag ska labba med.

Men när det gäller pucken då... Vad beror det på att den är blöt och slemmig när jag är klar? Ska inte den vara torr och fin när man har en bra maskin? Ja, om man gör rätt förstås. Min puck är blöt och går sönder när jag knackar ur den. På botten av filtret sitter det kvar sump som jag får skölja ur med vatten. Hjälp! :D
 

mb

Active member
Jag brukar också ha blöta puckar ifall jag försöker tömma filtret precis efter bryggningen. Ifall man låter den stå någon minut så brukar den torka ihop lite och bli fastare så att den blir lätt att knacka ur.

Tycker själv att jag hade god nytta av kaffeinformations guide hur bryggningen skall gå till. Videoklippen från Wholelattelove har jag också haft nytta av, framförallt hur mjölkskumningen går till.

http://www.kaffeinformation.se/page.asp?id=espressoskola1&selItemId=espressoskola1

http://www.wholelattelove.com/showVideos.cfm?itemID=39
 

johey

Well-known member
Jag hittade ett par lite äldre trådar där detta problem har diskuterats. Nja, jag vet inte om det är just det problemet. Jag provade nu att sätta Rockyn på läge 10, vilket var dess förinställda värde. Då blir det ganska grovt kaffe. Ungefär som köpt färdigmalet espresso. Jag tampar ganska hårt men det rinner igenom på typ 15 sekunder. Pucken har dock fortfaranden lika fast och fin konsistens som en manet. Men ja, det blir i alla fall den godaste espresson som serverats i detta hem, men det säger ju inte så mycket. :)

Det är knappt så att det går att ha i mer kaffe i filtret heller. Silvian verkar lite tvär med att acceptera fulla filter. Jag är van vid att fylla filtret upp till kanten på min Krups, men när det gäller Silvian så vägrar hon ta emot ett filter som är fullare än till "sträcket".
 

Large

Well-known member
Kör endast med dubbelfiltret, koncentrera dig först av allt att få till riktiga rinntider och konsistent dosering av kaffe i filtret.
Räkna med att det kan ta åtminstone 1/2kg kaffe innan allt faller på plats.

Skaffa dig sen ganska omgående en bra kvalitetstamper om du inte har en redan och läs på om tampningsteknik för att minimera channeling.

Angående de geggia puckarna så oroa dig inte för dom i början. Torra puckar kommer då du lärt dig att behärska tampning, dosering och malning. Räkna med att detta kan ta någon månad eller ett antal kg kaffe, vilket som kommer först :)
 

johey

Well-known member
Jag provade att köra med det färdigmalda kaffet jag fick med, men det gick inte alls. Trots att jag tampade stenhårt och att jag fyllde filtret så att det nästan var svårt att sätta dit det i Silvian, så sprutade kaffet igenom på några få sekunder. Inga fina mussvansar, utan snarare svanar på en sork i galopp. Pucken blev dock bättre, men fortfarande inte fri från gägg. Och fortfarande lossnade inte hela pucken när jag knackade ut den, men dock det mesta.

Notera att jag nu bara har testat enkelfiltret än sålänge. Dubbelfiltret kanske är lättare att lära sig? Snål som jag är vägrar jag ju emellertid hälla ut kaffet, utan måste dricka upp det. Därmed börjar det lite smått bära emot att experimentera mera nu. Har fått i mig ett 10-tal singlar nu. Det är inte så att jag direkt skriker efter en dubbel. :D
 
C

cj53x11

Guest
Grattis johey! Vi fick våra sprillans Rancilios på samma dag :!:

Det tog mig nästan två timmar att hitta rätt läge på kvarnen. Runt 5-strecket funkar bäst för mig. Då tar det cirkus 25sek (halvhårt packat) för en enkel espresso att rinna igenom. Jag provade till en början med enkelfiltret men det blev bara skit, så nu kör jag enbart dubbelfiltret vilket funkar mycket bättre!

Nästa steg är nu att skumma mjölk. Ska dock äta lite först...

P.S. Jag hänger på din tråd här om jag stöter på några oklarheter med min maskin!

Saludos!
 

johey

Well-known member
Oj, jag missade Larges svar eftersom jag skrev ett nytt inlägg samtidigt. Ok, jag förstår. Jag är nog lite ivrig tror jag. :) Jag kanske gör rätt i att köra med Zuegas fulkaffe tills jag har lärt mig att använda maskinen. Hur jag tänkte när jag köpte en 200g-burk är det nog ingen som vet. Får nog gå och köpa en 500g-påse innan de stänger. Hehe.

Angående tamper så fick jag med en sådan av aluminium. Då jag aldrig sett en tamper förr, har jag inget att jämföra med, förutom plastsvampen som Rancilio tycker att jag ska ha. Det jag kan säga om aluminiumgrejen är att jag mäter den till 57mm i diameter. Visst borde den vara 58? Den har lite marginal i filtret, men jag vet ju inte hur det ska vara å andra sidan.

cj53x11: Grattis själv, själsfrände! :D Du verkar ha kommit längre än jag. Men just you wait! ;) Skumma mjölk vågar jag inte ge mig på. Eller jo, kanske, men jag ska samla mod först.

Jag har provat läge 5 på kvarnen och dubbelfiltret. Tampar på badrumsvågen med en vikt som mäter 20 kg, men det sprutar fortfarande igenom på några sekunder och pucken blir blask. Nåja, jag lär mig nog snart.
 

johey

Well-known member
Jo, nu så blev det ganska bra. Espresson blev riktigt god och uppskattningsvis extraherad på 20 sekunder. Jag mätte dock inte. Pucken blev ju inte torr direkt, men åtminstone så pass att den kom ut hel. Läge 5 på kvarnen, dubbelfilter och tampning på 20 kg.

Men min mage pallar inte mer kaffe nu. Fan. Jag kommer spy inatt. Men det är det värt. :)
 

johey

Well-known member
Ok, nu har jag provat mjölkskumning. Visst, jag har inga direkt goda förutsättningar för att lyckas. Ingen mjölkkanna och ingen termometer. Jag provade alltså att skumma lite på måfå i en tekopp. Det blev helt ok faktiskt, fast all mjölk blev inte skum. Men men, det hade jag inte räknat med.

Dock har jag en fråga när det gäller skumning med Silvian. Är det en bra idé att skumma mjölk och sedan direkt efteråt göra en espresso, eller är vattnet alldeles för varmt då? Kan jag i så fall avhjälpa det med att spola ut en del vatten så att kokaren kyls, eller ska jag helt enkelt göra espresson först och sedan skumma mjölk?
 
C

cj53x11

Guest
Usch, jag har också nått mjölskummningen nu. Det går käpprätt åt h-vete! Den första blev något som närmast kan liknas vid en degklump :!:

Kör i en 0.25-kanna just nu men ska nog prova lyckan med 0.6-an istället. Det känns som att jag har en lååång väg att vandra...
 

arto

Well-known member
johey sa:
Ok, nu har jag provat mjölkskumning. Visst, jag har inga direkt goda förutsättningar för att lyckas. Ingen mjölkkanna och ingen termometer. Jag provade alltså att skumma lite på måfå i en tekopp. Det blev helt ok faktiskt, fast all mjölk blev inte skum. Men men, det hade jag inte räknat med.

Dock har jag en fråga när det gäller skumning med Silvian. Är det en bra idé att skumma mjölk och sedan direkt efteråt göra en espresso, eller är vattnet alldeles för varmt då? Kan jag i så fall avhjälpa det med att spola ut en del vatten så att kokaren kyls, eller ska jag helt enkelt göra espresson först och sedan skumma mjölk?

När du skummat din mjölk; slå av ångläget, spola sedan igenom mycket vatten genom maskinen. Det kyler ner den. Sedan vänta på att den uppnår rätt temp. för att extrahera kaffet.
 

johey

Well-known member
Arto: Ok, så man behöver göra det på Silvian alltså?

Se där! Nu får jag ut en singel på 25 sekunder. Och den smakar inte fy skam, även om jag nog har druckit uppåt 10-12 shotar ikväll. :D Pucken är dock fortfarande lite slemmig. Som en mördarsnigel ungefär. Bättre än mina första maneter i alla fall, hehe. Det artar sig, men än har jag långt kvar.

Nu kör jag läge 3 på Rockyn. Det kanske är i finaste laget. Det blev inga kontinuerliga mussvansar, utan snarare diskreta droppar, men dock med konstant flöde. Nu har min filterhållare förvisso två rännor (eller vad det nu kan heta på fackspråk) så det kanske skulle bli en mussvans om jag hade en med enkel ränna.
 

mag

Well-known member
Tror faktiskt inte du sparar tid på att skumma först och brygga sen, det tar ändå ett tag innan kokaren svalnat tillräckligt för att ge en god espresso. Dessutom blir det ångbastu när du ska pumpa vatten genom ångröret, hela kokaren (3dl) måste ju tömmas vilket är en inte försumbar mängd ånga...
Ett tips för att spara några sekunder vid skumning är dock att göra som manualen säger, börja skumma strax innan kokaren slagit av (i ångläge) vilket gör att kokaren fortsätter gå hela tiden du skummar. Detta ger betydligt bättre ångtryck. Dock tycker jag mig oftast ha fått bättre resultat om jag väntat tills att kokaren slagit från, men så har jag inte övat så värst mycket heller.
Så tror jag också du kommer lyckas snabbare om du använder dubbelfiltret, själv har jag alltid fått ganska varierat resultat med enkelfiltret.
Lycka till, du har några roliga men sömnlösa kvällar framför dig :)
 

bertilkarlsson

Active member
Grattis till era maskiner! Jag har gjort espressos varje dag i två veckor nu. Mina puckar är fortfarande blöta, men jag tycker att jag får jämnare och jämnare kvalite på drycken, vilket ju är det viktigaste. Det känns som att man gör framsteg ganska snabbt faktiskt.

/Bertil
 

lupoo

Well-known member
Dosator är inget för en "hemma-barista" då det rör sig om så små mängder kaffe. Det blir bara kvar kaffe i dosatorn som inte är färskt, och det är ju det som är vitsen med att ha en kvarn, färskt kaffe rätt ner i portafiltret ;)
Men ha Du tänkt att starta ett litet "hemmafik" med en hygglig omsättning av kaffe så...
Jag tror att johey har passerat den gränsen idag ;) Hur många har det blivit idag? :shock:
 

johey

Well-known member
:p Lalalllalalalalaaaaaa :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: Neeej, jag är inte höööööög..... Leeeeve koffeinet! :eek: :eek: :eek:

:roll:

Det har inte blivit så mycket kaffe idag. En shot kanske... Två.... Kanske fyra, 12 stycken kanske. 15.

Dosator tror jag inte på. Jag far illa av att se kaffe ligga förmalet. Jag är hur som helst nöjd med att ha köpt utan dosator.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp