dags för uppgradering

zumpen

Member
Hej
har just upptäckt denna fantastiskt kul och informativa sida!

Efter att bläddrat runt lite bland inläggen förstår jag att det är baristanivå på många medlemmar och att hantverket är i fokus. Trots det hoppas jag på nån synpunkt på följande;
Jag har övergett min gamla Krups (nånting) som inte presterar vad jag vill ha. Istället sneglar jag på nya Jura C5. Skälet är att jag inte prioriterar "mecket" med tillagningen, utan snarare kaffedrickandet.

Jag behöver en maskin som - stabilt och varje gång - fixar god espresso/cappu/latte, inklusive bra mjölk. Ibland till ca 8 -10 gäster.

Är C5'an OK för det eller ska man lägg på en peng till nästa modell, eller finns det annat märke som är ett bra alternativ (har bara hört att Jura ska vara bra/bäst bland helautomater)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
zumpen sa:
...sneglar jag på nya Jura C5. Skälet är att jag inte prioriterar "mecket" med tillagningen, utan snarare kaffedrickandet.

Jag behöver en maskin som - stabilt och varje gång - fixar god espresso/cappu/latte, inklusive bra mjölk. Ibland till ca 8 -10 gäster.

Hmmm, jag antar att kriteriet är att det räcker att kvaliteten på kaffet är OK, men inte perfekt? För perfekta espresson går väl inte att få fram ur en helautomatisk apparat? Om jag nu inte är helt lurad. ;)

"Mecket" är liksom nödvändigt för att få fram det bästa ur bönorna och mjölken...
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Ska du skumma/värma mycket mjölk ska du kolla in F70. Snabbare ånga. Vill man inte meka så är en helautomat ett bra alternativ. Alla är inte supernördar.
 

zumpen

Member
tack för synpunkterna.

Tyvärr saknar vi bra utbud/kunskap här (Linköping), men jag ska försöka utvärdera vad som är bäst.

Återkommer med review efter inköp
 

Robban

Member
Inhandlade en F70 (av Cheffalo, faktiskt) för en månad sedan. Är helnöjd med resultatet. Har inte tid/intresse av att slabba med en halvautomatisk så en helautomatisk passar mig perfekt.

Fungerar bra på en bjudning tack vare det snabba ångelementet. Acceptabel cappu/latte är väldigt lätt att få till tack vare Juras autocappuccinatore.

Dock är den inte 100% stabil. Hänger sig ibland så att man måste starta om den. Något en mjukvaruuppdatering kan avhjälpa, kanske? Inget stort problem (händer inte ofta, och en omstart gör man på 2 sekunder) men något irriterande när det väl händer.
 

zumpen

Member
Robban,
Var C5'an ett alternativ när du handlade? Valde du F70 just för att få bättre ångfunktion (ex vis när man är ett gäng runt bordet)? Det är ju trots allt några tusenlappar extra att gå upp en modell.
 

Robban

Member
Enligt vad jag läste mig till under min undersökning av marknaden så är det en betydande kvalitetsskillnad mellan C-serien och F-serien (tyckte även kvalitetsskillnaden kändes när man klämde på dem), så C5 var aldrig något seriöst alternativ. Skall man ändå lägga så mycket pengar så är det lika bra att ta en maskin man tror sig bli nöjd med, resonerade jag. Och när jag valde ur F-serien så var det snabba ångelementet en avgörande faktor. Känns nu i efterhand som om jag gjorde rätt val.

Men visst är det väldigt mycket pengar för en "kaffebryggare". Sved ordentligt i lädret när den skulle betalas. :lol:

Tycker du skall försöka ta dig till en återförsäljare innan du bestämmer dig. Att klämma på maskinerna och provdricka kaffet de producerar är ett måste när man skall lägga så mycket pengar. Det handlar ju i slutändan ändock mycket om känsla.
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp