Bra maskin för nybörjare?

air

Member
Hejsan!

Jag skall precis köpa en espressomaskin, men har lite beslutsångest, så jag tänkte få lite tips här :)
Jag har tidigare haft en budgetmaskin av märket AEG, modell EA-150, men den avled förra veckan.


Nu hade jag tänkt satsa kring 300euro (~3000kr) i nästa maskin, vilket ger mej några alternativ.

* Gaggia Classic för 339euro inklusive frakt från italien (finns på flera olika siter för samma pris).
* Begagnad Isomac Giada eller Super Giada från blocket.

Finns det någon stor skillnad mellan dessa maskiner, eller är det bara en smaksak vilken man väljer? (nytt e ju förstås alltid nytt)
Finns det kanske nån maskin som jag missat som kunde vara värd att titta på?

Begagnat går också bra, men det verkar vara en rätt liten marknad, eller så letar jag bara på fel ställen :roll:
 

Large

Well-known member
En ny Classic för de pengarna är en "nobrainer", förutsatt att du har en kvalitetskvarn att matcha den med. Annars lär du känna att du slängt pengarna i sjön.

Begagnad Giada skulle jag nog akta mig noga för, såvida jag inte kände säljaren och hans/hennes maskin väl.
 

air

Member
Någon kvar har jag ännu inte, men tänkte sätta det som nästa på min lista.

Dock tycker jag det verkar lite onödigt att köpa en marginellt billigare maskin för att sedan inte vara nöjd när jag köper en kvarn...
 

kaleii

Well-known member
Talades vi vid på en fest i lördags, månne? :D

Hur som helst så skulle jag helt klart köra på en Gaggia Classic. Se till att spara ihop pengar till en bra kvarn efter det. Billigaste kvarnen med okej kvalitet verkar vara Solis Maestro 166 (1200 kr på http://www.smartstep.se/zoegas/ ). Eller så köper men en MiniMoka 203 för ca 2500 kr. Personligen så tycker jag att det är värt det, men det är ju dubbla priset.
 

zix

Well-known member
Isomac ligger lite högt på sina billigare modeller, kan man tycka. De är säkert bra, men fördelen med Gaggian är annars de fullstora portafiltren. Du kan köra med en Gaggia dagligen i ett par tre år, det brukar den klara, men behålla tampern och kvarnen (om de är bra) till nästa större maskin. Det du har lärt dig om malning och tampning och hur kaffet rinner kan du föra vidare till nästa maskin med smärre förändringar. I de smala, djupa portafiltren (som t.ex. sitter på giadan) rinner det liksom inte riktigt likadant. Eller... så tycker jag iallafall.
Gaggiamaskinerna gör gott kaffe och många svenskar har dem. Säkert flera här på forumet... lätt att få tips alltså. Sen vill jag tipsa om en annan Gaggia: Baby. Den ser kanske inte lika exklusiv ut som de andra, men är ofta billigare. Den ska dock ge lika bra resultat som Classic.
 

kaleii

Well-known member
zix sa:
Sen vill jag tipsa om en annan Gaggia: Baby. Den ser kanske inte lika exklusiv ut som de andra, men är ofta billigare. Den ska dock ge lika bra resultat som Classic.

Skillnaden är väl att Gaggia Baby D har vattendosering (alltså att man kan programmera vattenmängden så att man bara behöver trycka på en knapp och få samma mängd vatten), samt att den har ett plasthölje (ofta i rött) i stället för i metall?

De verkar ju i alla fall vara rätt likvärdiga, så det är väl mest en smaksak.
 

air

Member
kaleii sa:
Talades vi vid på en fest i lördags, månne? :D

Näe, det tror jag verkligen inte. Eftersom jag ar hemma i helsingfors hela helgen och inte besökte några fester :D


Tack för alla tipsen! Verkar som ett entydigt val, så det blir troligtvis Gaggian. Baby D har jag oxo kollat på, den är marginellt billigare (30euro), men jag gillar inte riktigt plasthöljet, så det blir antagligen classic iallafall!
 

bianchista

New member
Hejsan.. Ännu en nybörjare här. Jag köpte en C3 Coffeecenter för ett tag sedan hos Webhallen. Den maskinen måste jag bara varna för.. Helt undermålig kvalitet.
Men nu till min fråga; Ser att en del menar att en maskin från Isomac kan vara bra. Jag sitter och funderar på en Isomac Viper á 2 695 kr hos Webhallen. Tänkte också investera i en bra kvarn. Comments?
 

Kson

Well-known member
Hej, själv har jag en Giada som nog kan sägas vara ung samma apparat. Maskinen är iof OK och ganska enkel att få till espresso med men de har snålat i på Portafilter tex och har ett 53 mm somej går att byta spouts på tex. Sen har de en ganska speciell konstruktion på infäste av spridarfiltret som dels sitter med en stor mutter som är lite tveksamt placerad samt att själva spridarfiltret är otroligt känsligt för om man överfyller. Filtret slår sig lätt och då letar sig vattnet ut på sidorna istället för att pressas genom filtret men följden att kaffet blir underextraherat och blaskigt.

Men med lite koll på dessa grejer och omtanket och skötsel så levererar den som sagt OK kaffe.

Jag tror att jag skulle sneglat på Gaggia istället omjag skulle gå på nyköp i denna prisklass.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp