Gammalt, gammalt kaffe...

Bild098.jpg
[/url]


Jag har fått denna kaffeburk i min ägo. Den är givetvis oöppnad, och på dess undersida sitter ett litet kuvert fasttejpat. Kuvertet rymmer en gulnad tidningsartikel från vad som verkar vara en skånsk lokaltidning (tyvärr odaterad) med rubriken "Kaffe från 40-talet".

Artikeln handlar om paret Nordin i Helsingborg, som sparat en burk kaffe från andra världskrigets ransoneringsår, och innehåller även en bild av burken. Nordins var på något sätt bekanta med min farmor, men exakt varför burken stod och skräpade i hennes hus vet ingen. Ingen av mina vänner har hittills blivit sådär jätteimponerad av mitt gamla, gamla kaffe, men här kanske det finns någon som finner det roande.

Någon som vågar spekulera i hur innehållet kan te sig? Som sågspån, kanske?[/img]
 

Molarin

Well-known member
Riktigt riktigt coolt!

Med tanke på att historian finns dokumenterad borde det finnas värde i att spara och vårda burken. Försök få med den i tidningen igen! Borde inte vara helt omöjligt.
 

lupoo

Well-known member
Här kommer ännu en gammal och obruten burk kaffe!




Denna burk hittade vi på en auktion i en "pryllåda" för några år sedan. Tror att vi ropade i lådan för 20:-.

Kan datera denna burk till 1952 eller 1953 beroende på hur man skall räkna säsonger. Kollade på Lisebergs hemsida och man drog igång ett nytt varuspel som kallades Kaffebörsen 1952 och detta kan ju vara en vinst från just detta spel.

På burken står att läsa.
"Vacuumkonserverat kaffe bibehåller sin härliga arom och styrka. Även under långvarig lagring" 8)

Vet inte om det gäller över en 50-års period, kan även meddela att buken börjar att bukta lite som en surströmingsburk. ;)

Som lite Off Topic visar jag även en annan klenod i samlingen, denna är dock tom :p


Sen kan Ni gissa mitt efternamn :? :lol:
 
Ingen fara, jag tänker inte öppna den. Har ingen percolatorbryggare ju... ;)

Tror inte att den ska ut på ebay heller; jag ser snarare framför mig hur jag blir stammis på en retrodesignad kaffebar och ger min urgamla kaffeburk till ägaren, som naturligtvis blir glad i hågen och serverar påtår...
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp