Mauro De Luxe

noscore

Active member
Någon som vet vad De Luxe:n egentligen består av? Jag börjar få slut på mitt lager av den nu och vill få lite tips på andra sorter som påminner smakmässigt om De Luxe:n.
 

bourbon

Member
Några förslag!

Mauro de Luxe är en espressoblandning med inslag av 10% högklassig Robusta. Dessutom olika Arabica typer så att resultatet blir mest likt norditalienska espresson till karaktären.
Ja du vet ju som har druckit av den. Helt klart en av de bästa blandningarna på marknaden och oerhört jämn i kvaliteten.

Prova gärna dessa:

Kahls Inferno som har en liknande mix av bönor. Från början tänkt att matcha blandningar av karaktären "French Roast", exempelvis Café Brutal från Roberts. Men är i praktiken snällare än så och är mycket prisvärd utan att riktigt nå upp till de Luxe. Mindre Robustapåverkan, istället kraftigare rostning.

Espresso Originale från Johan & Nyström, också en prisvärd blandning av samma snitt som likt Inferno kanske inte når riktigt fram. Men många av våra kunder har varit positivt överraskade av detta kaffe, värt att pröva.

Caffè Royal från Universal som likt de Luxe importeras av JB Coffeehouse. En mycket bra blandning som är ett direkt svar på Mauro de Luxe.

Men det finns även annat att testa. Gå gärna in på www.coffeenet.se, välj espresso, och läs mer om resten.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Inferno är enligt mig bränt kaffe som påminner lika mycket om De Luxe som korv påminner om oxfilé ;)
Den blandning från Caffè Universal som mest påminner om De Luxe torde vara Super Crema (som kommer heta Crema Oro vad det lider) Caffè Royal från Universal är en blandning av åtta olika arabicasorter och en av få rena arabicablandningar jag tycker är riktigt god.

De Luxe är mycket riktigt 10% finaste robusta och 90% arabica från främst colombia.
 

bourbon

Member
Cheffalo sa:
Inferno är enligt mig bränt kaffe som påminner lika mycket om De Luxe som korv påminner om oxfilé ;)
Den blandning från Caffè Universal som mest påminner om De Luxe torde vara Super Crema (som kommer heta Crema Oro vad det lider) Caffè Royal från Universal är en blandning av åtta olika arabicasorter och en av få rena arabicablandningar jag tycker är riktigt god.

De Luxe är mycket riktigt 10% finaste robusta och 90% arabica från främst colombia.

Lite hårt mot Inferno måste jag säga. OK den är absolut inte lika lättjobbad som espresso som de Luxen är. Handen på hjärtat så är den allra bäst att brygga på. Med lite mellanrostat Java som extra blandning så blir den kanon i bryggaren. Men jag har kört den på vår Brasilia och absolut inte fått brända shots, så den kan!

När det gäller Universal så redovisar jag mina erfarenheter av smaken i första hand, inte hur blandningen är uppbyggd. Med Royal har jag hamnat mest nära de luxe i smak.
Jag vet inte om fler delar min uppfattning men de Luxe känns som en erhört skicklig avägning av goda bryggegenskaper från Robusta och de mer komplexa nyanser som man kan märka i Arabicakaffen.
Vi har kört de Luxe som standard i vår servering i två år och stammisarna märker direkt de gånger vi bytt, även fast ersättarna har varit riktigt bra de också!
Super Crema (eller Crema Oro) lutar betydligt mera åt de karaktärer som Robustarika kaffen ger, upplever jag.
Och den innehåller ju dessutom 20% Robusta.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Precis, men första gången jag provade en shot Super Crema var jag nära att gissa att det var en De Luxe som möjligtvis var lite mer överdoserad och överextraherad än normalt :)
Nej, Inferno kommer inte över denna tröskel.. (jag är hemma, om nån undrar :lol: ) Dock ska tilläggas att den nu för tiden inte rostas lika hårt som förr. Då kunde man använda bönnorna som häftmassa.
 

brengen

Well-known member
Sprätte en påse Mauro De Luxe i helgen.

Testade denna blandning precis i början av min espressoresa men tyckte inte den var något att ha.

Att så många rankar De Luxe så högt gjorde dock att jag ville ge den ett försök till... nu med mer erfarenhet och bättre utrustning....

.... och nu fattar jag vad alla snackar om...... vilket underbart kaffe det är :)

Tänk att lite träning och uppgradering på kvarn-/maskinfronten kunde ändra min uppfattning så :)
 

Marv

Well-known member
Sprätte en påse Mauro De Luxe i helgen.

Testade denna blandning precis i början av min espressoresa men tyckte inte den var något att ha.

Att så många rankar De Luxe så högt gjorde dock att jag ville ge den ett försök till... nu med mer erfarenhet och bättre utrustning....

.... och nu fattar jag vad alla snackar om...... vilket underbart kaffe det är :)

Tänk att lite träning och uppgradering på kvarn-/maskinfronten kunde ändra min uppfattning så :)

Provade också DeLuxe i tidigare och precis som du med förra kvarnen och efter alla ombyggnationer och var inte så förtjust i den. Kanske skulle prova igen :) Hur skulle du rekomendera den ?
 

Marv

Well-known member
Hur menar du? Med eller utan mjölk (har bara testat espresso och cafè latte och båda funkar lika fint).

En extrahering på 20-25s blev kanon... har iofs inte testat mycket längre men detta tips fick jag av Cheff.


Tja, jag tänkte i form av dosering, espresso, ristretto, extraktionstid etc
 

Molarin

Well-known member
Något överdoserad och 3 cl på 18 sekunder funkade bäst för mig på Gaggian. Med nya maskinen tycker jag att den smakar bättre med 3 cl på 22 sek.
 

Neo

Well-known member
ChocoLatte i Helsingborg verkar ha baserat hela sin verksamhet på Mauro DeLuxe. Köpte en påse där igår. Jag kan inte låta bli o lukta på bönorna.
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp