Odla kaffe hemma

godis_knugen

Well-known member
var inne hos plantagen och fick syn på några riktigt fina plantor. det gick inte att motstå utan fick med mig vad jag trodde var ett par plantor. väl hemma visade de sig vara 10-15 skott/plantor i varje kruka. skotten är fortfarande ganska små ca 15cm höga men sitter ganska tätt. så frågan är hur länge jag ska låta dem sitta i samma kruka innan det blir dags att sära på dem? vad ska man ha för jord när det blir dags?

goda råd är välkomna :)
 

zayin

New member
Har någon fått sin kaffeplanta att blomma?
Hade ett gäng plantor i 5-6år, de växte bra men de blommade aldrig...
 

orvadet

Well-known member
Har någon fått sin kaffeplanta att blomma?
Hade ett gäng plantor i 5-6år, de växte bra men de blommade aldrig...

Min morbror hade en planta på ca 2meter som bar frukt för många år sedan, nu är det så att han är rätt extrem med allt han gör så han kan mycket väl pollinerat blommorna med tops eller liknande :lol:. Jag ska fråga honom när jag träffar honom nästa gång om han hade tur eller om det var hårt arbete dom låg bakom. Mitt kaffeintresse stannade vid Gevalia brygg på den tiden så därav avsaknaden av detaljer.
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
Min erfarenhet av Impecta i stort är att det är bässta fröfirman i sverige, bra service och snabb leverans.
Men Arabica bönorna (alla 5) är troligtvis för gammla. Jag fick inte en enda böna att gro.

Så jag tror ett säkrare kort är att köpa typ 250 gr. råkaffe bönor från någon stabil kaffe bonde/handlare i stället.
Då har du ju bra kaffe att dricka med. :D
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
Vet faktiskt inte riktigt...
Men om det inte funkar så blir det mer kaffe än du får ut på 5 bönor iaf.
Kan kolla om jag får tag på adress till en kaffebonde.
Ska nog inte vara några problem att köpa ett gäng oprosseserade bönor.
Annars tror jag faktiskt det går bra med soltorkade.
 

martink78

Well-known member
Jag undrar hur lätt det är att få tag på oprocessade bönor. Säkraste kortet är att besöka en bonde och få några direkt i handen gissar jag. Annars tvivlar jag på att det är så många bönder som är intresserade av att sälja så små mängder som 250g bönor. I alla fall inte av dem som finns på nätet. Men meddela gärna hur det går!
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
Jag tänkte mig inte för innan jag svarade...
Bortsett från den sweiziska decoffeinerings metoden. (Dom gör någonting med vatten som drar ut koffeinet.)
Så går vad jag vet, i stort sett alla processer ut på att skala, rensa, torka och tvätta bönorna på olika sätt.
Har hört att det existerar några kemiska processer också, dom bönorna tror jag kan bli svåra att odla.
Kan ju passa på att berätta att det finns en helt koffeinfri naturlig böna; Coffea charrheriana. Men den saluförs sällan. (Finns i kamerun.)
:D
 

martink78

Well-known member
Är Coffea charrheriana en naturlig variant eller är det en av de där genmanipulerade sorterna?
Odlas den i Kenya så är väl oddsen för att den är naturlig..
 

bauta

Well-known member
Hmm, väcker denna tråd.
Som chiliodlare vore det kul att odla kaffe till våren. Skulle det sen bli skörd som kan rostas är det en ren bonus.

Är det Plantagen el ICA MAXI i Solna som gäller fortfarande eller har ni nån annan lev av odlingsbara bönor el plantor?
 
Senast ändrad:

kaffedavid

Active member
Vad roligt, jag ska också odla chili, och slogs precis utav att jag borde ju ha en kaffeplanta eller två, för skoj skull då jag kommer ha plats i fönstret!

jag är med andra ord också i undran kring hur man styr sig en kaffeplanta!
 

svartvest

Well-known member
Hörde i veckan att det finns en kyrka i Umeå som har en kaffebusken som blommar och ger böner. Kul jag trodde inte det gick i Sverige att odla så att det blir bönor.
 

bauta

Well-known member
Jag satte 12 st Arabica-bönor från Impecta för några veckor sedan, efter att ha blötlagt dem i vatten två dygn. Vanlig såjord utblandad med Perlite.
Försökt hålla jorden fuktig utan att var helt blöt och odligspluggarna står i ett söderfönster. Läste nånstans att de är ljusaktiverade?

Resultat: nada. Så grobarheten på Impectas kaffebönor verkar tveksam (om jag inte går nåt fel).

Satte samtidigt två Chilisorter varav en har 100% grobarhet och den andra 0%.

Får väl testa igen med nåt av mina råkaffen.
 

bauta

Well-known member
Av de jag satte visade sig två ha grott vid omplanteringen. Fast de låg under jord. Sen har de kommit upp 3-4 cm så det går väldigt sakta, om alls. Det lustiga är att bönan är på topp, inte nere i jorden som jag trodde. Hoppas de tar fart iaf
 
Topp