Skummning... Allt börjar bra, sen går det åt h*lvete

frX

Well-known member
Hej go vänner

När jag försöker skumma med min Classic (ej modifierad ännu) så blir det inte som jag vill :evil:
Det börjar bra, fin fluffig homogen blandning (wow tänker jag, det börjar bra det här) Men sen när det börjar närma sig i temperatur så skiter det sig totalt... Jag får ett lager luft och ett lager mjölk (eller väldigt trögflytande mjölk)... Ja ni fattar nog vad jag menar... Hur ska jag komma ur det här dilemmat? Har lekt med lite olika typer av mjölk, nu senast arlas barista mjölk (visst det blev bättre men långt ifrån bra) :| Jag vill ju behålla konsistensen som jag har ungefär hälften in i skummningen (då är den ju dock för kall)...

Hjälp!
 

Molarin

Well-known member
Som jag ser det har du att välja på följande:

-Förvärm mjölken (i micron)
-Köp Gevalias Cappuccino (Tillsätt endast vatten)
-Drick ditt kaffe på Café Viskan (De vet hur man bygger skumberg)
-Kasta panarellon och köp ett Rancilio-rör.
-Täta panarellon så att den suger in mindre luft
-Drick espresso


Kan säkert komma på fler lösningar i morgon. Återkommer!
 

frX

Well-known member
hmmm, efter moget övervägande har jag kommit fram till att alternativ 4 passar mig bäst ;)
Dock så lyser ett Rancilio-rör med sin frånvaro.. Har iof beställt ett från Anderas på Deli, hoppas bara att det kommer snart :roll:

Kanke kan köra på alternativ 5 tillsvidare.. om det är värt besväret. Går det att täta bra och isåf hur? :?
 

johey

Well-known member
Det där har varit på tal förut vet jag, i tråden http://www.riktigtkaffe.se/viewtopic.php?t=76 .. Tyvärr är det en bruten länk där i till en, förmodar jag, ganska viktig sida. Kanske du kan få något tips där ändå?

Observera att jag inte har en aning om hur ett ångrör ser ut, vare sig på Classic eller Silvia (än). Jag har bara sett att detta diskuterats. :)
 

frX

Well-known member
gosh, den tråden hade jag missat, synd att länken var bruten :( någon som "minns"?
 

frX

Well-known member
:shock:

så enkelt? hur på verkar det luftflödet egentligen?



ANMÄLT TILL TÄVLINGEN "MEST GROTESKA SÄRSKRIVNING 2006"!
/Admin
 

arto

Well-known member
sprkz sa:
:shock:

så enkelt? hur på verkar det luftflödet egentligen?



ANMÄLT TILL TÄVLINGEN "MEST GROTESKA SÄRSKRIVNING 2006"!
/Admin

Den suger inte in luft då alls. Bara maskinens ånga som pyser ut från röret. Bra bra :D
 

frX

Well-known member
haha, så sent.. så trött :p ni får ursäkta mig!

lysande, ska prova detta med en gång!
 

Michaela

New member
Hej
Jag hade samma problem innan, tips flytta ner gummiringen ett snäpp och när du ångar mjölken så vinkla kannan lite.
Funkade iaf för mig.
hoppas det löser sig
 

frX

Well-known member
jadu, det blir ju helt klart bättre :) men bäst tror jag det blir om jag byter ångröret... eller, man kanske inte skall skylla allt på det tekniska. jag behöver nog jobba på skummningstekniken också :oops:
 

davan

Active member
Helt klart stor skillnad med ett Rancilio-rör!
Köpte min Classic i slutet av sommarn och bytte rör ganska snart...
(Provade också gummirings-tricket på panarellon utan att bli nöjd)

Skumma på!

Sitter själv å njuter av kvällscappun på Isola-bönor :)
 

frX

Well-known member
lysande! jag har kört med modifierad panarello nu ett tag och resultatet är ju 100 ggr bättre, det blev nästan en rosetta i morse :p.. tyckte jag iaf.. min sambo höll inte med ;)
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,698
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp