Porta.....

treefinger

Well-known member
teflon-portafiler? ;)
Användes tydligen på NBC om jag inte är felinformerad. Min gissning.

257578935_9330b8a020.jpg


... eller det kanske har funnits jättelänge.. jag hade inte sett det förut i alla fall.
 

mrjohan

Well-known member
Dessa portafilter har varit funnits för utvärdering på olika kaffebarer i Malmö senaste två månaderna.
 

mårris

Well-known member
det här bekräftar bara min teori:
espresso är inte en dryck.
det är inte en hobby.
det är inte en livsstil.
det är en materialsport!
 

pojken_pelle

Active member
Teflon i portafiltret körde rancilio med i sina maskiner för länge sedan. Tror att de hade problem med att få det att sitta kvar ordentligt, följde väl med en del ner i koppen ibland. Teflon är väl inte så hälsosamt att äta, med tanke på kräftan och dylikt.

DuPont blev väl stämda på sanslösa summor för påstådda cancer fall orsakade av Teflon för något årsedan. Kanske därför man använder det på kläder och inte i stekpannor nuförtiden



/pelle
 

mrjohan

Well-known member
Fast de portafiler som testas nu har en beläggning som består av en kombination av olika ämnen, dvs. inte enbart teflon. Kolla Stenqvists bild från hans blogg:

DSCN0982.JPG


Beläggningen på detta portafilter är brunaktigt (finns även ev vit och en svart version) och ser ut som på den belagda spouten, dvs ser inte alls ut som på bilden som postades ovan.

På Solde Kaffebar testar man med den vita varianten i filterhandtaget och den svarta på ångrör och ångmunstycke. Verkar vara mycket enkelt att rengöra, framförallt, ångröret. Går att torka "riktigt" rent i en handvändning. Ingen mjölk som bränner fast.
 
M

Medlem14302

Guest
Hade det hos mig för två veckor sedan för att känna på det ordentligt. Sagolikt och underbart!
 

kaleii

Well-known member
mrjohan sa:
På Solde Kaffebar testar man med den vita varianten i filterhandtaget och den svarta på ångrör och ångmunstycke. Verkar vara mycket enkelt att rengöra, framförallt, ångröret. Går att torka "riktigt" rent i en handvändning. Ingen mjölk som bränner fast.

Ångröret i teflon verkar underbart... Hur kompatibla är olika ångrör? Går det att byta ut den jag har i min ECM Giotto Classic?
 

Martin

Member
Hej

har ingen erfarenhet av detaljer i teflon till en kaffebryggare. Tycker bara att teflon (en plast) inte hör hemma i matlagning eller kaffebryggning. Teflonpannan visade sig ju vara en riktig flopp, när sedan en myt dök upp att man absolut inte fick använda diskmedel i pannan :?: gick det snabbt utför. Gammalt fett som ligger kvar i pannan gör att temperaturen blev för hög för beläggningen och pannan pajjade. (Lite off topic kanske men ändå)

Praktiskt eller ej, Nej Tack ingen plast i min bryggare.

/Martin
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Vilket tjat om teflon. Det teflonet ni pratar om finns inte längre. De "Släpp-lätt-beläggningar" som används nu för tiden är inte giftigt. Däremot gillar de fortfarande inte för höga temperaturer, men skall absolut diskas med diskmedel, ofta.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,670
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp