HOME BARISTA CHAMPIONSHIP 2006

Joakim C

Well-known member
Är det tillåtet med sprit i signaturdrinken (tittar ut på dagens sugväder och konstaterar att det lär behövas nåt starkt för att hålla geisten upp utan sol fram till April då den med lite tur visar sig igen)?
 

Kaffemannen

Well-known member
Nej, det är inte tillåtet med sprit i signaturen. Står mer om detta i tidigare inlägg i denna "sträng"...

Viktigaste i hela tävlingsmomentet är trots allt espresson och dess smak, crema, storlek osv. Allt utgår ju från denna råvara... Även förståelse för hantverket och hängivenhet till/för espresso bedöms.
 

Kaffemannen

Well-known member
Till alla tävlande: Det är 20 minuter som gäller. Ingen stress, utan gott om tid att ha kul på för varje tävlande!

JB är en klippa och sitter just nu och tittar över protokollen för att förenkla så mycket som möjligt för alla. Vi kan kalla det för "jam-protokoll" med ett kul allvar ;)
 

Jemo

Well-known member
om man vill komma och titta på tävlingen, är det bara att dyka upp då, eller måste ni veta i förväg? kommer tid osv att meddelas här på forumet?
 

Marv

Well-known member
Ahhrrrg, jag är våldsamt avis på de 5 som kan vara med, själv är jag upptagen och får snällt vänta till nästa år. Hoppas vi kan få veta i god tid vilket datum det planeras nästa år - det skall skrivas med bläck i almanackan...
 

jb

Well-known member
tänk nu på att detta evenmang i första hand är och ska ses som ett kul tillfälle att träffas och "tjöta" kaffe!

tävlingsmomentet gör det naturligtvis lite roligare men i slutändan vill vi ju bara att ni ska träffas och ha trevligt... Lattja vid en proffsmaskin osv.

Möjligen kan de finfina priserna locka lite... ;)

domarprotokollen (som ju måste finna eftersom det är en tävling) kommer att fokusera på att man förstår hantverket men framför allt på att det serveras gott kaffe till domarna :)
 

Joakim C

Well-known member
Jag var inne hos Mattias idag och kände lite på spakarna inför HBC. Måste säga att jag glädjer mig mycket inför nästa söndag, det ska verkligen bli skitkul.
 

jb

Well-known member
Kaffemannen sa:
Vi är sex stycken än så länge...

JB och jag håller på att titta över bedömning m.m. men inte säkert att vi hinner skicka ut något till er. Vi har båda två företag att sköta om samtidigt ;o). Men, som jag har sagt till några; se det som ett barista jam, fast där dagens bästa "kaffeserie" blir dagens vinnare... Smaken är det viktigaste, inte hur fin rosettan är.... även om man dricker med ögat också. Vi kommer inte heller bedömma t.ex hur mycket kaffespill det ligger sidan om kvarnen, eller hur mycket mjölk som blir över i era kannor efter skummning. Då är t.ex temperatur och konsistens viktigare.

Hur går det med era signaturdrinkar? ;)

Ska bli himla kul att träffa er alla och se och smaka era kreationer!

Det närmar sig :lol:

Jag tycker det ska bli hur kul som helst att få vara med och arrangera det första Home Barista Championship i Sverige. Som en del av er vet, har jag varit aktiv i arrangerandet av Barista Cup och det som känns extra kul med HBC är att det inte är på lika blodigt allvar! ;)

Jag hoppas alla som anmält sig förstår detta och verkligen ser det som en chans att träffa andra "nördar" och ha en riktigt trevlig dag. 8)

Vi håller på och slutför domarprotokollet just nu (vi måste ju ha några regler eftersom det ska tävlas) och det känns riktigt skoj... ;)

Jag hoppas det dyker upp många nördar, vänner och tävlande nästa söndag!!

Väl mött
 

von Thor

Kaffevision
Har gått och sugit på karramellen en tid nu och har bestämt mig för att göra allt som står i min makt så att man kan komma ner och titta på.
 

Kaffemannen

Well-known member
Nu är tiden för tävlingen satt!

De tävlande träffas 09:00 på Te & Kaffehuset, Fersens väg 16.
Då går vi tillsammans igenom tävlingen och alla får en chans att köra in sig på maskinen och känna lite på miljö m.m. och ställa frågor o.s.v.

Publik mfl. är varmt välkommna från klockan 13:00

Alltså ingen annan än de tävlande mellan 09:00 och 13:00. Detta för att de tävlande ska kunna komma till ro innan vi kör igång.

Har ni några frågor är det bara att skicka ett pm eller skriva här.

JB, Jacob Nilsson och jag ser fram emot denna kaffedag och är spända av förväntan! Ska bli riktigt kul att träffa er alla och prata och dricka kaffe tills vi blir svarta om tungorna :D
 

Asprilla

Well-known member
Lars sa:
Temperaturen stiger... Börjar bli riktigt nervös! :( Vad har man gett sig in på?

äsch, var inte orolig lasse! det är bara en liten tävling baserad på lycka och glädje. om vi t.ex tittar på david lega, där kan man snacka om att ge sig in på något. positiva tankar nu!
 

Lars

Well-known member
Jag får väl tänka på mitt "Happy place". Jag försöker visualisera mig själv framför en GS3:a, men istället ser jag bara en dvärg på en trehjuling...
 

Asprilla

Well-known member
haha... försök se Lega i vattnet istället, utan armar och ben tar han sig framåt. du har både armar och ben, och benen är nästan överfödiga för att göra kaffe.

och vad är egentligen det värsta som kan hända? att maskinen rasar ner över dig och du ligger paralyserad på golvet? ja, händer det så händer det....
 

Kaffemannen

Well-known member
Jag tror att alla kommer vara lite nervösa. Själv skakar jag som ett asplöv när jag ska prestera inför domare (trots att jag senast bara "tävlade" internt med "Beige"), men jag har lärt mig leva med det :roll:
Precis som Asprilla säger så är nog receptet att ta det för vad det faktiskt är: En kul grej & att umgås med kaffe i centrum. Sen att man lär sig väldigt mycket av att tävla är ju inte ett minus direkt.
 

Stenqvist

www.danstenqvist.com
Alla måste dock ha legat i hårdträning. När jag var inne på Hemköp vid Kronprinsen och skulle köpa fulkaffe så var det soprent på fulkaffehyllan... :D
 

Lars

Well-known member
:D Det här måste redas ut. Om det hade varit Hemköp "Triangelen" så hade det kunnat vara jag, men jag handlar sällan kaffe på Hemköp Kronprinsen. Vem är det som huserar i de trakterna?
 

Joakim C

Well-known member
Jag hör dig Dan, jag var tvungen att göra mitt kaffeinköp i Köpenhamn igår då mina medtvävlare verkar ha sopat Malmö rent på sjyssta bönor.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp