HOME BARISTA CHAMPIONSHIP 2006

Marv

Well-known member
Det här låter ju hur kul som helst. När är detta planerat ?
Kan tänka mig att det är litet annorlunda att jobba med en profsmaskin jmf med hemma maskinen.
 

Kaffemannen

Well-known member
Inget datum är satt ännu, men innan 2006 är slut i alla fall :). Allt beroende på hur många som kan samma dag osv. räkna någon gång nov-dec, och diskutera gärna här vilka dagar ni på RK kan (det är andra än riktigtkaffe-folk som kommer också).
 

kaleii

Well-known member
Jätteroligt initiativ. Om det blir stort så besöker (deltar?) jag gärna vid Stockholmsevenemanget i framtiden. Malmö är tyvärr uteslutet för min del för tillfälle.

Men än en gång, jättekul att ni anorndar det här!

*applåd*
 

Kaffemannen

Well-known member
Hade litet möte idag med JB ang. tävlingen över ett par espresso. JB är också en av de drivande personerna bakom projektet.

"Bedömningsprotokollen" kommer skrivas inom kort och kommer vara mycket förenklade. Vi gör ju detta för att det är roligt och för att få feedback på vad man gör och inte gör samt att träffa likasinnade kaffefolk. Därför behöver ingen vara nervös för att domarna ska "tracka ner" på ens kaffe - däremot tips om hur man ska utvecklas. Domarna är snälla :D och allt kommer vara optimerat för hemmabaristans kunskaper.
1:a-3:e plats kommer bli mycket väl belönade i form av fina priser.

Vi kom även fram till att max antal deltagare är 10. Fem personer är hittills anmälda.

Datum för tävlingen blir: 2006-11-26, det är en söndag. Vandrarhem finns runt knuten för de som vill stanna i Malmö över natten. Vi kör igång på förmiddagen, återkommer om exakt tid.

Med risk för att upprepa mig men följande serverar man de två domarna:
2 espresso
2 cappuccino
2 caffè latte
2 signaturdrinkar
i vilken ordning man själv vill.
 

Kaffemannen

Well-known member
Nu börjar det dra ihop sig inför tävlingen. Det finns fortfarande platser kvar (5 anmälda hittills, en var tvungen att hoppa av pga. datumet) men oavsett hur många vi blir så kör vi den 26/11.
Skriv gärna om ni undrar över t.ex bedömning m.m. Kort kan man säga att (upprepar mig, jag vet) ni kan se det som ett "Barista Jam" men där man blir bedömd efter en hemmabaristas normala kunskaper. Avslappnat och trevligt med andra ord.
 

Lars

Well-known member
Hej alla glada deltagare! Vilka är det från forumet, som kommer att deltaga i detta evenemang?

Jag har efter mycket vånda bestämt mig för att göra ett försök. Det här med tävling är egentligen inte min grej, men samtidigt vill man inte missa en bra chans att umgås med likasinnade.
 

Lars

Well-known member
Kul att det inte bara är Malmöbor som nappar. Andcar, stämmer det att du redan har varit nere och "rekat" på plats?
 

andcar

Well-known member
Ja, jag var nere hos Mattias i torsdags och spanade in nya lokalen. Nu är det bara att öva, öva, öva! :D
 

Kaffemannen

Well-known member
Vi är sex stycken än så länge...

JB och jag håller på att titta över bedömning m.m. men inte säkert att vi hinner skicka ut något till er. Vi har båda två företag att sköta om samtidigt ;o). Men, som jag har sagt till några; se det som ett barista jam, fast där dagens bästa "kaffeserie" blir dagens vinnare... Smaken är det viktigaste, inte hur fin rosettan är.... även om man dricker med ögat också. Vi kommer inte heller bedömma t.ex hur mycket kaffespill det ligger sidan om kvarnen, eller hur mycket mjölk som blir över i era kannor efter skummning. Då är t.ex temperatur och konsistens viktigare.

Hur går det med era signaturdrinkar? ;)

Ska bli himla kul att träffa er alla och se och smaka era kreationer!
 

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,632
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp