HOME BARISTA CHAMPIONSHIP 2006

mårris

Well-known member
Antingen har malmö sprängts bort av en neutronbomb eller så är hela HBC en konspiration av sydsvenskarna på forumet för att impa på stockholmarna och norrlänningarna. Typiskt.
 

Nickeh

Well-known member
Trodde att jag skulle komma hem till massvis med bilder och eftersnack men icket!
Aja, den som väntar på något gott!
 

Joakim C

Well-known member
Strålande evenemang. Jag hade supertrevligt hela dagen och lärde mig en massa. Ett jättetack till arrangörerna som gjorde ett jättbra jobb och ett stort grattis till några värdiga vinnare. Jag tog en massa bilder och ska se om jag kan lägga upp några ikväll när jag kommer hem från jobbet.
 

Lars

Well-known member
Måste bara tillägga att på ett sätt är det skönt att det är över. Jag måste erkänna att jag var sjukt nervös och sov väldigt dåligt natten till söndagen. Även om det inte är någon riktig tävling, så vill man ju inte göra bort sig. Jag är hyfsat nöjd med min insats, men inser att jag borde ha jobbat med signaturdrinken, som kändes väldigt slätstruken i sammanhanget. Sedan gjorde man ju säkert hur många tekniska misstag som helst, men man är ju bara en glad amatör i sammanhanget...
 

Fredrik

Well-known member
Jag vill också tacka de (JB och Mattias) som gjorde det möjligt för oss amatörer att få utvecklas tillsammans en dag i kaffets tecken. Sitter med två koppar espresso framför mig som är sjukt mycket bättre än det jag lyckades med i går :).

Mitt upplägg bestod av att använda en single estate från Santa Cruz i Mexiko till espresson och signaturdrinken och Johan & Nyströms Bella till caffe latte och cappuccino. Signaturdrinken bestod i övrigt av en dubbelristretto med en kula av muscovadopannacotta. Det var tänkt att denna söta krämiga kula med tydlig lakritssmak skulle lägga sig som en mild avslutning över tungan, men jag tvivlar att det blev så.

Det är inte ofta som jag citerar Eminem, men följande textrader från "lose yourself" är ruskigt passande:

His palms are sweaty, knees weak, arms are heavy
There's vomit on his sweater already, mom's spaghetti
He's nervous, but on the surface he looks calm and ready
To drop "shots", but he keeps on forgettin...

Idag började träningen inför nästa års HBC. Några lärdomar är:

1) Ladda upp med rejält med koppar och glas så att du inte bheöver diska när något inte riktigt går som det ska och du vill göra om.
2) Försök inte med två kaffeblandningar. Det är minst en blandning för mycket att hantera
3) Välj en kaffebladning som är relativt allround och förlåtande och KONCENTRERA dig på att behärska denna blandning
4) Jobba mentalt med förberedelser likt idrottsmannen där varje moment i tävlingen gås igenom. Lista sådant som kan gå snett och förbred dig med olika åtgärder.

Jag är glad att jag var med och jag kommer defintivt vara med igen. HBC gav många insikter och en bra avstamp för den fortsätta utvecklingen mot the God Shot.
 

Lars

Well-known member
Fredrik, oavsett resultatet, så var det du som hade den coolaste presentationen. Du var glödhet och iskall på samma gång!

Byggare Bob regerar!

Nästa år kommer vi nog att få helt nya upplevelser på det audiovisuella planet. Jag ser framför mig en hemmabarista som presenterar signaturdrinken iförd endast en blinkande julgransslinga från Clas Ohlson till de förföriska tonerna från "Dueling Banjos" ;-)
 

mrjohan

Well-known member
Detta var hur kul som helst! Vill också tacka alla som engagerat sig i detta toppenevenemang och alla som kom dit och tittade på oss stackars hemmabaristor, när vi skakade och svettades. "The barista shake" var ett uttryck som passade in på alla tävlande igår... inte minst mig själv... ;)

Det blev 20 stressiga minuter för min del.
Då jag överdoserade lite väl och fick två väääääldigt korta espresso, var det bara att göra om. Inte kunde jag ju servera två ristretto på 1,5 cl...
Likaså klantade man till det när det gällde caffè latten. Med "the barista shake" blev det lite väl mycket mjölk i första latte-glaset = rann över glasets kant. Bara att göra om.. :oops:

Som Fredrik skriver, se till att ha extra uppsättning koppar och glas så att man slipper skölja av och värma samma glas återigen då man misslyckats och "måste" göra om.

Signaturdrinken jag serverade var den enda kalla under gårdagens tävling. Bestod av hackad mynta blandad med ljus ekologisk sirap. Enkel espresso bryggdes över denna blandning och sedan skummad mjölk över detta. Detta hälldes sedan över i ett glas fyllt med is och kyldes därmed ned denna väg. En söt, men inte för söt, frisk smak där skummet som lägger sig överst blir ganska likt glass efter att ha kylts ner en stund.

Självklart tycker man att man kunnat göra ALLTING så himla mycket bättre. Alla snygga rosettas jag hällt hemma och när jag tränat framför GB5:an hos Mattias var som bortblåsta igår. Detta påverkade klart inte domarnas beslut, men däremot mitt självförtroende.. ;)

Är mycket glad över en hedrande andraplats och ännu gladare över att nu vara ägare till en B.F.C. Perfetta! Ojojoj!!! :D
 

Jemo

Well-known member
mrjohan sa:
Är mycket glad över en hedrande andraplats och ännu gladare över att nu vara ägare till en B.F.C. Perfetta! Ojojoj!!! :D

oh shit, var det andrapriset? vann segraren ett helt café eller?

jag hade tänkt kolla in hela tävlingen, men jag hamnade i en intressekonflikt (hade biljetter till operan) så jag hann bara se en tävlande (tror det var Fredrik). men det var väldigt kul. hoppas detta blir ett evenemang som lever vidare.
 

Fredrik

Well-known member
Lars sa:
Fredrik, oavsett resultatet, så var det du som hade den coolaste presentationen. Du var glödhet och iskall på samma gång!

Byggare Bob regerar!

Nästa år kommer vi nog att få helt nya upplevelser på det audiovisuella planet. Jag ser framför mig en hemmabarista som presenterar signaturdrinken iförd endast en blinkande julgransslinga från Clas Ohlson till de förföriska tonerna från "Dueling Banjos" ;-)

Tack Lars! Synd bara att detta gav max 6 av 179 poäng :D
 

Lars

Well-known member
Förstapriset visade sig vara en B.F.C Junior Plus. Om det var en Levetta eller Pulsante vet jag dock inte.
 

treefinger

Well-known member
Ojoj.. inga dåliga priser inte! Grattis allihopa som var där, att ni fick uppleva ett sånt trevlig arrangemang. Grattis även till arrangörerna som uppenbarligen lyckats väldigt bra med att styra upp hela spektaklet. Grymt skoj.
 

Marv

Well-known member
Stort Grattis till er alla ! Både till de tävlande och till er arrangörer, vilket jobb :D ! Detta lovar gott inför framtiden i kaffesverige. Jag längtar till nästa år då jag inte tänker missa detta evanemang.
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Grattis Grattis till vinnarna! Verka ha varit ett lyckat evengemang. Kommer garanterat att dyka upp som publik nästa gång!
 

Kaffemannen

Well-known member
Tack själv alla, och tack för de snälla orden.. Det var ett mycket lyckat evenemang tycker vi också och en bra språngbräda inför föreningens fortsatta engagemang för "hemma baristor".
Alla var otroligt duktiga. Bilder och text om tävlingen bör komma upp denna veckan på hemsidan www.homebaristachampionship.se . Sidan som ligger uppe nu är endast en första version och kommer ändras en hel del efter hand. Där kommer vi skriva om kommande event också, som t.ex "nätverksträffar" och när föreningen är färdigbildad. För frågor kring föreningen, gå gärna in på sidan och skicka iväg ett mail.

Antingen har malmö sprängts bort av en neutronbomb eller så är hela HBC en konspiration av sydsvenskarna på forumet för att impa på stockholmarna och norrlänningarna. Typiskt.

Jag vet att ovan är menat som ett ironiskt inlägg men vill ändå förtydliga att föreningen Home Barista Championship är en nationell förening och tävling för alla tok-intresserade "hemma baristor". Föreningen har inget med varken Malmö eller med respektive styrelsemedlems arbetsplats att göra.
Tävlingen och föreningen är till för alla privatpersoner. Läs gärna mer på hemsidan som blir uppdaterad efter hand.
 

Harre

Home Barista Champion 2006
Tack alla inblandade för en otroligt kul upplevelse! :D

Det var riktigt skoj att träffa alla kaffe-entusiaster och samtidigt få möjlighet att utvecklas många steg i baristans ädla hantverk.

Alla som ställde upp i tävlingen var riktigt duktiga! (ärligt talat trodde jag inte jag hade nån chans efter att ha sett de andra "värma upp").
Men fru fortuna stod mig bi...inte nån jätte "barista-shake" förrän upphällningen av signaturen...trodde inte jag skulle pricka glaset. :)

Espresson funkade bra.

Cappuccinon var ok men det tog lite för lång tid mellan kopparna då jag skummade två ggr.

Latten funkade sämst med alldeles för mkt skum (mer cappu än latte). Här hade jag samma problem som ovan. Glömde dessutom att lägga fram skedar till denna dryck.

Signaturen är jag mest nöjd med (Caffé Grappa di Musella, döpt efter min favvo grappa) även om det var på håret både tidsmässigt och precisionsmässigt. :)
Den bestod av en enkel espresso, vaniljsocker, rödvinssyrup och riven muskot som jag serverade i ett grappaglas.

Överhuvudtaget känns det som att allt var otroligt lärorikt! Träning inför, möte med alla deltagare, jobba under press, reflektioner efteråt.
Hoppas på fler deltagare och kvaltävlingar nästa år.

Det var ganska väntat att jag skulle få mest problem med skumningen. Hemma dricker jag nästan bara espresso och har därför en Zaffiro som jag varit nöjd med tills för en månad sedan när det var dags att lära sig skumma inför tävlingen. Inget kul att sitta och vänta på maskinen hela tiden. Det behöver jag inte göra längre då förstapriset var en B.F.C Junior Plus Levetta. Helt otroligt! Har fortfarande inte smält det. Min kaffe-bänk ser monstruös ut nu! 8)





Jag har precis blivit medlem på Riktigt Kaffe efter tips av Kaffemannen, men ser fram emot kommande diskussioner och lärdomar.

Återigen...Tack alla som gjorde denna dag möjlig!
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,618
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp