HOME BARISTA CHAMPIONSHIP 2006

Lattemannen

Active member
Vilket datum???

Upptäckte just att ni ska köra Home Barista Cup. Vilken toppen idé !!
Är det en öppen tävling eller är det för inbördes beundran?
Vilket datum är det? Eftersom jag bor i Stockholm så kan jag väl inte vara med, men med lite framförhållning kanske jag skulle kunnat tagit mig ner. Sen hade jag säkert kommit sist, men som nån skrev, man lär sig en massa på att tävla. Vi får väl se till att ordna en kvaltävling i storstan till nästa gång. Vore kul om det kunde göras ett nationellt mästerskap för oss amatörer.
 

Kaffemannen

Well-known member
Det är en öppen tävling... och ett nationellt mästerskap för "Hemma-baristor". Tävlingen är nu på Söndag 26/11.

Läs tidigare inlägg i denna sträng så kan du se att detta är den första tävlingen. Nästa år lär det bli ett kval i Malmö, Göteborg och Stockholm för att sedan avslutas med en final.

En hemsida blir klar i dagarna och en förening kommer startas (som det ser ut nu). Hemsidan kommer komma upp under www.homebaristachampionship.se (och .com & .org - samtliga är registrerade) och sidan beräknas klar innan söndag.

Här kommer det inte bara skrivas om tävlingarna utan även lite reportage, nyheter och annat mat-nyttigt. Målet är att ha kul tillsammans och att lära sig mer, tävlingsmomentet i sig är bara en av många saker som föreningen kommer ägna sig åt. Allt är under uppbyggnad och mer info kommer löpande på hemsidan (så fort den är klar).
 

jb

Well-known member
Och som vanligt är det människor med stor passion för ämnet som driver på... samma människor som jobbar mycket och ändå tycker det är värt att använda fritiden till att skapa sådana här intressanta möjligheter 8) ;)

Jag vet att Mattias har lagt ned en hel del tid på detta och som han skriver så är detta i sin linda men målsättningen är att få igång en förening och fortsatt arrangera detta evenemang för att ni/vi nördar ska kunna träffas och grotta ner oss ännu mer i ämnet :lol:

"inbördes beundran" har (iaf för mig) en så negativ klang... särskilt när man vet att människorna bakom gör det enbart av stort intresse och dessutom så skrevs det ju i denna tråd första gången redan den 3 oktober om det... och den 5/10 skrevs tävlingsdatumet ut :? så nog har det funnits tid för planerande av att vara med ;)

Själv avsätter jag en hel helg plus måndagen för att vara med då också jag tycker att detta ska bli otroligt roligt och spännande att få vara med och starta upp denna tävling, som jag hoppas ska bli årets sätt att ge kaffenördar en möjlighet att träffas. Tävlingsmomentet är sekundärt!
 

wesaft

Well-known member
Lycka till alla tävlande, hoppas ni får en rolig dag.
Ser fram emot att få läsa lite om tävlingen mästa vecka.
 

Lars

Well-known member
Det har verkligen alla förutsättningar för att bli en mycket trevlig dag! Ser verkligen fram emot det.
 

Joakim C

Well-known member
Jag är med Lars. Det ska bli superhyggligt.

ps. Alla mina medtävlande får idag ett litet kuvert med vitt pulver på posten. Det är helt ofarligt och ska andas in i djupa andetag. Om ni skulle ha en hund hemma som misstänksamt skäller mot kuvertet så är det inget att oroa sig för. ds. ;)
 

Lars

Well-known member
Jag drog i mig alltihop på en gång, precis som jag brukar göra när jag får vitt pulver i ett kuvert med posten... Nu börjar det kännas lite skumt...
 

OlaA

Well-known member
Lycka till allihop!

Tyvärr kommer jag inte vara i stan så jag missar att träffa alla trevliga kaffemänniskor.

//Ola
 

Lattemannen

Active member
OK JB jag ger mig. Jag missade helt enkelt att snappa upp tråden i tid och det blev för kort varsel för min del.

Hatten av från mig till alla er som lägger ner fritid på att få igång den här tävlingen. Verkligen uppskattat, även om jag inte kan vara med denna gång. Inbördesbeundran ordet var ej menat som nån gliring till någon, utan som motsats till 'alla får vara med'. Sen kan jag bara beklaga att jag inte lyckades navigera mig till de tidigare inläggen där mycket av det jag frågade efter stod skrivet, jag jobbar ju ändå som IT konsult...

När det blir dags för en Stockholmsdeltävlingen nästa år ställer jag gärna upp som deltagare och/eller funktionär. Mattias på T&KH känner mig, men kanske inte under mitt 'artistnamn'.

Starkt jobbat Mattias och er andra!
 

jb

Well-known member
Det är cool lattemannen, ville bara förtydliga för alla generellt hur mycket arbete och fritid som ligger bakom sådant (har ju ett par års erfarenht från Barista Cup med ca 400 timmar på obefintlig fritid ;) )

Du menar datanörd ?!? 8)

Vi ser fram emot nästa år redan... :)
 

von Thor

Kaffevision
Men vad ska man göra innan kl 1300? Är det någon annan som är första gången i malmö och vill kolla in det övriga utbudet av espresso innan tävlingen börjar? Hinner själv inte på lördagen så det får klämmas in på tävlingsdagen.
 

Lars

Well-known member
vonthor,

Du kan passa på att besöka Nesta som ligger på gatan (Södergatan) som går mellan Stortorget och Gustav Adolfs Torg. Runt hörnet har du Lilla Kafferosteriet som kan vara värt ett besök. Vet dock inte om de har öppet på söndagarna.
 

mårris

Well-known member
Håller med Marv - vad har hänt? Var är alla (i Malmö antagligen - men det finns väl 3G-täckning där med!)
 

Lars

Well-known member
1:a plats: Jimmy Harre (med reservation för stavning)
2:a plats: Mr Johan
3:e plats: Lars
4:e plats: andcar, Fredrik, Joakim C

Vill passa på att tacka Mattias (Kaffemannen), JB, Jacob Nilsson och Anders(?) (från kaffemaskinen) för den ultimata kaffeträffen. Kan meddela att jag är mycket nöjd med Barista väskan :)

Det togs väldigt mycket bilder, så det kommer nog att dyka upp inom kort.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp