HOME BARISTA CHAMPIONSHIP 2006

Kaffemannen

Well-known member
Hej!

I år är det första året för dig som Hemmabarista att kunna bli Champion!
Allt är inte klart ännu (99% är färdigt), men vill "tjinga" om det redan nu.

Vi kommer ha tävlingen för att det är KUL och för att lära av varandra och få feedback på vad man bör öva på eller tänka på i framtiden. Kanske också för att få smak för att i framtiden arbeta som barista.....
Kul och roligt har vi ju även på våra barista-jam, men detta kommer vara en tävling och då krävs givetvis regler och riktlinjer. Dessa regler och riktlinjer är snart helt klara och här kommer en liten hint om vad det handlar om:

  • Tävlingen kommer likna den riktiga "Barista Cup" men med andra domarprotokoll (alltså inte riktigt lika hårt dömt). Dessa protokoll är ännu inte helt färdiga men kommer att skickas till de tävlande (ingen annan) efter att de anmält sig. I protokollen finns även lite tips om vad man bör tänka på som tävlande (en liten hjälp på vägen).

  • Tävlingen kommer gå av stapeln en söndag, men datum är ej satt ännu.
    Kval och final kommer vara samma dag. Alltså kommer de som går vidare till final tävla två gånger samma dag. Skulle vi bli "för många" så blir tävlingen över två dagar.

  • Vi kommer att vara två domare (men inte nödvändigtvis samma två domare hela tiden).

  • Du får INTE på något sätt arbeta, eller ha arbetat som barista, utan endast ha kunskaper med dig hemifrån. Visar det sig att du har arbetat som barista så blir du diskad.
    Däremot får du gärna uppsöka en barista och använda denna som en coach!

  • Om det blir 8 anmälda deltagare eller färre så flyttas tävlingen till annat datum

  • Vi kommer förmodligen ha ett par sponsorer (som det ser ut nu) men kan ej avslöja vilka ännu. Är du intresserad av att sponsra projektet så hör gärna av dig till: info@rentabarista.se eller: info@te-kaffe.com eller skicka ett pm till mig.

  • Styrelse för tävlingen är satt men kommer förmodligen växa i takt med fler sponsorer (=fler krav på oss som arrangörer). Det är inte Te & Kaffehuset som är anordnare (men Mattias Sjöbeck som driver just Te & Kaffehuset i Malmö är initiativtagare och styrelseordförande) därför är det är inte säkert att tävlingen kommer vara på samma plats varje år

  • Detta är en återkommande tävling och event och kommer gå av stapeln en gång per år. Kommande år kan det behövas flera kval i andra städer innan finalen.

Fler punkter och info kommer (eventuellt på en egen hemsida).

Åter igen, bli inte avskräckt av regler och riktlinjer även om tävlingen i sig är väldigt seriös. Vi träffas, "nätverkar" och har kul tillsammans. Vi garanterar att du kommer lära dig mycket genom att delta. Även gästföreläsare kommer...
Givetvis är publik välkommen!


Nu har vi öppnat dörren för intresseanmälningar. Först till kvarn...
Blir DU årets champion?
 

johey

Well-known member
Spännande! I vilken världsdel ligger detta ställe?

Finns det några minimikrav eller riktlinjer som säger hur bra man bör vara för att det ska vara någon idé att ställa upp? Räcker det med att man efter mammas instruktioner lyckats göra en kopp bryggkaffe? :)

Jag är intresserad av att komma för att träffa folk från forumet och för att lära mig lite. Tävla tror jag inte jag bör göra, men om jag måste vara med i tävlingen för att få komma så ställer jag väl upp. :D

Ta detta som en intresseanmälan!
 

johey

Well-known member
Oj. Jag missade "givetvis är publik välkommen". Dit bör jag nog räknas tror jag. :lol:
 

Kaffemannen

Well-known member
Som sagt, publik är välkommen, du behöver absolut inte delta för att vara på plats...och också som jag skrev, det är i Malmö som Te & Kaffehuset ligger.

För att delta kan man väl säga att en vettig riktlinje är att man bör har en espressomaskin hemma som man använder regelbundet... och att man vet vad en cappuccino är för något. Fråga gärna mer om det kommer upp frågor efter hand.
OBS Intresseanmälningar skickas endast via mail eller pm till mig. Helst mail till adresserna som jag angav tidigare
 

andcar

Well-known member
Grymt läckert! Hoppas bara att det går att kombinera med jobb o ledigheter mm. :) För funkar det bara med jobb och inte en allt för dyr resa så kommer jag.
 

andcar

Well-known member
Kommer man att tävla på din fina LaMarzocco (aka Yvonne) eller blir det någon lite mer "hemmamaskin" (E61) som gäller?
Vill ju veta så jag kan börja planera träningslägret i god tid... :lol:
 

Fredrik

Well-known member
Ojdå, då kanske det är dags för "upp till bevis". Skulle vara rikigt kul att vara med! En söndag blir perfekt.
 

Stenqvist

www.danstenqvist.com
Det här är så jäkla vettigt! Snacka om att vi hettar upp tempen i Malmö med såna här grejer. Detta enda smolket i bägaren är att jag inte själv får vara med att tävla! 8)
 

Molarin

Well-known member
Stenqvist sa:
Det här är så jäkla vettigt! Snacka om att vi hettar upp tempen i Malmö med såna här grejer. Detta enda smolket i bägaren är att jag inte själv får vara med att tävla! 8)

Du får väl se till att ta dig an en adapt som du kan drilla till perfektion!
 

Molarin

Well-known member
Grymt initiativ, Mattias! Synd att du alltid ska vara ledig och ha stängt när man är i Malmö, du verkar vara en hyvens grabb.

(Ok, jag erkänner... Jag har bara varit i Malmö en gång...)
 

Kaffemannen

Well-known member
Kul med så många svar. Redan 4 anmälda! Spread the word även utanför forumet!

Som svar på frågan så kommer tävlingen utföras på La Marzocco GB5 två grupper.
Tips! Börja redan nu fundera på:
Vilket kaffe ni ska använda...
Om man vill ha med egen kvarn eller använda våra (2st) i butiken...
Vilken signaturdrink ni ska ha...
Vilket porslin (kan hända att ni ska använda sponsors porslin, återkommer om detta)...
Det hör till "kotymen" att servera vatten till domarna när man tävlar för dem att dricka mellan varven - hur ska man servera detta...
Kan vara vettigt att ha en bricka att ställa alla sina saker på och kanske att servera på en bricka också (Anne som vann Barista Cup hade t.e.x stora skifferplattor som underlägg till kopparna och tillbehören)...

Givetvis går det hur bra som helst att bara komma med sitt kaffe och tävla med det som finns hos oss. Inga krav på porslin eller underlägg, det var bara tips!

Ja, ni är säkert med på "tänket". Fråga gärna om det är något. JB som är erfaren inom området kan säkert komma med en hel del tips också...

Fick frågan om signaturdrink i ett PM:
Gällande signaturdrink så går det ut på att lyfta kaffeupplevelsen och smaken, gärna nytänkande idéer. Kanske servera den i någon annorlunda kopp. Ska den vara varm, kall eller ljumen?...massa att tänka på och att laborera med smaker - prova med en kul sockerlag eller kanske en rolig krydda? Man får inte ha annat än kaffe i portafiltret (har hänt att folk har petat ner kryddor och annat där) utan "tillsatser" blandas i efter att espresson är bryggd. Låt fantasin leka!
 

lupoo

Well-known member
arto sa:
Hemmabaristatävling med hemmakaffemaskiner, Gaggia Classics! :D

Då är det en riktig "Hemmabarista" tävling ;) , upplägget nu verkar vara "WannabeBarista" typ :?
Varför inte en klass för Hemmamaksinister på hemmamaskiner?
 

Kaffemannen

Well-known member
Vill man hemskt gärna köra på sin hemmamaskin så är det helt ok att ta med och köra på den...
Kan dock tänka mig att det blir en del temperaturproblem om man gör två espresso, två cappuccino, två stora latte och två signaturdrinkar på 15 minuter på en hemmamaskin...
(Kan hända att tiden blir lite förlängd för att passa hemmabaristan lite bättre).

Glöm inte att det är handen som styr maskinen - inte tvärt om.
 

Kaffemannen

Well-known member
Molarin sa:
Grymt initiativ, Mattias! Synd att du alltid ska vara ledig och ha stängt när man är i Malmö, du verkar vara en hyvens grabb.

(Ok, jag erkänner... Jag har bara varit i Malmö en gång...)

Tackar! ....Rodnar nästan :oops:

Lustigt att du kommit en av de tre dagar jag har haft ledigt under tre år :D . Dock har det hänt att jag har varit på utbildningar eller annat vissa dagar...
Du verkar också hyvens Mr Admin, Välkommen in när som helst!
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Hm, jag som jobbat som barista får inte vara med och jag får inte vara med i Barista Cup för jag inte jobbar som barista. Orättvist! :lol:
De e lugnt, jag gillar inte att tävla. Kul initiativ Kaffemannen!
 

Cheffalo

Hedersmedlem
:lol:
Ska jag ta med den vita tryffeln från Alba? 8)
Hm, ingen som provat kombinationen tryffel och kaffe? :roll:
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp