Filterfråga!

S

Slane

Guest
Det finns ju många med åsikter på denna sida, så jag antar att jag kommer få olika svar. Men jag har funderat på en grej!

När man inhandlar en maskin ingår ett stort och ett litet filter. Har testat en enkel espresso med båda filterna med bra resultat.
Men oftast blir creman bättre med det stora filtret även om kaffemängden är doserad för en enkel espresso. Allt går ju iofs betydligt snabbare men jag har inte märkt någon skillnad på smaken.

Med andra ord; behöver man överhuvudtaget det lilla filtret? :?:
 

bourbon

Member
Kör två enkla shots med det stora filtret!

Det mindre filtret har ju som regel mindre sil som skall göra att vattnet inte går så snabbt genom kaffet. Om du gör en enkel shot ( på 7 gram) så blir ju pucken mindre hög, och med samma faktorer vad gäller malning och tryck på tampern, så går vattnet för fort om du använder ett filter för dubbla espresso.
Trots att jag stått vid maskinen ett par år nu så tycker jag fortfarande att det är knepigt att få en bra espresso med lilla filtret.
De bästa enkelshotsen får man helt enkelt genom att ladda för dubbel espresso (14 gram) men att låta det går ner i två koppar. Då blir det perfekt!
Se till att ha jämna sällskap :D annars får du svepa en extra själv.
 

treefinger

Well-known member
Jag trodde jag hade slängt det lilla filtret till min Classic, men hittade det nu för en stund sedan. Har aldrig haft användning för det, testade det lite i början men fick aldrig några bra shots.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp