Kaffekvarn, vilken ska jag välja?

treefinger

Well-known member
Kort kommentar, 203 verkar rekommenderas oftare än 205:an för att det är mindre plast i 203:an => mindre statiskt kaffe.
 

zix

Well-known member
Det är bara mer plast på utsidan av 205:an. Inuti är de likadana. Tryckknappen och portafilterstödet är i plast på 205, samt mojen som fångar upp spillet.
 

treefinger

Well-known member
Nu när jag använt min kvarn ett tag kan jag tycka att att den har väldigt hög ljudnivå, däremot är jag väldigt nöjd med hur den maler.
 

mag

Well-known member
Vad jag kan förstå är kvarnarna tämligen likvärdiga i kvalitet och pris. Den största skillnaden förutom utseendet är väl att Minimokan har en steglös inställning av malningsgraden mha en ratt man skruvar på som i sin tur styr malskivornas avstånd från varandra. Rockyn skruvar man själv på skivan och det finns ett antal hack som man är hänvisad till.
Nackdelen med minimokan är att det inte finns ngn gradering vilket kan göra det svårt att hitta tillbaka till inställningen för en specifik böna, och vice versa nackdelen med Rocky kanske är att stegen kan vara för grova (?) eller att det är meckigt att byta hack eller vad säger ni andra rockyägare?
Å andra sidan brukar jag mest skruva lite på känn (man lär sig rätt snabbt) när man byter bönor, brukar inte vara nån stor grej. Det finns nog också trådar med beskrivning hur man kan sätta på ngn graderingsskala.
Ljudnivån verkar vara hög på båda, har inte fått tillfälle att jämföra.
Skulle tro att bönbehållaren är lite större på minimokan.
En fördel med minimokan är att den går att beställa från Tyskland väsentligt billigare om man tycker det är kul.
 

zix

Well-known member
Jag har skruvat på känn med minimokan under tre-fyra år och aldrig upplevt det som något problem. Efterhand lärde jag mig ungefär hur mycket ett "vrid" på ratten påverkade, och att titta på hur kaffet rinner. Det måste man ju ändå.
Jag brukade också byta mellan moka- och espressomalning emellanåt. Vill minnas att det var ungefär 12 av mina "vrid" från espresso till mokamalning. Det enda problemet med det var när jag glömde bort att vrida tillbaka nästa gång jag malde för espresso... då rann det liite för snabbt.
Men för den som vill ha en skala till Minimokan så finns det väl kvar en här på forumet? Jättefin en med nonier och allt, gjord i Illustrator eller liknande. Bara att skriva ut och montera på ringen.
 

treefinger

Well-known member
något jag funderat på angående skalan är vad man har som referenspunkt? Det finns väl ingen pigg på själva mokan man kan utgå ifrån eller hur fungerar det?
 

zix

Well-known member
Glömde att säga att man bara ska ändra malningsgrad när malskivorna snurrar - det är särskilt viktigt när man gör de där stora ändringarna, t.ex. mellan moka och espresso. Det gäller iofs alla kvarnar med malskivor, men ändå ...
 

treefinger

Well-known member
Glömde att säga att man bara ska ändra malningsgrad när malskivorna snurrar - det är särskilt viktigt när man gör de där stora ändringarna, t.ex. mellan moka och espresso. Det gäller iofs alla kvarnar med malskivor, men ändå ...

Det hade jag ingen aning om. Hur kan det komma sig?
 

skuggan

Active member
"något jag funderat på angående skalan är vad man har som referenspunkt? Det finns väl ingen pigg på själva mokan man kan utgå ifrån eller hur fungerar det?"

Jag skruvade kvarnen i "botten" och satte nollan där...sedan använder jag skruven på pipen som märke, med spåret vinkelrätt mot "marvskalan" kändes enklare att använda skruven är att ha en skala på den sidan oxå..
 

arto

Well-known member
Öhhh, varför?:huh:

Till större kan man ju ändra hr lätt som helst. Men när man minskar så finns det ju kaffe mellan skivorna. När kvarnen snurrar s spottas detta ut och det blir lättare att ändra till det mindre. När det är lättare så påfrestas inte konstruktionen lika mycket :)

Så gör jag :p
 

zix

Well-known member
Det kan nog komma kaffe i kläm mellan skivorna när man skruvar mot större också, beror på hur det ser ut i malkammaren på just den kvarn man har. Men med minimokan är det lugnt att skruva mot större. Man kan bara inte ge det som ett allmänt råd.

Det är förhållandevis stora krafter det handlar om, särskilt med de steglösa/snäckskruv-kvarnarna där man får så mycket kraft och kanske inte ens känner att det ligger bönbitar emellan skivorna när man skruvar ner dem mot varandra. Axeln kan t.ex. bli sned, och då blir malningen ojämnare. Om malskivorna hålls fast av plastdetaljer så spricker plasten till slut, om man skruvar tillräckligt mycket (inte i minimokan, där är det som sagt lugnt).
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Hmmm, låter logiskt. Har bara gjort en större justering och det var den gången jag körde en presskanna med kaffe. Får väl börja mala och justera vid större justeringar då.

Men vete sjutton om jag tänker mala konstant för varje liten "normal justering" man gör... Något ska väl Mazzern hålla för tycker man. :cool:
 

Mangan

Well-known member
Glömde att säga att man bara ska ändra malningsgrad när malskivorna snurrar - det är särskilt viktigt när man gör de där stora ändringarna, t.ex. mellan moka och espresso. Det gäller iofs alla kvarnar med malskivor, men ändå ...

Nja, är inte det olika från kvarn till kvarn? Vissa kvarnar kan väl skadas om man justerar malningen medan de går, medan andra skadas om inte malningen är igång? Det har väl med konstruktionen att göra, oavsett om det är malskivor eller inte?
 

zix

Well-known member
Vilka kvarnar skadas om man ändrar malningsgrad när de är igång? Det var nåt nytt för mig.
 

Mangan

Well-known member
Hmm...jag kommer inte ihåg riktigt, det var när jag köpte min maskin som jag inventerade bland modellerna, och det är ju helt och hållet möjligt att jag kommer ihåg fel. ;)
 

zix

Well-known member
Inte vet jag! Jag hade bara aldrig hört talas om det, och blev nyfiken på vad det skulle vara för kvarn.
 

Mangan

Well-known member
Jag har i och för sig en C3 kvarn hemma med malskivor, och där justerar man malningen när kvarnen inte jobbar.

...dock tveksamt om skräpet skall kallas kvarn överhuvudtaget! :D
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp