Problem med min Francis X3!

YocaL

Well-known member
Har ganska nyligen köpt maskinen (men den var inte så i början).

Problemet som uppstår är att de första typ 4cl så spottar o fräser maskinen, vilket resulterar i en massa ånga o kaffestänk typ överallt.

När det väl har runnit igenom så rinner det en fin lugn stråle ifrån maskinen.
Men då spelar det ju kvitta, för då är ju espresson redan klar. :cry:


Är det jag som är värdelös eller ska det faktist vara såhär??
Tacksam för svar.
 

johey

Well-known member
Jag är nybörjare jag också, och jag har aldrig sett en sådan maskin du har, men det låter ju helt klart som att det är en avkalkning den behöver. Det var åtminstone lösningen på mitt snarlika problem med min Kruppsmaskin. :)
 

YocaL

Well-known member
johey sa:
Jag är nybörjare jag också, och jag har aldrig sett en sådan maskin du har, men det låter ju helt klart som att det är en avkalkning den behöver. Det var åtminstone lösningen på mitt snarlika problem med min Kruppsmaskin. :)


Nooope, dessvärre inte (har testat). Sen så har jag inte haft maskinen mycket mer än 2veckor så det känns som det inte borde va läge för avkalkning ändå.
:(

londi sa:
du är inte värdelös! :lol:

Tack! ;)
 

niad

Well-known member
Det verkar som att din maskin är lite för varm för att göra kaffe på direkt utan en nedkylningflush när den hettats upp och står och är igång. Det är inget ovanligt utan snarare en fördel för då kan du uppnå en jämn temperatur varje gång du gör kaffe.