Problem med min Francis X3!

YocaL

Well-known member
Har ganska nyligen köpt maskinen (men den var inte så i början).

Problemet som uppstår är att de första typ 4cl så spottar o fräser maskinen, vilket resulterar i en massa ånga o kaffestänk typ överallt.

När det väl har runnit igenom så rinner det en fin lugn stråle ifrån maskinen.
Men då spelar det ju kvitta, för då är ju espresson redan klar. :cry:


Är det jag som är värdelös eller ska det faktist vara såhär??
Tacksam för svar.
 

johey

Well-known member
Jag är nybörjare jag också, och jag har aldrig sett en sådan maskin du har, men det låter ju helt klart som att det är en avkalkning den behöver. Det var åtminstone lösningen på mitt snarlika problem med min Kruppsmaskin. :)
 

YocaL

Well-known member
johey sa:
Jag är nybörjare jag också, och jag har aldrig sett en sådan maskin du har, men det låter ju helt klart som att det är en avkalkning den behöver. Det var åtminstone lösningen på mitt snarlika problem med min Kruppsmaskin. :)


Nooope, dessvärre inte (har testat). Sen så har jag inte haft maskinen mycket mer än 2veckor så det känns som det inte borde va läge för avkalkning ändå.
:(

londi sa:
du är inte värdelös! :lol:

Tack! ;)
 

niad

Well-known member
Det verkar som att din maskin är lite för varm för att göra kaffe på direkt utan en nedkylningflush när den hettats upp och står och är igång. Det är inget ovanligt utan snarare en fördel för då kan du uppnå en jämn temperatur varje gång du gör kaffe.

Jag har samma fenomen på min Elektra och använder en metod som går ut på att man innan man skall göra en kaffe låter det varma vattnet och ångan spola ur tills det rinner fint och lugnt som du beskriver utan att spotta och fräsa. På min maskin brukar det ta runt fem till tio sekunder från det jag trycker på knappen tills det att det spottat och fräst färdigt och vatten med rätt temperatur rinner lugnt ur gruppen, då är det dax att snabbt ladda filtret och köra in koppen, jag brukar till och med trycka igång pumpen innan jag satt in koppen, man har några sekunder på sig innan kaffet börjar rinna.

Använd detta till din fördel så får du en jämnare kvalitet på dina shots.

Här kan du läsa om detta:

http://www.home-barista.com/hx-love.html

Läs speciellt stycket " HX cooling flush made easy by observing the "water dance"

Hoppas detta hjälper dig.
 

YocaL

Well-known member
Vid närmare eftertanke så krävs det ganska mycket mer än 4cl innan
strålen rinner lungt o fint. snarare en hel kaffekopp...
Och precis innan det så stannar t.o.m. maskinen upp en stund,
och sen där efter kommer strålen som man vill ha.
Dock så har redan uppvärmningslampan hunnits tända vid detta laget.
 

YocaL

Well-known member
Testade på stört förresten!

Resultatet blir att det krävs så mycket vatten för att det ska sluta så uppvärmningslampan hinner tändas. Vilket resulterar i att maskinen måste stå ett tag tills den slocknar. Och då uppstår samma sak igen. :evil:
 

mrjohan

Well-known member
YocaL sa:
Vid närmare eftertanke så krävs det ganska mycket mer än 4cl innan
strålen rinner lungt o fint. snarare en hel kaffekopp...
Och precis innan det så stannar t.o.m. maskinen upp en stund,
och sen där efter kommer strålen som man vill ha.
Dock så har redan uppvärmningslampan hunnits tända vid detta laget.

Du skummar möjligtvis inte mjölk precis före du brygger din espresso? I så fall måste du återfylla kokaren med vatten och kyla ner det vatten som är en bra bit över 100°C från ångläget innan du brygger espresson. Annars kommer du få detta fenomen som du beskriver, att under tiden som du fyller på kokaren med nytt vatten efter ångning (där du ju tömt ut vatten/ånga ur kokaren) får du först ut ånga/vatten och kan dessutom få ett litet avbrott på någon sekund i vattenflödet ut ur bryggruppen.
 

YocaL

Well-known member
mrjohan sa:
Du skummar möjligtvis inte mjölk precis före du brygger din espresso? I så fall måste du återfylla kokaren med vatten och kyla ner det vatten som är en bra bit över 100°C från ångläget innan du brygger espresson. Annars kommer du få detta fenomen som du beskriver, att under tiden som du fyller på kokaren med nytt vatten efter ångning (där du ju tömt ut vatten/ånga ur kokaren) får du först ut ånga/vatten och kan dessutom få ett litet avbrott på någon sekund i vattenflödet ut ur bryggruppen.


Nixpix.
Tack ändå :)


Ser förresten att du har samma maskin.
Hur funkar det för dig?
Låt säga att du fyller vattenbehållaren, sätter på maskinen och går tillbaka efter kanske 10-15min. Sprutar det hejjvillt för dig med då? :?
 

mrjohan

Well-known member
Nej, det har jag aldrig råkat ut för. Jag har mätt upp temperaturen på vattnet vid bryggning och det håller cirka 96°C från början och ner till runt 88-90°C i slutet av shoten.

Allting tyder på att vattnet i din kokare är alldeles för varmt när du ska brygga en espresso. Efterhand som nytt kallt/rumstempererat vatten pumpas in i kokaren när du brygger så kyls utgående vatten ner och i slutet har du då "korrekt" temperatur.

Antingen är det något fel på din termostat, eller så har du knappen för ångläge intryckt hela tiden!? Kan inte se att det skulle kunna vara något annat än dessa två alternativ.
 

YocaL

Well-known member
mrjohan sa:
Nej, det har jag aldrig råkat ut för. Jag har mätt upp temperaturen på vattnet vid bryggning och det håller cirka 96°C från början och ner till runt 88-90°C i slutet av shoten.

Allting tyder på att vattnet i din kokare är alldeles för varmt när du ska brygga en espresso. Efterhand som nytt kallt/rumstempererat vatten pumpas in i kokaren när du brygger så kyls utgående vatten ner och i slutet har du då "korrekt" temperatur.

Antingen är det något fel på din termostat, eller så har du knappen för ångläge intryckt hela tiden!? Kan inte se att det skulle kunna vara något annat än dessa två alternativ.


Det ena alternativet går ju bort, och då återstår bara ett.
Och då är det fel på maskinen, vilket innebär reklamation :cry:
 

tobake75

Well-known member
Jag hade en X3:a förrut och det där låter exakt det som händer om man försöker köra kaffe med ångknappen intryckt.
 

YocaL

Well-known member
tobake75 sa:
men det kanske har blivit någon fel i switchen där tänkte jag.

Tanken är inte dum, öppnade upp locket lite snabbt igår, men vad jag såg så verkade iaf inte nån sladd vara lös. Man skulle ju kunna testa o bygla sladdarna till switchen.. Får testa ikväll.
 

YocaL

Well-known member
mrjohan

En fråga; Om du sätter på din maskin och väntar tills värmelampan slocknar, och kort därefter trycker in ångknappen, tänds värmelampan direkt upp då? :?
 

Linkar

Member
Hej!
Jag är helt nu här på forumet och ganska ny vad gäller kaffe-biten, men man lär sig ju mer och mer efterhand.

Jag har en Isomac Brio och har haft exakt samma problem som du beskriver. Lösningen på mitt problem var följande:
Direkt när jag sätter igång maskinen spolar jag igenom vatten i både bryggaren och ångpipen så att det kommer ett jämt vattenflöde ur båda två. Då garanterar man att det finns vatten i systemet. Om jag inte gör detta kommer det till största sannolikhet att spruta och fräsa kaffe ur maskinen när jag ska göra min espresso.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp