Hur får man crema??

Michaela

New member
Undrar bara hur man lyckas få crema på espresson???? Jag har en classic Gaggia som jag låter värmas upp minst 10 minuter när det gäller kaffet så är det malt i kaffeaffär. Har precis inskaffat en kaffemal för espresso. Och när jag tampar hårdare så kommer det inget kaffe eller så tar det över en minut att rinna ner...[/b]
 

Tobias

Well-known member
Finns många parametrar som spelar in surfa lite på forumet så hittar du nog en tråd som bekriver processen, annars får du skapa en..

Välkommen till forumet
 

Nickeh

Well-known member
Färskt kaffe är nog det som spelar mest roll om man har någolunda koll på tekniken.
Håll koll på rinntiden och sikta på ca 25 sek.
Vet inte hur mycket maskinen spelar roll (Tänkte på tempratur osv.) men jag skulle bli förvånad om det gjorde att man inte fick någon crema alls som jag anar att trådskaparen inte får.
 

jb

Well-known member
Bra kaffe, rätt malningsgrad, rätt kaffemängd, rätt packning av kaffet i filterhållaren, rätt temperatur i maskinen... plus ett antal andra detaljer om man ska vara noga :)

Vad gäller värmen så är det stor skillnad på en "ljummen" maskin och en som är genomvarm. Dvs. om det står i din bruksanvisning att det går att göra kaffe efter ca 2 minuter så är det inte hela sanningen... Då har sannolikt kokaren värmt klart och termostaten slagit ifrån men resten av systemet har inte hunnit bli genomvarmt! Gör en kaffe med kall bryggrupp och kall filterhållare och sedan en med maximalt varm maskin så ser du den uppenbara skillnaden.

Jag skulle tro att det blir väldigt lite crema om du har dålig temperatur kanske i kombination med för grovmalet/för lite kaffe...

Det är bara att laborera vidare.

lite tips på vägen hittar du här:
http://www.jbcoffeehouse.se/products/coffee/knowledge.html

Lycka till ;)
 

Sir ToS

Well-known member
Håller med....

maskinen skall va varm... låt den stå på... och då alltid
för då är hela masiken varm... bryggrupp m.m
sen skall koppen va varm med... så blir inget fel där...
sen malningsgrad, kaffe mängd (ca 14-17g) och hur hårt du packar....
och så skall det ju rinna runt 21-29 sec och då skall det funka...
om inte ditt kaffe är för gammalt... färskt är att rekomendera... :p

vad mer kan man tänka på...?
 

mb

Active member
Bönblandningen har naturligtvis också betydelse. Kör du med 100 % arabica så blir mängden crema betydligt mindre än ifall du har en bönblandning som innehåller robusta. De flesta espressoblandningarna innehåller mer eller mindre robusta (ofast 10-40 %), men inte alla.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp