Vibiemme Domobar vill ha ett nytt hem.

zix

Well-known member
Nu säljer jag min Vibiemme Domobar, inköpt 2004, välanvänd men också väl omskött. Kommer att lägga upp bilder så snart jag hinner ta några...
Det här är alltså enkokar-modellen.
Två portafilterhandtag, enkel- och dubbelfilter, samt blindfilter medföljer. Det är versionen med levetta och de stora röda knapparna. Ingen fast vattenanslutning, bara att plugga in i strömuttaget och köra.
 

zix

Well-known member
Ja, just det ja. Tänkte mig 4000. Nypris ligger väl på runt 9500, iallafall gjorde det det då jag köpte min. Svarta sidor har den, alltså inte helt i rostfritt.
Detta är den gamla designen - lite mindre insmickrande kanske, men den är bra byggd med rejäla kontroller.

Den är lik Isomac Zaffiro och BFC Junior Plus Levetta, men E-61-gruppen är inte exakt likadan.
VBM har originaldesignen av E61-gruppen, inte för att jag tror det spelar någon roll för kaffekvaliteten, men den ser lite annorlunda ut än t.ex. BFC:s eller Isomacs grupp.
Vikt ca 15 kg. Kokare på 1.5 liter. Vattentanken står på en fjädrande bricka med mikroswitch för automatisk avstängning av kokaren vid låg vattennivå. Ställbart tryck via backventilen. Ny ångpip med klart förbättrad mjölkskumning (tack Cheff...).

Funderingar - fråga på bara. Maskinen finns nära Göteborg.
 

zix

Well-known member
Kul!
Det är inte dags för en H/X, men för en levamaskin. Båda får inte plats i köket, annars hade jag nog behållit den gamla.
Kanske jag ska nämna att det inte är en av konsumentmaskinerna som ska in, utan en levamaskin med fullstort portafilter och med fast vattenanslutning...
Dårskapen börjar sätta sig ordentligt nu.
 

wesaft

Well-known member
nej nej nej, jag har paxat den nu.

edit: paxad i mina tankar, men kanske inte i zixs får jag lägga till.

*SÅLD*
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp