Uppsala - Barista, ett nytt hak som verkar lovande

arto

Well-known member
[SH sa:
]Har druckit espresso där två gånger nu. Bägge har sett snygga ut men smaken har lämnat en del att önska. Kanske kan det bero på deras egen rostning av rättvisemärkt kaffe från Arvid Nordquist?

Hur smakade den då?
 
Har nu testat Barista tre gånger: först en kampanjlatte (7 kr inkl. muffin!), sedan en caffè macchiato och i eftermiddags en vanlig espresso.

Faktum är att alla har hållit måttet - t.o.m latten, som jag normalt inte dricker alls, utan bara köpte p.g.a priset - och inte minst espresson var en glad överraskning. Rejäl, fin crema och långt ifrån de brändsura styggelser som normalt serveras här i stan.

Att det sedan är rättvisemärkt är också schysst. Återkommer efter ytterligare någon provsmakning - sitter nämligen och tentapluggar precis intill...
 

Glen

Well-known member
Har varit inne på Barista flera gånger och kan ge en 4 (5) i betyg. Jag tycker att deras kaffe kan smaka lite surt, som någon nämnde ovan, men det beror nog bara på att kaffet är lite väl nyrostat. Det känns som om det skulle må bra av att gasa av sig lite. Annars helt godkänt.

Trevlig personal oavsett vad andra tycker. Idag såg jag latteart på löpande band. I Uppsala... Kan man tänka sig...

Glen
 

[SH]

Well-known member
Glen sa:
Jag tycker att deras kaffe kan smaka lite surt, som någon nämnde ovan, men det beror nog bara på att kaffet är lite väl nyrostat. Det känns som om det skulle må bra av att gasa av sig lite.
Då var det inte mina smaklökar som det var fel på då... Den första espresso jag drack där var sur, på gränsen till att jag lät bli att dricka upp den.
Min andra espresso där tillhörde de bästa jag köpt i Uppsala. Nu får man hoppas att detta leder till att fler kaffeställen i U.a skärper sig pga ökad konkurrens...

Om de ändå kunde köra Mauro de Lux... *drömmer*
 

treefinger

Well-known member
Glen sa:
...men det beror nog bara på att kaffet är lite väl nyrostat. Det känns som om det skulle må bra av att gasa av sig lite. Annars helt godkänt.Glen

Vet du något om att deras rostning från Arvid & Nordqvist skulle vara extremt nyrostad? Eller varför detta antagande?
 

Glen

Well-known member
Frågade dom om det berodde på rostningen som jag misstänkte och dom sa att det de hade en specialrostning från Arvid N. Det märktes också när jag frågade om jag kunde få kaffe som hade stått lite längre i kvarnen: naturligtvis gick det bra, och den var betydligt mindre syrlig än den första jag fick. Förmodligen är det så att specialrostningen levereras omgående och det är nog när de får stor omsättning på kaffet som det kommer att bli bättre.

Dock är det inte riktigt perfekt än, men det tror jag att det kan bli.

SH: de kommer bara att köra med rättvisemärkt kaffe (eller var det organiskt odlat... vet ej) 8) så det blir nog inget Mauro kaffe.

Glen
 

treefinger

Well-known member
Glen sa:
Frågade dom om det berodde på rostningen som jag misstänkte och dom sa att det de hade en specialrostning från Arvid N. Det märktes också när jag frågade om jag kunde få kaffe som hade stått lite längre i kvarnen: naturligtvis gick det bra, och den var betydligt mindre syrlig än den första jag fick. Förmodligen är det så att specialrostningen levereras omgående och det är nog när de får stor omsättning på kaffet som det kommer att bli bättre.

Dock är det inte riktigt perfekt än, men det tror jag att det kan bli.

SH: de kommer bara att köra med rättvisemärkt kaffe (eller var det organiskt odlat... vet ej) 8) så det blir nog inget Mauro kaffe.

Glen

Intressant Glen! Johan & Nyström kör ju en del rättvisemärkt, kanske finns det hopp om att de börjar med det framöver?
 

lupoo

Well-known member
Santa sa:
Är det den här kedjan? http://www.baristasweden.com ?
De öppnar snart här på S:t Göransgatan i Sthlm, precis vid mitt kontor.

/S

Dump från baristasweden.com

Hmm hur var nu regel No 1 för bedömning av möjliglighet till duglig espresso...
1. Brygghandtaget skall sitta i maskinen
Var hittar vi dessa handtag på bilden till höger :shock:
Inte så bra början... :lol:
 

Santa

Active member
Lustigt att de inte listar Uppsala på hemsidan bara. Men de har väl fullt upp med sina nyetableringar.

/S
 

treefinger

Well-known member
Efter att ha varit där några gånger sedan sist och snackat lite med baristorna som jobbar där så kan jag säga att övrig personal är mycket trevlig. Det är fortfarande bönor från Arvid Nordqvist men de verkade inte främmande för ett framtida samarbete med Johan & Nyström. Eventuellt skulle det hållas lite kurser och provningar där framöver, något som känns väldigt förhoppningsfullt.
 

treefinger

Well-known member
Var där idag och det var med stor glädje jag kunde konstatera att man tillredde kaffet med bra omsorg. Beställde en cappuccino och en enkel espresso som båda var riktigt bra gjorda. Resten av sällskapet beställde små latte som också blev riktigt bra. Kul kul! Nu vore det inte helt fel om man kunde börja gå över till lite roligare bönor istället för Arvid Nordqvists rätt trötta blandning.

Såhär fin blev polarens latte:
lattedn0.jpg
 

treefinger

Well-known member
Som sagt, hantverket är helt klart gott. Bönorna är lite trista.

I Uppsalamått mätt är detta ett kanonställe, på gränsen till fenomenalt. Men som alltid beror det på vem som står bakom spakarna. Idag var det en trevlig blond tjej som rattade la marzoccon. Jag går dock fortfarande hellre till saluhallen för en fix i och med att jag gillar deras bönor bättre.

Men som sagt.. Barista Fair Trade i Uppsala är fortarande ett av få ställen i stan där det går att få bra kaffe.
 

pgojim

Well-known member
Har varit där o testat faktiskt förut men trodde du mena bara Barista

Köpte en helt ok cappu men däremot chokladbrownien smaka inte alls som jag hade tänkt mig, den smaka mer kemikalier typ
 

Wasse

Well-known member
Gjorde ett Söndagsbesök på Barista, en hel del nya tjejer verkade stå bakom disken. Blev väl inte helt nöjd måste jag säga.

Bla gjorde baristan en egen liten montering och ställde upp mjölkkannan på en annan mjölkkanna, för att så att säga få den att nå upp till "ångröret". Sen drog hon på för fullt, stegade därifrån för att göra annat innan hon återvände och avslutade det hela.
Såg rätt mysko ut och smakade väl sådär. Skummet såg iofs bra ut i ungefär 15 sekunder innan det föll ihop fullständigt och såg väldigt oaptitligt ut.
 

Bastian

Member
Häftigt att se gamla kommentarer och upplevelser från Barista FTC, mycket har hänt sen butiken slängde upp dörrarna 06.

För nya läsare vill jag reda ut lite frågetecken, Barista i NK och Barista Fair Trade Coffee är inte samma kedja. Information om Barista FTC, den som ligger i Uppsala (och en hel rad nya ställen i sverige) går att finna på www.barista.cc.

Kaffet som används vid detta datum är Giusto från AN till mjölkblandningar, och en egenkomponerad espressoblandning från J&N för alla rena espressos (macciatos, ristrettos, con panna, mfl).

Dessutom finns två olika blandningar att välja mellan om man föredrar presskannor.

Allt kaffe är ekologiskt och rättvisemärkt.

Angående att "ställa kannan" som te02post kommenterar:
Bla gjorde baristan en egen liten montering och ställde upp mjölkkannan på en annan mjölkkanna, för att så att säga få den att nå upp till "ångröret". Sen drog hon på för fullt, stegade därifrån för att göra annat innan hon återvände och avslutade det hela.
Såg rätt mysko ut och smakade väl sådär. Skummet såg iofs bra ut i ungefär 15 sekunder innan det föll ihop fullständigt och såg väldigt oaptitligt ut.
Bra skummad mjölk har väl ingen direkt relation till om man håller kannan eller inte, anledningen är nog att BFT använder mellanmjölk, där skummet stelnar snabbare än om man använt mjölk med högre proteinhalt.
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp