Uppsala - Barista, ett nytt hak som verkar lovande

treefinger

Well-known member
Ligger i den nyöppnade gallerian på svartbäcksgatan, gamla fjällräven, mitt emot stadsbiblioteket.

Rätt ambitiöst designad inredning, mycket trevlig personal men framförallt, Uppsalas enda (rätta mig gärna om jag har fel), La Marzocco, en FB-80 om jag inte såg helt galet.
Baristorna samarbetade tydligen med Beige, utbildning via dem osv, så jag hoppas verkligen att de kommer att hålla en jämn nivå på alla baristor som jobbar där, så man slipper invänta "rätt" barista som står bakom spakarna varje gång man går dit.

Kan det vara så att det lidande som präglat de kaffeälskande invånarna i Uppsala går mot ett slut, jag vet inte, men jag är helt klart förhoppningsfull.

Återkommer eventuellt med lite bilder, om det finns intresse
 

treefinger

Well-known member
Vet inte om jag ska revidera det där med mycket trevlig personal ;) fick en skaplig diss när jag, som vanligt när jag beställer ristrettos, förklarade vad det var för något. "Baristan" svarade något i stil med: tack för att du förklarade för mig vad det är för något, då jag jobbat som barista i 7 år, lite lagom sarkastiskt. Jag menade ju inget illa, utan tog det säkra före det osäkra då det inte stod på menyn och man måste ju alltid förklara extra noga på alla hak här Uppsala om man ska få något som påminner om ristretto.
För övrigt såg hon inte ut att vara äldre än 20 bast, så det är ju bara att ge henne cred om hon jobbat som barista sedan hon var 13. Ristretton smakade OK. Kaffet var tydligen från Arvid Nordqvist eller något i den stilen.

Hur som helst så lär jag väl göra fler besök där så vi får väl se om jag blir lika "bra" bemött då. :lol:
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
treefinger sa:
"Baristan" svarade något i stil med: tack för att du förklarade för mig vad det är för något, då jag jobbat som barista i 7 år, lite lagom sarkastiskt.

Vilken idiot. Hade det varit jag som fått ett sådant svar så hade jag svarat med:

"Jaha, men på de sju åren har du inte fått upp Ristretto på menyn i alla fall! Ni kanske borde updatera?"
 

treefinger

Well-known member
Mr Isomac sa:
treefinger sa:
"Baristan" svarade något i stil med: tack för att du förklarade för mig vad det är för något, då jag jobbat som barista i 7 år, lite lagom sarkastiskt.

Vilken idiot. Hade det varit jag som fått ett sådant svar så hade jag svarat med:

"Jaha, men på de sju åren har du inte fått upp Ristretto på menyn i alla fall! Ni kanske borde updatera?"

Ja, jag blev lite chockad faktiskt.. lite skumt att svara så till en kund när de precis öppnat och ska försöka få bra rykte. Tjejen jag snackade med tidigare idag var verkligen jättetrevlig så det är ju trist att denna "talang", som dessutom hade avancerat till näst högsta grad på beige-skalan eller vad det var, svarade så.

Men men..
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Det finns 2 möjligheter, antingen hade hon precis haft världens värdelösaste dag och var på pissdåligt humör till att börja med... (kan hända den bäste). Eller så är hon en av de som inte har något att göra i ett serviceyrke. En sådan som bara borde räkna tandpetare eller stapla kartonger i ett lager eller något.

Bah!

Har faktiskt aldrig köpt en enda espresso eller Cappu på någon servering, grisiga maskiner och odugliga "baristor" har gjort att jag har skippat det. Får se när min första kaffeupplevelse blir "live". Tills dess sitter jag hemma i garderoben, rostar bönor, mal de i en handkvarn och muttrar för mig själv "My precioussss...."... 8)
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Nä men skärp er lite nu. Belasta inte henne för alla vedermödor ni fått vara med om i Uppsala. Om jag jobbade på något ställe och någon kom in och förklarade för mig att de ville ha en ristretto och att den gör man på det och det viset och bla bla bla, då hade jag också blivit lite sur.
Testa ett ställe/en Barista med öppna ögon nästa gång, hur negativa ni än är.

[och i detta caffè latte-träsk vi kallar Sverige förstår jag att man inte skriver ut "Ristretto" på menyn. Det är ju inte många, procentuellt, som dricker caffè i det här landet]
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Varför hade du blivit sur?

Om det inte finns med på menyn så är det ju ingen självklarhet att den finns. Och är det ingen självklarhet att den finns är det ingen självklarhet att personen bakom disken vet vad det är. Eller?

Har man ett serviceyrke så hör det till att en del säger hur de vill ha det. Då svarar den serviceinriktade personen bara: "Javisst, det fixar jag!" Och det med ett leende. ;)

Men det beror beror ju på hur in absurdum man som kund börjar förklara hur kaffet ska malas, tampas, antal sekunder osv innan baristan har fått en syl i vädret... Då kan man ju som barista avbryta förklaringen lite lagom med ett "Du, jag fixar det här." Med ett leende.

Ett surt "Jag har faktiskt jobbat i sju år med det här, men tack för förklaringen så jag vet hur det ska gå till!" har inget att göra i en konversation mellan kund/arbetande. Varesig det gäller kaffe/snickeri/stå i kassan på konsum/whatever. ;)
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Hade på känn att du inte skulle ta det här som jag tänkte det. Det handlar lite om att inte måla fan på väggen och respekt för människor som sätter värde i det dom jobbar med. Visst, det är ett serviceyrke, men i det ögonblick man avancerar till nivån då man kan lite mer än ladda om en kaffebryggare och faktiskt kan frambringa en god kopp kaffe så hör man till ännu ett skrå, om du så vill. Alla som behärskar ett hantverk eller en konstform blir per automatik lite känsligare för "påhopp", det tror jag du kan hålla med om.

I mitt drömcafé finns ingen meny alls. Fundera på den ;)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Mmmm, på tal om värde i sitt arbete och att kunna hantera det: Jag har fortfarande inte fått någon fraktsedel så jag kan skicka tillbaka vattenfiltret som var trasigt. Har nog gått en månad snart...

Hint, hint, JBCoffee..., Hint, hint... :roll:

Ha, ingen meny alls! Den var bra. :) Man ska kunna beställa allt eftersom personen bakom spakarna kan allt! :D Hmmm, priset då? Den måste ju finnas någonstans, annars blir man förvirrad... :?
 

[SH]

Well-known member
Var där i söndags och beställde en dubbel. Den såg bra ut men smakade inget vidare. Sur var den beskrivning som först dök upp i mitt huvud. Man kanske ska hoppas att de byter bönor?

En sak ska de iaf ha credd för, de torkade av ångröret efter varje gång de skummade mjölk. Tror det är första gången jag sett det i Uppsala. Det kanske finns en chans att Uppsala upphör med att vara en blind fläck på kaffekartan... :)

Eller blind och blind, jb coffeehouse ligger ju i U-a... :D
 

jb

Well-known member
Måste faktiskt kommentera några detaljer i inläggen ovan.

Treefinger OM, du nu tog förgivet (så tolkar jag vad du skrev, rätta mig om det är fel) att hon inte visste vad en ristretto var och bara började förklara så kan jag faktskt förstå reaktionen!

Du kan (inte ens i Uppsala ;) ) inte ta för givet att hon inte vet bara för att det inte står på menyn!

Jag hade förmodligen också reagerat om en för mig, okänd, självutnämnd kaffexpert, kom in och talade om för mig vad jag skulle göra. Lika så om en kund kom in till mig t.ex. i min restaurang och talade om hur jag skulle servera min mat...

Om du däremot sa att du ville ha en ristretto och sedan bett henne göra om den när du fått fel, eller fått lov att berätta när hon inte veta vad det var - vore det en annan sak, eller hur? ;)

Man går inte in, var det än må vara, och börjar slå folk på fingrarna (särskilt inte när man aldrig träffat dom förut) för att man tycker, vet, kan, eller anser att dom gör fel... Det är garanterat kränkande för denna person, oavsett vem som gör rätt eller fel!

Och som en invändan mot detta otroligt dumma, "kunden har alltid rätt - tänkande", måste jag bara säga att självklart ska man serva, vara trevlig, försöka lösa alla små och stora problem, ja på alla tänkbara sätt se till kundens bästa (oavsett bransch) eftersom det är vad man lever av.

Men man har ingen och jag menar INGEN, skyldighet som säljare eller butikspersonal att acceptera om och när man blir otrevligt bemött från en kund! Oavsett om någon har ont, en dålig dag eller bara är vrsig i allmänhet.
Alla har rätt att bli behandlade på ett trevligt sätt och utan att bli utskälld eller hånad.


Dessutom, vem ska bestämma vad ett kafé ska ha på sin meny?
Lika lite som jag eller någon annan ska bestämma vad restaurangen har på sin...

Och som vanligt:

Detta var inget påhopp på enskild person eller företag bara ett av många inlägg ;)
Det är ju bäst att vara tydlig på detta forum :lol:
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
jb sa:
Och som en invändan mot detta otroligt dumma, "kunden har alltid rätt - tänkande", måste jag bara säga att självklart ska man serva, vara trevlig, försöka lösa alla små och stora problem, ja på alla tänkbara sätt se till kundens bästa (oavsett bransch) eftersom det är vad man lever av.

Hmmm, vad är det som är dumt? Låter som du först säger emot sedan argumenterar mot dig själv. :?
 

jb

Well-known member
Mr Isomac sa:
jb sa:
Och som en invändan mot detta otroligt dumma, "kunden har alltid rätt - tänkande", måste jag bara säga att självklart ska man serva, vara trevlig, försöka lösa alla små och stora problem, ja på alla tänkbara sätt se till kundens bästa (oavsett bransch) eftersom det är vad man lever av.

Hmmm, vad är det som är dumt? Låter som du först säger emot sedan argumenterar mot dig själv. :?

Nej jag säger inte emot mig själv, det jag menar är att de flesta använder en strategi som är att vara otrevliga för att få sina problem lösta vid reklamation och det är inte OK.

Kunden har alltid rätt - har blivit någon slags paroll som ska gälla oavsett om kunden har rätt eller inte och oavsett om reklamationen beror på att varan är felaktig eller det är ett handhavandefel... Det måste finnas en gräns för vad som är relevant och OK.

signing out, ha en bra dag :)
 
M

Medlem14302

Guest
Blir ledsen när jag ser alla dessa aggresioner. Detta är ett forum för kaffeälskare som hyser kärlek till kaffet och passion för hantverket samt allt runtomkring det.

Kärlek & Passion!

Kramas!!!

[DC syftar på inlägg om något helt annat som nu är radderade, tyckte dock om hans inlägg så lämnade kvar det 8) /Cheffalo]
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
jb sa:
Nej jag säger inte emot mig själv, det jag menar är att de flesta använder en strategi som är att vara otrevliga för att få sina problem lösta vid reklamation och det är inte OK.

Nej, det är inte OK. Man ska börja snällt, om man inte får gehör så kan man ta till lite tyngre artilleri. Men att börja med otrevligheter det första man gör är bara.... otrevligt. ;) :)

jb sa:
Kunden har alltid rätt - har blivit någon slags paroll som ska gälla oavsett om kunden har rätt eller inte och oavsett om reklamationen beror på att varan är felaktig eller det är ett handhavandefel... Det måste finnas en gräns för vad som är relevant och OK.

signing out, ha en bra dag :)

Håller definitivt med dig, om en kund har sabbat något själv så får man ju faktiskt skylla sig själv. Handhavandefel är ju ingenting som en kund ska kunnna reklamera, eller räkna med att reklamera.
 

jb

Well-known member
För att avsluta den här tråden med lite "kärlek" så har (hoppas jag) Mr Isomac och jag löst detta "off fourm" som sig bör och jag hoppas vi kan fortsätta denna tråd om det den handlar om... :lol:
 

[SH]

Well-known member
Kanske finns det någon som kan radera alla inlägg i denna tråd som inte rör stället Barista i Uppsala? :) :?:

[Done, SH. Säg till om jag missat något. /Cheffalo]
 

treefinger

Well-known member
On Topic igen, härligt!

Var där i förrgår igen, då var det en annan mörk tjej som körde maskinen. Blev väldigt glad när jag såg att de, trots att det var väldigt stressigt, aldrig tummade på hygien, använda nymalet kaffe för varje kund, torka av ångrör efter varje skumning etc. Grymt snabb var hon också, visst arten kanske inte var såg klockren ut på avstånd, men det är ju ändå sekundärt om det är tokmycket folk och stressigt som tusan.
Nog märks det att några av de som jobbar där har jobbat i branchen förut och är vana med stress.
 

[SH]

Well-known member
Har druckit espresso där två gånger nu. Bägge har sett snygga ut men smaken har lämnat en del att önska. Kanske kan det bero på deras egen rostning av rättvisemärkt kaffe från Arvid Nordquist?
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp