Bygga egen rostare.

hensu

Member
Är det någon som har försökt göra en rostare av en big popper?
jag har läst en tråd på Coffeegeek där dom använder något som liknar en big popper, har en djup kakform över mekanismen och sedan placerar en lite rund ugn ovanpå.
finns det några tekniker här som har någon idé hur man skulle kunna lösa detta för att få lite större mängd på rostningen och samtidigt få rörelse av kaffebönorna.

få ut det bästa av två världar, (ugns rostning och vanlig popcorn maskin)
eller är det för dyrt att ens försöka med något dyligt i sverige?
_________________
*********Gaggia Classic*********
*********Rancilio Rocky*********
 

zix

Well-known member
hur dyrt det är beror väl på vilka grejer du kan få tag i. De stora popcornpopparna ser man lite överallt numera, senast såg jag en på en ICA kvantum. Ugnar har jag inte sett nånstans än.
 

Nickeh

Well-known member
Finns massor med bra lösningar på olika hemma rostar. Har dock inte sett någon sådan ugn i sverige.

Mitt tips är att kolla lite på att bygga en egen trum rost och matcha den med en gasolbrännare och en vev. Verkar enligt mig vara det enklaste sättet att komma igång.

Bara att köpa en såndär stor konservburk som de som säljer korv på torget brukar ha, sätta in några L-profiler som håller igång rörelsen och bygga någon ställning åt det hela.
 

cango

Well-known member
http://www.blocket.se/vi/8368832.htm?ca=11_s

bild fyra: kebabmaskin. Lite stor, men borde inte en sån gå att göra om till rost? Montera dit en trumma på pinnen, och sen lägga hela maskinen på rygg, typ. Kanske fixa en kåpa över konstruktionen.... :D

Förutsatt att man kan komma över en sån billigt, billigt...(kebabmaskin, dvs)
 

Dante

Well-known member
gammal fin Electroluxugn

Borde väl gå att komma över en ugn med grillfunktion som man kan utnyttja för omrörning. Vet att gamla fina Electrolux hade grillfunktion i sina ugnar från slutet av 70 talet. I alla fall vissa modeller. Borde väl finnas att få tag i nånstans nån liknande men modernare ugn till rimligt pris. Sätta fast en stor burk eller liknande lösning på grilluttaget och vips så är man igång.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,671
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp