Marran goes manual (medeltida?)

bchi

Well-known member
Hmmm, konstigt. Om du försiktigt bänder bort gummipackningen som håller fast spridarfiltret då? Kanske svårt men borde gå. Använd inte något för vasst eller spetsigt så att packningen tar skada bara.

En annan variant kanske kan vara att låta hela gruppen ligga i väldigt varmt vatten ett tag så att packningarna mjuknar och sedan trycka ut pistongen med gruppen uppochner?

Jag lyckades ta bort spridarfiltret med hjälp av "The Sneeze" en gång. Alltså när man tar bort portafiltret lite för tidigt och får kaffe över sig själv och hela köket. Då följde även spridarfiltret och packningen med. Men det är knappas att rekommendera :cool:
 

Doble

Member
Hallåj,

Det finns ju inget som håller fast spridarfiltert annat än o-ringen (packningen) på en Pavoni. Så om det inte kommer ut när man knackar på pistongen så borde det bara kunna vara gammalt kaffejox el. gammal fast klibbad packning som gör att det inte lossnar. Jag tänkte, precis som bchi, föreslå att låta gruppen ligga i varmt vatten ett par timmar, fast med tillägget; lös upp ett par teskedar bikarbonat i vattnet först. Det löser upp gammalt fett och annat.

Jag fick ta i rätt ordentligt när jag hade isär min grupp första gången. Gjorde som det står i förra inlägget, vände gruppen upp och ner och sopade den i köksbänken ett par gånger (med en planka i mellan).

Ett annat alternativ, om du tänkt att byta ut packningen, är att skära av den (varsamt så att du inte skadar kromet) med en mattkniv el. likn. och sen pilla ut den med nåt litet.

/
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp