I behov av ny kaffemaskin...

overtune

New member
Nu är den tredje bryggaren paj, tre bryggare, två år... Suck... Och den senaste var ändå helt ny och av känt märke...
Men, men, nu ska jag inte klaga, nu ska jag skaffa nytt igen...

Problemet är att jag inte är helt säker på vad jag ska köpa. Har alltid haft bryggare förut, men då det bara är jag som dricker här i hemmet så tycker jag inte att bryggare är optimalt. Det blir inte riktigt bra kaffe när man bara brygger någon få kopp per tillfälle.

Har gått i tankarna om man skulle prova en espressomaskin, då kan man ju dels bara framställa den mängd kaffe man själv vill ha. Men sen är jag inte beredd att lägga flera tusen på en espressomaskin, inte som förstaköpare iallafall...

Är det helt dömt att testa någon av dom billiga varianterna?

Kan t.ex. köpa en espressobryggare från Severin till 50-70% rabatt (blir väl 200-250kr max). Är det något att satsa på eller? Vilka billigare maskiner finns som iallafall är någorlunda prisvärda?

I samma affär (som upphör och säljer ut sortimentet) säljs även vissa C3-produkter. Ingen espressomaskin, men perkulatorer. Har alldrig provat en perkulator, hur blir kaffet i en sån? Vilket sorts kaffe använder man?

Som ni märker är jag öppen för lite tips här, kom gärna med förslag!

M.V.H. Johan Runesson
 

Asprilla

Well-known member
jag skulle vilja passa på att hylla min gode vän mokabryggaren. den gör iofs ingen espresso, men jag är osäker på vilken espresso du får ur en billig espressomaskin. har aldrig testat så säger inget bestämt om det.

har iaf kört mokabryggare i två år nu och är helnöjd. det tog iofs ett tag innan jag hittade rätt böna.

du kan ju läsa lite här:
http://www.kaffeinformation.se/page.asp?id=tillredningsmetoder&selItemId=tillredningsmetoder
 

marran

Well-known member
det finns ett utförligt test på billigare kaffemaskiner på norsk kaffeinformation, leta här på forumet efter länk.

Jag har en severin, och det kommer ju kaffe ur den, men den har svårt att hålla tillräckligt hög temperatur och mjölkskumaren är ett skämt

sen är det ju så att det blir mycket mer noga med malningen för espresson jämfört med allt annat, du bör ha färskmalet kaffe ur en riktig kvarn, och den billigaste är väl handvevad zassenhaus för runt 800.
 

[SH]

Well-known member
overtune, det låter som om du pratar bryggare för vanligt kaffe...

I budgetklassen skulle jag rekommendera en Braun KF550 eller KF500 - bra bryggare som gör ett bra bryggkaffe. Vill du ha en riktigt bra bryggare för "vanligt" kaffe ska du titta på en Moccamaster - fem års garranti till privatpersoner. Klart bästa bryggaren för "vanligt" kaffe och du får en maskin som kommer följa dig 10-20 år (ja, jag har pratat med folk som haft sina så länge. Nackdelen är väl priset, ca 1600, men du får exakt vad du betalar för.

Angående perkolatorer, jag förstår min inte på de som tycker perkulatorkaffe är godast. Kokhett vatten som rinner igenom kaffe gång på gång. Det smakar inte gott. IMHO. Men visst, vill någon ha en perkolator så tänker inte jag hindra dem...

Espresso, titta på en Isomac Napolissima åtminstone. Står en massa om den i en tråd här på forumet. Visst kan du kika på en Krups, C3, vadsomhelst för 990 kr men det är stor risk att du känner att du bara lagt pengar på något som inte gör dig nöjd...
 

bobby orlando

Active member
Köp en liten presskanna eller en liten Eva Solo, kombinera med en Zassenhauskvarn och bra bönor så kan du göra världsklasskaffe enkelt och billigt.
 

zix

Well-known member
Kvarn! Kvarn! Kvarn!
Den magiska inkörsporten till gott kaffe är inte bryggaren. Sorry att jag tjatar om det i varenda sån här tråd, men det är faktiskt sant. En Zassenhaus-kvarn, visst, kör på det! Strålande idé. Då har du mindre pengar över till bryggare, men det behövs inte heller mycket. Eftersom du verkar lagd åt espressohållet så finns det i huvudsak tre varianter:
* Mokakanna är billigt, eller Brikkakanna (dyr i Sverige, tyvärr, men du kan beställa direkt från bialetti.it), eller
* Aeropress (om du har nära till Kaffemaskinen), med den kan du göra starkt kaffe som i mitt tycke är ännu bättre än moka. Eller
* Cezve (ibrik). Turkisk kaffepanna.

En kombination av kvarn och en billig men bra bryggare är bättre än alla fina kaffemaskiner i världen, moccamaster inkluderad. Ju dyrare maskin, desto meningslösare utan kvarn, faktiskt.
Har du kvarn kan du dessutom börja rosta själv närhelst du vill. Vill du verkligen börja lära känna världens olika kaffen så är det naturligt som nästa steg...
 

TheJaff

Well-known member
Jag var inne på Cervera i helgen och fick syn på Eva Solo som sägs vara väldigt bra.. men min undran är till någon som prövat både den och vanliga fransk press-kannor.. är det någon skillnad i smak eller betalar man bara för designen?

Jag menar båda är ju sk total immersion bryggare.. dvs allt kaffe kommer i kontakt med allt vatten på en gång.. för jämnare extraktion. Skillnaden är att med Solon så filtrerar man bort kaffetpulvret när man häller upp kaffet medans i franskpressen så filtrerar man när man trycker ner filtret.
 

JvD

Well-known member
Har givetvis både Eva Solo och en trad bistropress/kaffestempel och min personliga åsikt är att Eva Solos ger ännu mer smak av kaffet, kanske på grund av det du säger att vattnet är liksom i mer kontakt med vattnet hela tiden medan i bistron så pressar man ju bort kaffet från vattnet. Inte vet jag, men jag har i princip gått över HELT till min Eva solo. Jag upplever också kaffet inte håller den där rikigt höga goda smaken lika länge. Efter 15-20 minuter tycker jag klaffet inte är drickbart. På pressen kanske den tiden är något längre. Tycker också att Eva Solo, men också Bistropress, ställer störrre krav på kaffet. Ett dåligt kaffe (gammalt, dåligt rostat, trist böna, etc) framhävs mer i en sådan "bryggare" än på en elbryggare och det omvända givetvis med bra råmaterial. Man kommer ju trots allt rätt nära cuppinmetoden som används för just provning av kaffesorter.

Min Eva Solo lever tillsammans en Demoka-kvarn som får regelbundna besök av Mauros Atto Primo och Johan & Nyströms Etiopisk Yirgacheffe. De trivs bra i min Eva Solo ;-)
 

mb

Active member
Är lite nyfiken på vilken malningsgrad man skall använda i aeropress, Eva solo, respektive bistropress. Någon som har koll?
 

zix

Well-known member
En aeropress kostar ungefär en femhundring, på Kaffemaskinen. Vet inget annat ställe i Sverige där man kan få tag i den.

Presso vill helst ha lite grövre malning, annars trycks det med sump tillbaka upp när du trycker ner själva presso-pressen.

Aeropress klarar från ungefär bryggmalet till espressomalning, beroende på vad du vill ha för resultat. Knappast rekommendabelt att göra fyra koppar med espressomalning dock - iallafall inte med riktigt färskt kaffe. Aeropressen tätar bättre mot rörkanten än en presso, därför kan du mala finare.
Den har också, liksom presso och evasolo, och liksom turkiskt kaffe och kokekaffe och dessutom vacuumbryggare, "total immersion". Skillnaden mot presso och evasolo är att kaffesumpen/pucken inte alls blir kvar i bryggaren tilsammans med kaffet, utan kaffet trycks ner i en separat kopp (som när man gör espresso alltså). Därmed har vattnet ungefär totalt 30 sek till 1 minuts total kontakt med kaffepulvret, inkluderat tiden det tar att trycka ner pressen. Men det räcker, eftersom man maler finare än för presso.

Tobias beskrivning av "större krav på kaffet" gäller även aeropress, vacuumbryggare och turkiskt kaffe. Det är också därför jag så gärna blandar in kaffekvarnen i diskussionen.
Filterbryggarens existensberättigande är för mig tveksamt (förlåt alla som gillar moccamaster, den är säkert bra...) annat än som buffert för dåligt kaffe. M.a.o. är det ungefär samma sak som de där crematillsatserna som brukade följa med t.ex. Gaggias espressomaskiner, d.vs. något helt förkastligt. ;)

Personligen vill jag aldrig låta kaffet ligga längre än fem minuter kvar i en presso efter pressningen. Ju längre, desto bittrare/beskare. EvaSolo vet jag inget om, har inte testat, men det verkar ju bra. Är dock genom mina tidigare erfarenheter behäftad med förutfattande meningar angående liggetid i sumpen, så jag skulle nog se till att det var upphällt inom fem-sex minuter.
 

TheJaff

Well-known member
vonthor sa:
Borde inte en presskanna bli en evasolo om man inte pressar genom kaffet, utan bara häller upp som den är?
Jo det kan man säga.. förutom att EvaSolon håller värmen betydligt bättre pga sin "jacka". Faktum är ju att pressen är bättre än EvaSolo på den punkten att du faktiskt separerar kaffet hyffsat bra när det har dragit klart. Så det bästa från båda världarna borde vara en press med "jacka" :)
 

JvD

Well-known member
Det finns sådana "jackor" att köpa, åtminstone i Danmark. Går lätt att göra själv hemma också. Gör en tehuva men för bistrons form eller köp Neopren och köp sedan lite kardborrband.
Vill fortfarande hävda att smaken hos Eva Solon är bättre/annorlunda, åtminstene de första 15 minuterna men kanske är jag bara envis. Skall damma av min franska kaffestempel (biston) ikväll och köra en Atto Primo i den. Får se om mina preferenser har ändrats sedan sist.

En aeropress står på inköpslistan sedan länge. Tror alla som är återförsäljare av Johan&Nyströms kaffe kan ta hem den.
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp