Espresso i Skellefteå

svartvest

Well-known member
Tog mig tid och gick en espressorunda i Staaan, som småbarnsfar så har man inte den tiden så ofta.

Kåfein, ett stilrent ställe där en om jag inte missminner mig en La Marzocco stod med portafilter rent och snyggt.
Frågade vad det var för kaffe och hon fick till svar La Bomba...jojo
Fick en fin espresso med crema och fyllig smak, toppen.
:D :D :D :D :D

Café Aroma
Arom av vadå...skithus...där kunde man se hela veckans mjölkskum ordet trasa används inte där. :evil:

Café Kanel
Ganska stilrent men inte så stort ställe, och en trevlig tjej i kassan.
espresson var lite svag men eftersom hon ger mig en bit mörk choklad kan jag förlåta mycket.

Hon berättade att deras kaffe är från J&N och att Kåfein och Kanel har samma ägare, som ger dem en utbildning i kaffe. De har bistrokanner där man kan beställa det kaffe man vill ha. Bourbon Jungle, Fransk kontinental, Etiopisk Yirgacheffe, Monsun Malabar. Inte illa för lilla Skellefteå.
:D :D :D :D

Vägbeskrivning:
Om Citykompaniet framför dig går till vänster och ner 10m på gaveln av huset på motsatta sidan Kanel

Kåfein ligger till från CK till höger gå tills gå gatan tar slut. Gamla urkraft eller hotell Hof

Priset i ligger från 18kr enkel dubbel 23kr lite mycket.
 

JAS

Active member
Tack för tipset! Såg en reklamskylt för Kåfein vid torget, men fattade aldrig var det kunde ligga. Nu vet jag.
Har druckit en hyfsad latte på Kanel tidigare, så det verkar ju lovande!
 

svartvest

Well-known member
Del två i Skellefteås kaffe utbud.

På fredagen hade jag en stund över och smög med en sovande son in på Waynes Coffe.
Trevligt läge med utsikt över torget, dock när det kommer till kaffe fanns det brister.

Dagens mjölkskum och en knölig trasa under...Äckligt var ordet. :evil:
Beställde i allafall en dubbel espresso, en lite tunn crema men okej ändå.
:D :D :D

Idag har jag besökt Stigs en kultcafé och konditori. Bästa fikabrödet i stan. Små kakor är godis. ;)
Espresson är ett svagare kapitel, koll på bönorna men jag tror att kunskapen kring maskinen är bristfällig.

Tjejen som var där var noggrann, skummade inte gammal mjölk, två kannor växlade mellan, färskmalet jajamen men åter en rör med dagens mjölkskum. :evil: Hennes espresso skulle jag vilja smaka, men då kom en annan och tog min beställning. Creman var svag på gränsen till obefintlig.:D :(
 

JAS

Active member
Nu har jag prövat Kåfein också - riktigt bra! Tjejen vid spakarna kunde sin sak, det var tjockaste creman norr om Umeå, garanterat. En trivsam koffeinkick med en liten chokladbit till dessutom. Att inredningen är en smula schizo går ju att leva med såna gånger.
 

svartvest

Well-known member
Jag var dit i veckan och fick en fin cappo dock var väl utseendet inte det bästa, som sagt var så är det in sidan av koppen som räknas.
 

JAS

Active member
Kåfein håller stilen. Fick en grym espresso på J&N-böna (oklart vilken) som satt fint med en vit chokladmousse. Perfa.
 

Fredrik

Well-known member
Tack för kaffet! Dagens bästa espresso drack jag på Kåfein. Johan & Nyströms "Bella" serverades med perfekt temperatur och härlig smak. Bra jobbat.
 

svartvest

Well-known member
Del 3

Skellefteå kaffe, har en del att önska..dock en ljusning.

Eddahallens café, simhallen i staaan. Där finns ett café som har ett helt okej fikautbud. Tog nu på morgonen en cappo där. Pf satt i, ångröret var rent dock var kopparna kalla. Utrustningen var en rockykvarn och en Quick mill Ventrano.

Cappon var enorm..gränsande mot latte..lite för varm för att kunna drickas direkt men drickbar med en helt okej smak.
 

svartvest

Well-known member
Ikväll hade jag tid över för cafébesök. Ainas har länge på listan att besöka, de har skaffat en espressomaskin hade jag hört...spännande..Men tyvärr så grusades min förhoppning om en god cappuccino. Vad har ni för kaffe? Frågan verkade inte ta..vilka böner är det i espresson...ja vi har detta..pods. . Vilken sorg...podinsats på en fungerande espressomaskin. Till deras försvar, ett riktigt gott bryggkaffe och gott fika bröd.
 

svartvest

Well-known member
Espresso house in Staaan. Öppnades häromdagen. På kvällen smög jag iväg för att testa vad de gick för. Redan när man frågar så får man direkta svar från de anställda, de vet vad som serveras. Avnjöt en dubbel espresso som var helt okej för att inte säga bra espresso. Så har nivån på kaffet höjs även här utanför tullarna.

Så har jag glass tips: Alhemsträdgård har Gelato och det måste vara en av Sveriges bästa glass. Vi talar Lejon & Björnen klass. Sanslöst gott!!
 

svartvest

Well-known member
Måste uppdatera denna tråd, nu har Brygg club och café, @bryggcc slagit upp portarna...in dundrar en ek43 för brygg Mythos kvarn för espresso och en tvågruppers black eagel...hit me...därtill så har 2-3 andra ställen också startat med bl.a handbryggning...
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp