Kör du naket?

Kör du naket?


  • Totala väljare
    39

Marv

Well-known member
Jo jag måste erkänna att jag är nudist... 8) ,det har blivigt en vana att inspektera resutltatet av packningen. Jag tycker också att det är lätt att se när extraktionen är klar, ytspännningen ändrar sig markant och tratten ändrar form.

fast det kan bli litet pinsamt när man har gäster och de undrar varför man klär av sig käderna ... ;)
 

Nickeh

Well-known member
Beror på om jag behöver två enkla eller en dubbel :)

Har funderat om man inte kan lyckas dela på en naken dubbel. En lite tjockare ståltred på undersidan som man böjer ner på två ställen skulle nog kunna fungera med visst spill...
 

treefinger

Well-known member
Är nyfiken på att testa köra naket, mest för att försäkra mig om att min tampningsteknik är okej. Sekundärt men likaväl viktigt är väl att det ser väldigt vackert ut.
 

Marv

Well-known member
Anne sa:
Ah! Var får jag tag på ett naket filter då?

Jag fräste bort botten på min vanliga filterhållare. Jag har för mig att jag hörde något om att Kaffemaskinen skulle börja sälja nakna filterhållare.
Annars kan man nog prova

http://195.226.112.47/200/cgi-bin/shop.dll?sessionid=0510196715127677&AnbieterID=2

jag försökte handla därifrån med hade litet svårt att få kontakt med dem. Mailade och fick aldrig svar, däremot hade jag ett medelande på tyska på telefonsvararen efter någon månad. Tyvärr pratar jag inte tyska.
Andra har tydligen haft bättre lycka.
 

kaleii

Well-known member
Meh, de hade slut på E61-varianterna. Får väl vänta tills de får in nya, antar jag. Själv är jag grymt sugen på att köra med bottenlöst filter. Jag tror att min fördelningsteknik har mycket kvar att önska, tyvärr.
 

TheJaff

Well-known member
kaleii sa:
Meh, de hade slut på E61-varianterna. Får väl vänta tills de får in nya, antar jag. Själv är jag grymt sugen på att köra med bottenlöst filter. Jag tror att min fördelningsteknik har mycket kvar att önska, tyvärr.
Samma här.. men finns det färdiga nakna handtag till Isomacs hobby-53mm-maskiner? Eller finns det att få tag på extrahandtag om man vill såga hemma? Någon som vet?
 

Tobias

Well-known member
Kaleii ska du beställa från espressoXXL så får du gärna berätta hur det sköttes och hur bra servicen var, de svarar uppenbarligen inte på mejl..
 

lupoo

Well-known member
Marv sa:
nu får jag väll skämmas för hela kaffesverige för min dåliga teknik... :oops:

Den blev litet väl lång, brukar avbryta den tidigare...

Inget att skämmas för :!: Jag tycket den var snygg!
Blev nu sugen på en espresso. Sitter här på jobbet och skall gå på lunch och det är vääääligt lååångt till man får gå hem och göra en (att få tag på något i espresso väg här i närheten är inte att tänka på detta är ett sjukhus = det sura filterkaffets hemvist :x ).
 

johey

Well-known member
Vad? Vadå? Alltså, man tar bort piparna under filtret? Vad är meningen med det? Är det bara stylish, eller påverkar det smaken och/eller creman på något fördelaktigt sätt? Kontakt med mindre metall?
 

cango

Well-known member
johey sa:
Vad? Vadå? Alltså, man tar bort piparna under filtret? Vad är meningen med det? Är det bara stylish, eller påverkar det smaken och/eller creman på något fördelaktigt sätt? Kontakt med mindre metall?

i början var det mest tänkt (tror jag) som ett sätt att förbättra sin tampningsteknik. Fördelar man kaffet fel i filtret och tampar fel, så brukar det spruta hej vilt, då man ju tagit bort "piparna" och filtret är naket.

själv tycker jag man behåller lite mer crema, samt att det är lättare att rengöra, då kaffet går direkt från filtret direkt till koppen. Sen ser det ju coolt ut ;-) .....
 

Bello

Member
Provade naket, tycker creman blir för fluffig och bubblig, dunstar på ett skumt sätt. inte alls samma cremiga crema som man vill ha. ser bara lite coolt ut.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp