Kör du naket?

Kör du naket?


  • Totala väljare
    39

cango

Well-known member
Bello sa:
Provade naket, tycker creman blir för fluffig och bubblig, dunstar på ett skumt sätt. inte alls samma cremiga crema som man vill ha. ser bara lite coolt ut.

Kan inte säga varför din crema blir som den blir, men jag märkte att jag fick creman mer som utan naketfilter, om man låter strålen rinna ner på koppens sida - som den ju gör ibland med vanligt filter. Om strålen dimper rakt ner så kan det uppstå bubblor just av den anledning.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Jag tycker den där extra mängden crema det sagts man skulle erhålla är av dålig art, som Bello antyder. Och det beror inte på fallhöjd osv att man ser bubblor i den. Ska prova med kaffesort med låg robustahalt så ska vi se. Är väl ytterligare en sån här sak som funkar bäst med ren arabica, vilket inte är papas bag ;)
 

theseal

Kaffeterroristen
bifogar bilder från dagens kaffemaskinsbesök. Tack Daniel!
 

Bilagor

  • naket_filter_1.jpg
    naket_filter_1.jpg
    39.4 KB · Visningar: 43
  • naket_filter_2.jpg
    naket_filter_2.jpg
    53.5 KB · Visningar: 42

theseal

Kaffeterroristen
hmm, fan vad smått det vart, får bifoga en till med mer crop...


naket_filter_3_001.sized.jpg


Jaja, så såg det ut idag iallfall, till daniels försvar skall dock sägas att han INTE var nöjd med denna och snackade om större kon osv...
 

Massiv

Massivo utan o
......skoj att leka med porrfilter,ser hur galet snett man tampar ibland,,,,fast man tyckte det verka stabilt....och det ser så galet vackert ut när det slinker ner mot koppen....mmmmmmmm.
 

Peter

Well-known member
Med min bottenlösa filterhållare har jag en tendens att stänka ner hela maskinen... Något/några av de små fina hålen i filtret skjuter en mycket tunn stänkström (intermittent) åt "fel håll", oavset vart "kaffekonen" i övrigt är på väg. Någon som haft samma/liknande problem? Bör jag fila/slipa/polera filtret? Brotcha hålen ett och ett? :)
 

Massiv

Massivo utan o
...har hänt någon gång för mig med...har inte den blekaste varför men jag brukar skylla på sbs...."skit bakom spakarna" :).... har provat att köra den så kallade Weiss metoden och rört omkring lite innan tamping och har då inte upplevt några snestrålar....
 

Massiv

Massivo utan o
tror det finns trådar om det här någonstans,kolla annars på coffeegeek...eller googla efter Weiss distribution technic....men kolla stavningen innan,,haha
 

Chilhuacle

Well-known member
Har börjat köra naket bara för att det medföljande portafiltret till min coban suger. Aluminium/plast... :mad: .
Men.. tur i oturen. Det var lätt att fixa naket, bara att skruva bort portafilterbottnen av plast. Både extraktioner och tampning har blivit bättre sedan operationen, då jag tvingats bli mera noggrann med dessa. Det blev en del kaffestänk på maskin och bänk till en början.:lol:
 

Zalve

Well-known member
Bara i sängen än så länge,,, kanske blir tillfälle att göra det i köket oxå, så småning om:cool:
 

johey

Well-known member
Nu kör jag också naket, som jag skrev i köp- och säljtråden där jag köpte filtret. Mycket trevligt! Har aldrig förr fått till så bra singlar som nu. Säkert placebo, men jag tycker även de smakar bättre än förut. :) Jag vill skjuta fler nu, men bör nog hålla mig till tidigare kvällar. :unsure:
 

Wannabe

Well-known member
Jag har också skaffat naket nyligen. Det är kul att se hur bra man egentligen presterar. I mitt fall blandat resultat.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,671
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp