Fungerar inte hackat kaffe bra för nybörjare?

Uben

Member
Ursäkta min bristande kaffelingo. Det jag åsyftar med hackat kaffe är den billigare kvarntypen med parallela knivar.

Alla rekommendationer jag läst här gör gällande att en investering i en kvarn som maler sönder kaffet istället för att hacka sönder det är väl värt. Även för oss som är nya. Jag hade velat få tankegångarna bakom det här förklarat.

Det finns två typer av kvarnar.

Kvarnar som hackar sönder kaffet. Grovheten regleras genom att man hackar olika länge. Kornstorleken blir ojämn. Dom är billigare och håller sig "vassare" betydligt längre än alternativet som är

Kvarnar som maler sönder kaffet. Grovheten regleras genom att malningsgraden ändras. Grovheten blir jämn. Dyrare, och sålänge malskivorna inte är keramiska(Ännu dyrare) så håller dom sig inte "vassa" lika länge.

Jag har stött på tre argument varför kvarnar som maler är att föredra:

-Ingen risk att dom grova kornen fastnar i filtret och därmed förstör det. Jag antar att det här inte är applicerbart på espressomaskiner?

-Enklare att reglera malningsgraden istället för tiden
Sant, men knappast avgörande inför ett köp. Så svårt är det inte att hålla koll på tiden.

-Jämnare malt kaffe smakar bättre
Perfektion är eftersträvansvärt. Men jag betivlar att smakskillnaden blir märkarbar för dom allra flesta. Med tanke på mängden partiklar det handlar om så kan summan av kornens storlek anses vara konstant. Därför borde ju rimligtvis smaken också i det närmaste bli densamma?

Eller handlar det istället om flödet? Jag kan tänka mig att en ojämnare kornstorlek innebär att genomströmningen ökar. Men det borde väll kunna korrigeras genom hårdare tamping?

Missar jag något väsentligt?
 

TheJaff

Well-known member
Uben sa:
-Jämnare malt kaffe smakar bättre
Perfektion är eftersträvansvärt. Men jag betivlar att smakskillnaden blir märkarbar för dom allra flesta. Med tanke på mängden partiklar det handlar om så kan summan av kornens storlek anses vara konstant. Därför borde ju rimligtvis smaken också i det närmaste bli densamma?

...

Missar jag något väsentligt?
Jag har faktiskt ingen aning om hur stor skillnaden är i praktiken eftersom jag är nybörjare på egen espresso så det uttalar jag mig inte om. Men ditt argument ovan förstår jag inte riktigt..

Säg att du har en knivkvarn med malningssteg 1-10. För att få rätt extraktion så bör du ha korn av storlek 5. Efter du har malt ett tag så har du max mängd korn av storlek 5.. men samtidigt har du korn som kanske är nere på storlek 2-3-4 och även korn med storlek 6-7-8. Nu vet jag inte hur stor andel det kan handla om men om vi pratar om 10% för små resp. 10% (siffror som inte skulle förvåna mig) för stora korn som blir över- och underextraherade resp. så kan nog smaken bli märkbart sämre även för en "nybörjare".

En annan punkt som jag tror brukar tas upp som en nackdel med knivkvarnar är att den snabba rotationen värmer upp kaffet onödigt mycket.
 

Marv

Well-known member
Den finns bara en som kan besvara frågan p om du känner skillnad och det är du.

För min egen del så hade jag en Gaggia MM kvarn tidigare. Denna är någon slags mellating mellan en knivkvarn och en malverkskvarn, då den snarare krossar kaffet än maler det. Detta resulterar också i en ganska stor spridning i kornstorlek på det malda kaffet.
Jag bytte till en MIniMoka 203 och upplevde en stor skillnad på espresson.

Anledning till att man strävar efter så jämn kornstorlek som möjligt är att de små kornen kommer att bli överextraherade vilket ger en bitter smak, medan de för stora kommer att ge underextrahering vilket ger en sur smak.



se bifogad bild
 

lupoo

Well-known member
Mycket pedagogiskt Marv! :!:
Dessutom så blev mitt kaffe väldigt laddat med statiskelektricitet (och då negativt eller??) när jag använde en knivkvarn. Kaffet fastnade lite överallt och var svårt att jobba med. Upplevde att det var mycket svårt att kontrollera malningsgrad.
Så mantrat är bara att upprepa:

Det är bra att investera i en bra kvarn för att få bra espresso!

Vet detta själv då jag behöver att uppgradera på kvarnsidan ;)
 

YocaL

Well-known member
Jag har en påfyllnadsfråga här, hoppas det är ok :)

Billiga kvarnar som maler kaffet, är de också direkt dåliga?
Och varför i så fall?

Exempel:
SE82913.jpg

Länk
 

Marv

Well-known member
YocaL sa:
Jag har en påfyllnadsfråga här, hoppas det är ok :)

Billiga kvarnar som maler kaffet, är de också direkt dåliga?
Och varför i så fall?

Exempel:
SE82913.jpg

Länk

en del billiga har den biligare typen av malskivor, som inte mal på ett riktigt sätt utan snarare krossar kaffet.


medan en riktig malskiva mal kaffet




Ett annat problem med de enklare kvarnarna kan vara att de helt enkelt inte går att justera för tillräckligt fin malning. Det kan säkert finnas en del billiga kvarnar som är prisvärda.
 

YocaL

Well-known member
Saken är ju den att jag har precis köpt en francisfrancis X3 för rimliga 2000pengar.
Och att nu gå o köpa en kvarn för lika mycket känns lite sisådär (kör pods just nu).
Tänkte att man kunde iaf testa en såndär kvarn.

Det kan väl inte sluta i katastrof? eller? :? :)
 

Marv

Well-known member
YocaL sa:
Saken är ju den att jag har precis köpt en francisfrancis X3 för rimliga 2000pengar.
Och att nu gå o köpa en kvarn för lika mycket känns lite sisådär (kör pods just nu).
Tänkte att man kunde iaf testa en såndär kvarn.

Det kan väl inte sluta i katastrof? eller? :? :)

Du kan ju alltid fråga om den maler tillräckligt fint när du köper, och om du får lämna tillbaka om den inte funkar.
 

marran

Well-known member
jag köpte en zassenhaus beg för 250kr, tycker den är hur bra som hellst, om man står ut med att veva själv.
den har ingen gradering av inställningsratten, dock kan man ställa steglöst.

tror jag gjorde lite av ett klipp, men de kostar 800 ny så för 400 bör det gå att hitta beg.
 

Marv

Well-known member
marran sa:
jag köpte en zassenhaus beg för 250kr, tycker den är hur bra som hellst, om man står ut med att veva själv.
den har ingen gradering av inställningsratten, dock kan man ställa steglöst.

tror jag gjorde lite av ett klipp, men de kostar 800 ny så för 400 bör det gå att hitta beg.

hehe, jag hittade en för 110kr ink frakt på tradera....
 

treefinger

Well-known member
Zassenhaus är nog ett av de vettigaste alternativen kring 1000 kr.
Det positiva med kvarnen är att den har kapacitet att mala extremt fint. Det är inga som helst problem att mala så fint kaffepulver att man kväver vilken maskin som helst.
Använder man sig sedan av en böna som en fin malning för en bra extrahering i din maskin för att espresson ska bli bra så tycker jag att kvarnen maler väldigt jämt och bra.

Nackdelen med kvarnen märks när man använder bönor som kräver en förhållandevis grov malning; i espressosammanhang då förstås. Då tenderar nämligen malningen att bli lite mer ojämn, dvs vissa korn blir precis den storlek man eftersträvar medan vissa korn blir på tok för stora.
 

Nickeh

Well-known member
problemet med "hackat" kaffe är ju även att vattnet kommer att hitta gå i kanaler eftersom att malningsgraden är så ojämn. Dessutom så går det extremt fort att täppa igen en bryggrupp om man använder en bladkvarn iom. att när man krossar kaffe istället för att mala det så får man en hel del kaffe som är så smått att det lätt hamnar på fel ställe.

Ang. argumentet om att lägga ut massor med pengar på en maskin, jag såg på det lite som att utan kvar så kunde jag inte använda min maskin till fullo. Man måste nästan se på maskinen och kvarnen som en enhet då man köper. Den ena är värdelös utan den andre.

Har aldrig provat Zassenhaus själv men den har ju fått bra kritik så det kan vara en bra kvarn medans ekonomin återhämtat sig efter maskinköp. Men att snåla när man köper kvarn gör att du slängt pengar i sjön vid maskin köpet...

Körde ungefär 2 månader på butiksmalet men det gick ju aldrig att få det riktigt som man ville iom. att luftfuktigheten förändras osv.
 

Uben

Member
Marv sa:
Den finns bara en som kan besvara frågan p om du känner skillnad och det är du.

För min egen del så hade jag en Gaggia MM kvarn tidigare. Denna är någon slags mellating mellan en knivkvarn och en malverkskvarn, då den snarare krossar kaffet än maler det. Detta resulterar också i en ganska stor spridning i kornstorlek på det malda kaffet.
Jag bytte till en MIniMoka 203 och upplevde en stor skillnad på espresson.

Anledning till att man strävar efter så jämn kornstorlek som möjligt är att de små kornen kommer att bli överextraherade vilket ger en bitter smak, medan de för stora kommer att ge underextrahering vilket ger en sur smak.



se bifogad bild

Absolut, tyvärr så har jag inte möjlighet att jämföra nu. Och att göra en opartisk bedömning även gentemot sig själv med samma förutsättningar är nog inte helt enkelt. Det gäller ju inte bara att ha tillgång till båda kvarntyperna utan att också behärska båda.

Jag har inte helt förstått hur extraheringen av kaffet går till. Men om vi antar att summan av grovstorleken kan bli densamma från båda kvarnarna så borde ju extraheringstiden bli densamma.

Om vi då förenklar det hela så har vi tre kornstorlekar i en kvarn som hackar. Lagom, för små och för stora. Dom som är lagom är ju helt enkelt lagom, dom borde funka perfekt. Då undrar jag vad effekten av dom andra storlekarna är. Jag känner att din förklaring kanske är lite väl förenklad Marv, men om jag har fel så vill jag gärna höra det :)

Vad jag har förstått så kommer den bittra smaken från överextraherat kaffe av att oljorna bränt vid. Detta pågrund av att kornen varit i kontakt med hetvattnet för länge. Men eftersom vi i det här fallet har samma extraheringstid som normalt så borde det väll inte kunna hända? Vad effekten isåfall blir har jag ingen aning om, slutar dom bara avge smakämnen?

Att dom större kornen mestadels hinner avge sura ämnen låter rimligt. Men varför dom sura ämnena avges först är jag väldigt nyfiken på. Någon som har en bra förklaring eller länk?
 

Uben

Member
Nickeh sa:
problemet med "hackat" kaffe är ju även att vattnet kommer att hitta gå i kanaler eftersom att malningsgraden är så ojämn. Dessutom så går det extremt fort att täppa igen en bryggrupp om man använder en bladkvarn iom. att när man krossar kaffe istället för att mala det så får man en hel del kaffe som är så smått att det lätt hamnar på fel ställe.

Ang. argumentet om att lägga ut massor med pengar på en maskin, jag såg på det lite som att utan kvar så kunde jag inte använda min maskin till fullo. Man måste nästan se på maskinen och kvarnen som en enhet då man köper. Den ena är värdelös utan den andre.

Fast det handlar ju fortfarande om väldigt många och väldigt små partiklar. Kaffet kanske behöver tampas hårdare för att gå igenom på samma tid. Men rimligtvis borde det väll fortfarande kunna gå relativt jämt genom kaffet?

Bryggrupp? Vad avser du med det?

Jag håller med dig. Men man måste ju fortfarande se till hur stor skillnaden blir för varje extra satsad krona. Och det är det jag söker svar på :)
 

Marv

Well-known member
Uben sa:
Absolut, tyvärr så har jag inte möjlighet att jämföra nu. Och att göra en opartisk bedömning även gentemot sig själv med samma förutsättningar är nog inte helt enkelt. Det gäller ju inte bara att ha tillgång till båda kvarntyperna utan att också behärska båda.

Jag har inte helt förstått hur extraheringen av kaffet går till. Men om vi antar att summan av grovstorleken kan bli densamma från båda kvarnarna så borde ju extraheringstiden bli densamma.

Om vi då förenklar det hela så har vi tre kornstorlekar i en kvarn som hackar. Lagom, för små och för stora. Dom som är lagom är ju helt enkelt lagom, dom borde funka perfekt. Då undrar jag vad effekten av dom andra storlekarna är. Jag känner att din förklaring kanske är lite väl förenklad Marv, men om jag har fel så vill jag gärna höra det :)

Vad jag har förstått så kommer den bittra smaken från överextraherat kaffe av att oljorna bränt vid. Detta pågrund av att kornen varit i kontakt med hetvattnet för länge. Men eftersom vi i det här fallet har samma extraheringstid som normalt så borde det väll inte kunna hända? Vad effekten isåfall blir har jag ingen aning om, slutar dom bara avge smakämnen?

Att dom större kornen mestadels hinner avge sura ämnen låter rimligt. Men varför dom sura ämnena avges först är jag väldigt nyfiken på. Någon som har en bra förklaring eller länk?


Förenklat kan man väll säga att kaffet innehåller en himla massa ämnen.
De söta och goda löser sig enklare i vattnet och kommer att extraheras först efter dessa kommer sedan de som har med bitterhet i sig. I detta sammanhang har storleken på kaffekornen betydelse. De små kommer snabbare att släppa ut sina smakämnen och därmed även de bittra ämnena, medan de stora inte kommer att hinna med att släppa ut alla sina. Du har rätt i att en för hög bryggtemperatur resulterar i en bitter smak, men jag föreslår att vi lämnar temperatur faktorn utanför detta resonemang och bara tittar på malningen.

Det finns säker en del baristor här på forumet som kan detta i mer detalj.
 

zix

Well-known member
jag har en elektiskt skärkvarn och två malskivekvarnar. Köpte den första malskivekvarnen innan espressomaskinen och blev mycket förvånad över hur stor skillnad det blev i mokakaffet.
Skillnaden i mellan skär- och malskivekvarnsespresso är nog ungefär lika stor, men jag tycker att det ännu viktigare argumentet är inställningen.
Med en skärkvarn kan du inte ställa in malningsgrad. Ju längre du maler desto finare blir det... typ. Med malskivor ställer du in malningsgraden, och den behålls tills du själv ändrar den. Detta är extra viktigt för espresso, där du behöver kunna göra små justeringar upp eller ner för att hamna rätt i malningsgrad.
Kort sagt är det kört med skärkvarn för espresso, oavsett hur man argumenterar för eller emot skära/krossa/mala-metoderna.

Malskivekvarnen kan vara manuell eller elektrisk, men den måste kunna mala fint, och det är bättre ju stabilare och konstantare den är. Enligt min erfarenhet är Zassenhaus tillräckligt bra. Jag har zass turkiska modell som reserv- och resekvarn, och en minimoka m-205 som hemmakvarn. Smakskillnaden på espresson är inte särskilt stor mellan dessa.
 

Nickeh

Well-known member
Uben sa:
Fast det handlar ju fortfarande om väldigt många och väldigt små partiklar. Kaffet kanske behöver tampas hårdare för att gå igenom på samma tid. Men rimligtvis borde det väll fortfarande kunna gå relativt jämt genom kaffet?

Bryggrupp? Vad avser du med det?

Jag håller med dig. Men man måste ju fortfarande se till hur stor skillnaden blir för varje extra satsad krona. Och det är det jag söker svar på :)
Fast under det tryck som en epsresso maskin jobbar med så blir de små variationerna rätt så påtagliga.

Bryggruppen är det du har mellan värmetanken och filtret i vilket du sätter ditt handtag. Där samlas med tiden fett från kaffe och kaffepartiklar, med en bladkvarn så har du en stor mängd fint pulver som lätt letar sig in i små skrymlen och med tiden så kan det stoppa vattenflödet helt. Nu är det ju bara att rengöra men det står oftast i manualerna på kaffemaskiner att man inte skall använda en bladkvarn just för att dom producerar detta fina kaffedamm och att det kan skada maskinen.

Det ända sättet är ju att prova men fakta är att en bladkvarn är undermålig för espresso även av andra anledningar än just slutresultatet i koppen så en zassenhaus är nog ett lämpligare första steg. Annars så har du ju allas solis maestro baserade kvarnar som efter lite justering klarar av att mala bra espresso kaffe. (Dualits kvarnar är brandade Solis kvarnar och lite mer vanliga i svenska affärer)
 

Uben

Member
Marv sa:
Förenklat kan man väll säga att kaffet innehåller en himla massa ämnen.
De söta och goda löser sig enklare i vattnet och kommer att extraheras först efter dessa kommer sedan de som har med bitterhet i sig. I detta sammanhang har storleken på kaffekornen betydelse. De små kommer snabbare att släppa ut sina smakämnen och därmed även de bittra ämnena, medan de stora inte kommer att hinna med att släppa ut alla sina. Du har rätt i att en för hög bryggtemperatur resulterar i en bitter smak, men jag föreslår att vi lämnar temperatur faktorn utanför detta resonemang och bara tittar på malningen.

Det finns säker en del baristor här på forumet som kan detta i mer detalj.

Om man har ett mer finmalet kaffe så tar det längre tid att få ut samma mängd kaffe som med ett "lagom" malet kaffe. Därmed utsätts också kaffet för hetvattnet under en längre tid vilket innebär att oljorna bränns vid och får sin beska karaktär. Det är iallafall så jag uppfattat det.

Det var det jag menade, inte temperaturen på vattnet. Temperaturen antar jag att den är konstant i det här sammanhanget.

zix sa:
Skillnaden i mellan skär- och malskivekvarnsespresso är nog ungefär lika stor, men jag tycker att det ännu viktigare argumentet är inställningen.
Med en skärkvarn kan du inte ställa in malningsgrad. Ju längre du maler desto finare blir det... typ. Med malskivor ställer du in malningsgraden, och den behålls tills du själv ändrar den. Detta är extra viktigt för espresso, där du behöver kunna göra små justeringar upp eller ner för att hamna rätt i malningsgrad.

Tiden kan enkelt ställas in exakt med relativt billiga timers. Det är något mer komplicerat men borde inte påverka slutprodukten.


Nickeh sa:
Bryggruppen är det du har mellan värmetanken och filtret i vilket du sätter ditt handtag. Där samlas med tiden fett från kaffe och kaffepartiklar, med en bladkvarn så har du en stor mängd fint pulver som lätt letar sig in i små skrymlen och med tiden så kan det stoppa vattenflödet helt. Nu är det ju bara att rengöra men det står oftast i manualerna på kaffemaskiner att man inte skall använda en bladkvarn just för att dom producerar detta fina kaffedamm och att det kan skada maskinen.

Det ända sättet är ju att prova...

Tack för förklaringen.

Om det helt avhjälps genom att man håller sin maskin ren så är det inget problem. Däremot om det trots regelbunden rengöring kan skada maskinen inom en tidsperiod som är kortare än maskinens livslängd så är det ju en stor nackdel.

Då är ju bara frågan ifall det verkligen kan göra det? Eftersom jag aldrig hört talas om något sådant så skulle jag anta motsatsen tills jag blivit motbevisad. Fast det är ju upp till var och en att göra en bedömning av.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Uben sa:
Tiden kan enkelt ställas in exakt med relativt billiga timers..... Om det helt avhjälps genom att man håller sin maskin ren så är det inget problem. Däremot om det trots regelbunden rengöring kan skada maskinen inom en tidsperiod som är kortare än maskinens livslängd så är det ju en stor nackdel.

Då är ju bara frågan ifall det verkligen kan göra det? Eftersom jag aldrig hört talas om något sådant så skulle jag anta motsatsen tills jag blivit motbevisad. Fast det är ju upp till var och en att göra en bedömning av.

Tja, du verkar ju redan ha bestämt dig för att köpa en bladkvarn, så vad frågar du efter egentligen?

Jag menar... jag trodde inte att det var möjligt att få så detaljerade och bra beskrivningar på just VARFÖR en bladkvarn inte är bra för espresso, jag tänkte bara "Den maler ojämnt och det blir inte bra".

Men här är det diagram, utförliga beskrivningar, diskussioner om dittan och dattan. Fantastiskt.

Och du skriver bara "Jag får anta motsatsen tills jag blivit motbevisad."
Jaha, gör det då. Köp en bladkvarn och rappeortera sedan in till forumet hur det går, o espresson blir bra och om maskinen din rasar efter 3 månader. Då har du ju bevismaterial i alla fall. :roll:
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp