att bli vän med silvia

mag

Well-known member
Sedan några veckor lycklig ägare till en Silvia med vilken jag tillsammans med en isomac inox tar mina första stapplande steg som hobby-barista. Följt föregående diskussioner om geggiga puckar, extraheringstid och malningsgrad men jag får fortfarande inte till det. (Dvs ibland kan det bli bra, men det är svårt att repetera)
Extraheringstiden är alldeles för kort, i bästa fall runt 15s från de första dropparna, och smaken ok men inte den där goda fylliga som man vill ha. Maler jag finare för att få bättre tid tenderar creman att försvinna och det blir beskt.
Mixtrat med kvarnen för att hitta rätt malningsgrad, gick ganska bra med DeSica-bönorna där jag ibland lyckades få en ganska snäll men söt och aromrik espresso. Nu har jag några isola-bönor från samma lev men det går sisådär.
Dessutom "rinner det över" dvs det droppar vatten från bryggruppen fel väg när man brygger, ibland ganska mycket. Inbillar mig att det inverkar menligt på smaken.
Misstänker att jag kanske inte doserar helt rätt, eftersom kvarnen inte har någon "dosato", men har testat olika mkt utan nämnvärd skillnad. Om jag tar lite mindre blir det mindre "översvämning" i bryggruppen men naturligtvis kortare tid. Brukar tampa ganska hårt då detta visat sig ge bäst resultat.
Nån som haft samma problem eller som kan upplysa mig med lite tips kring detta mottages tacksamt!

/mag
 

Akoa

Well-known member
Jag har haft samma problem med att det rinner över, men det uppstår bara när jag överdoserar, så det är bara att sluta med det :D Jag brukar fylla på kaffe till bredden. När jag sedan tampar det så hamnar kaffet vid "perforeringen".

Problemet med tiderna/malningen hade jag också, men nu förstår jag att 15 kg är mindre tryck än vad jag från början trodde - tampa lösare och mal finare alltså. Jag står inte med ett tidtagarur, utan försöker få mussvansar som inte droppar + ett gott kaffe(man känner tydligt när det blivit fel tycker jag).

Lycka till!
 

MrCheese

Active member
Jag fick rådet att byta ut originalkorgarna mot de från La Marzocco. Bättre 60 spänn har jag nog aldrig spenderat. Gjorde susen mot de innan så snabba blondningarna.

Mitt eget problem med Silvian är att jag inte lyckats få till något drickbart kaffe som inte är J&N Isola. Jag håller på att bli galen...
 

Akoa

Well-known member
MrCheese sa:
Jag fick rådet att byta ut originalkorgarna mot de från La Marzocco. Bättre 60 spänn har jag nog aldrig spenderat.

Hmm låter intressant, vad är skillnaden mellan orginal och dessa? Hur upplevde du skillnaden praktiskt?
 

MrCheese

Active member
Akoa sa:
MrCheese sa:
Jag fick rådet att byta ut originalkorgarna mot de från La Marzocco. Bättre 60 spänn har jag nog aldrig spenderat.

Hmm låter intressant, vad är skillnaden mellan orginal och dessa? Hur upplevde du skillnaden praktiskt?

De är större helt enkelt. Speciellt enkelfiltret är riktigt bra i jämförelse med Rancilios original. Rent praktiskt sett så går det ju i mer kaffe :)
 

Akoa

Well-known member
MrCheese sa:
Akoa sa:
MrCheese sa:
Jag fick rådet att byta ut originalkorgarna mot de från La Marzocco. Bättre 60 spänn har jag nog aldrig spenderat.

Hmm låter intressant, vad är skillnaden mellan orginal och dessa? Hur upplevde du skillnaden praktiskt?

De är större helt enkelt. Speciellt enkelfiltret är riktigt bra i jämförelse med Rancilios original. Rent praktiskt sett så går det ju i mer kaffe :)


hmmm, ok vart köper man dessa då? Kanske kunde vara kul att testa!
 

mag

Well-known member
Jo det hjälpte ju att mala finare och tampa lösare. Dock blir resultatet av detta att pucken blir om möjligt ännu lösare... Tycker iofs att det är mindre viktigt om kaffet är gott men ändå, känns som jag fortfarande gör ngt galet. Nåväl.
Dock "rinner det över" fortfarande, eller ibland droppar lite försiktigt, så jag får väl helt enkelt försöka få tag på nya filter. Finns de händelsevis hos kaffemaskinen eller annan butik i sthlm?

/m
 

MrCheese

Active member
Är du säker på att du spänner åt portafiltret ordentligt i bryggruppen?
Det rann över för mig också när jag gjorde mina första espresso med Silvian. Hade en Gaggia Evolution förut och där skulle portafiltret mycket mindre "till höger" så att säga.
 

Akoa

Well-known member
MrCheese sa:
Är du säker på att du spänner åt portafiltret ordentligt i bryggruppen?
Det rann över för mig också när jag gjorde mina första espresso med Silvian. Hade en Gaggia Evolution förut och där skulle portafiltret mycket mindre "till höger" så att säga.

Håller med man får dra den hårt så att själva handtaget hamnar snett åt höger, så att de två piparna som kaffet rinner ur är helt raka i förhållande till maskinen.
 

Forumstatistik

Trådar
14,666
Inlägg
155,715
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp