Bästa kvarnen med låg ljudnivå under 4000?

treefinger

Well-known member
Har fått för mig att många kvarnar kring 2000 har en rätt smärtsamt hög ljudnivå. Jag undrar om det finns något test där ute där kvarnarna inte bara testas för sin förmåga att mala jämt och fint, utan även testas för sin ljudnivå, att man ser hur många dB's oväsen varje kvarn gör ifrån sig.

Jag har fått för mig att Mazzer Mini är rätt vettig i ljudnivån, men hur är t.ex. en Anfim jämfört med Mazzern ur den aspekten? Finns det några andra vettiga alternativ?
 

Joppe

Well-known member
Jag har en Minimoka M-203 och den låter en del när du mal kaffe, men hur många minuter per dygn mal du kaffe?
 

treefinger

Well-known member
Någon som har lite koll på hur mycket en Demoka Minimoka 203 låter jämfört med t.ex. en anfim eller mazzer?

Är ljudöverkänslig så det är av betydelse för mig.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Klart det är av betydelse! Jag retade mig på att min Gramaccinnino lät så mycket när den malde, det gick ju inte att prata med någon under malningen.

Nu när man har en fin Mazzer är det annat ljud i grejerna! Det slog mig som en icke existerade ljudvall hur tyst den malde i jämförelse med min föredetting till sktikvarn! Mazzern ar mycket tystare, och det är jäkligt skönt måste jag säga. 8)
 

Cheffalo

Hedersmedlem
lupoo var förbi idag med en dB-mätare......

Anfim 74dB
Macap 75dB
MiniMoka 81dB
GaggiaMM 84dB

dB-mätaren var inbyggd i en telefon, alla kvarnarna stod på bänkskiva av bok och dB-mätaren hölls ca 1dm ifrån kvarnen.
 

Joppe

Well-known member
Det blir nog en Amfim nästa gång. Jag misstänkte att MiniMokan var lite högljudd. Det blir nog en Anfim nästa gång. Men å andra sidan: hur många minuter per dag maler man kaffe....
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Cheffalo sa:
lupoo var förbi idag med en dB-mätare......

Anfim 74dB
Macap 75dB
MiniMoka 81dB
GaggiaMM 84dB

dB-mätaren var inbyggd i en telefon, alla kvarnarna stod på bänkskiva av bok och dB-mätaren hölls ca 1dm ifrån kvarnen.

Det kan jämföras med livlig gatutrafik som ger ungefär 80 decibel eller ett inkommande pendeltåg som ger 87 decibel. En ökning med 10 decibel upplevs som en fördubbling av ljudet. ;)

Intressant! Undrar hur Mazzern står sig? Får väl köpa mig en decibelmätare någon gång... 8)
 

Marv

Well-known member
Cheffalo sa:
lupoo var förbi idag med en dB-mätare......

Anfim 74dB
Macap 75dB
MiniMoka 81dB
GaggiaMM 84dB

dB-mätaren var inbyggd i en telefon, alla kvarnarna stod på bänkskiva av bok och dB-mätaren hölls ca 1dm ifrån kvarnen.

är det verkligen möjligt !

Jag hade en Gaggia MM tidigare och bytte till en MiniMoka, jag upplever skillnaden i buller ganska stor. Men jag antar att det också beror på viket frekvensinnehåll som finns i bullret.
 

mårris

Well-known member
var det lika mycket bönor i alla behållarna? ljudnivån är omvänt proportionell mot mängden bönor, då dom dämpar ljudet från malskivorna.
 

lupoo

Well-known member
Hej och hå!
Kan bara meddela att min nästa kvarn blir en Anfim... Det var jag ganska säker på redan före vi gjorde mätningarna hos Cheffalo idag. Men jag blev ju inte mindre övertygad efter den lilla undersökningen. Så nu går jag och väntar på att den skall komma på posten(slut på lagret :cry: )

Kan lägga till en till kavarn:
Dualit EL 60 85dB (den stod på en vit laminatbänkskiva och var fylld med ca 50 gr bönor ;) )

Telefonen med en dB mätare (visade ju sig ganska oväntat vara ett helt nödvändigt verktyg) är en Nokia 6250 som jag fick överta från min svåger då min Ericsson "hajfena"helt plötsligt gav upp. Nokian har även ett till ganska oväntat "verktyg". Den gummiklädda luren går även att använda som suddgummi :eek: . Jag suddade i sonens läxa häromdagen funkade bättre än de flesta sudd. Tyvärrr är det inget "luktsuddis" ;)

Tror jag slutar nu....
Edit:Stavfel
 

wesaft

Well-known member
6db är en fördubbling av volymen rent matematiskt, men 10 kanske ligger närmare hur vi uppfattar det i verkligheten. En ökning med 3db är en fördubbling av effekten.

Skillnaden mellan Anfimen, MiniMoka och Solisen kan jag hålla med om, testat dessa.

Luktsudd, så sött :)
 

Pac

Maskindoktorn
lupoo var förbi idag med en dB-mätare......

Anfim 74dB
Macap 75dB
MiniMoka 81dB
GaggiaMM 84dB

dB-mätaren var inbyggd i en telefon, alla kvarnarna stod på bänkskiva av bok och dB-mätaren hölls ca 1dm ifrån kvarnen.


dB-mätning, imponerande!!! :eek:hmy:

Det mesta av ljudet i i min anfim kommer från hoppern. Det är som om den fungerar som ett horn som förstärker. En handduk runt hoppern och överlocket minskar ljudet avsevärt. Här finns utrymme för den ambitöse tweakaren.

Helt klart ett "pimp my hopper"-läge.:D
 

JvD

Well-known member
Bor man i lägenhet och vill göra lite kaffe tidigt på morgonen så kan jag drabbas av lite dåligt samvete för att jag vet att ljudet/vibrationerna fortplantar sig i bänken, vidare i huskroppen. Därför tycker jag det har en viss effekt att kvarnen står på en skiva som tar upp dessa vibrationer. Min är i någon typ av tjock neopren. Man måste ju ha lite respekt för sina medmänniskor ;-)
Även om Db är ett bra sätt att mäta ljudnivåer så kan ju ljud ändå uppfattas väldigt olika pga dess karaktär.
 

Bjarne

Well-known member
Har märkt att färskheten på bönorna har stor betydelse för ljudnivån i min Rocky. Är det färska bönor blir den mycket tystare, ungefär som om oljorna håller ihop "smulorna" lite, medan äldre bönor låter klart mer, troligen för att de är torrare och lättare flisar sig ljudligt i kvarnen...

...men det är bara en teori en fredag förmiddag ;)
 

vanhoffen

Well-known member
Det kan jämföras med livlig gatutrafik som ger ungefär 80 decibel eller ett inkommande pendeltåg som ger 87 decibel. En ökning med 10 decibel upplevs som en fördubbling av ljudet. ;)

Intressant! Undrar hur Mazzern står sig? Får väl köpa mig en decibelmätare någon gång... 8)

Tobias får ju hem en Mazzer snart och han har en Anfim så då får han mala och lyssna vilken som är tystast. Mazzern är ju omtalad för sin låga ljudnivå så som du säger ska det bli intressant att se om det är en märkbar skillnad mot Anfimen. Blir dock ingen decibelmätning (eller äger du kanske en decibelmätare Tobias?).
 

Forumstatistik

Trådar
14,666
Inlägg
155,716
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp