Illy espressamente - Umeå Universitet

JAS

Active member
Gamla sunkiga Universum (gigantiskt konferens/lunch/galleria/disco/kårhuskomplex) på campus i Umeå har fräschats upp rejält. Med tillhörande Illy-bar.
Helkromad konceptinredning direkt från Italien - och vore nu kaffet lika bra som bygget är snyggt skulle jag bosätta mig i denna bar. Det är det nu inte.
Precis som på Arlandas Illy-hak så var espresson en smula blaskig. Även om jag gillar Illy-estetiken och uppskattar smaken på bönan, så har jag ännu inte fått en anständig kopp Illy inom Sveriges gränser. Förutom hemma då.
Däremot var latte-glasen modell regnmätare sjukt snygga. Vill ha!
 

marran

Well-known member
jag provade också denna inrättning igår.

Vis av erfarenhet beställde jag en ristretto, då brukar man få storleksmässigt en expresso, och så var det här också. En kompis beställde enkel espresso men fick full kopp, hur dom skulle göra en dubbel förstår jag inte faktiskt, då skulle ju koppen rinna över.

Konsistens och färg var ok tycker jag, men smaken vattnig utan kropp och arom

En annan märklig grej var att ristretton kostade 22kr (!) medan espresson kostade 20, hur detta går ihop begriper jag faktiskt inte...
 

Ante

Well-known member
måste ta mig upp till uni nån gång och testa dem... en av baristorna där jobbade på starz förut och förutom costas och linda var han en av de få som kunde fixa en schysst cappo... sen är ju illy underbart om man lyckas få till det.
 

JAS

Active member
Gjorde mig en omväg förbi Illy-haket vid universitetet idag och - häpp! En välsmakande king size-cappu med latte-art och allt. Ska testa espresson någon dag igen för att se om det är dags att uppgradera från IG till VG...
 

Bilagor

  • Photo_011707_001.jpg
    Photo_011707_001.jpg
    36.8 KB · Visningar: 8

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,632
Medlemmar
19,352
Senaste medlemmen
Coffeemaster
Topp