Bryta creman (eller "Latte Art" för nybörjare)

Peter

Well-known member
När vi nu lärt oss att skumma mjölk (tack DC!) och förhoppningsvis har läst alla guider till Latte Art (som väl fortfarande heter just så, trots att alla vet att det heter "caffè latte"), men ändå inte riktigt får till det -- vad gör man för fel?

Jag kan redan göra kaffe som jag tycker om; jag har övat länge på att att göra en "dubbel espresso, lite kort, tack". Nu vill jag göra kaffe för att imponera på vänner och bekanta...

Skummet är mikroskum ända ner till botten av kannan. Espresson har en jämn, mörk crema. Creman lyfts av mjölkskummet... men (antiklimax) precis när mjölken börjar visa sig är tiden ute: koppen är full eller mjölken är slut. Vad gör jag fel? (ok, att mjölken tar slut kan jag fixa :))

Hur skall jag göra för att få mjölken att "bryta" creman lite tidigare? Eller gör jag allt fel redan från början?
 

Stenqvist

www.danstenqvist.com
Prova att vinkla koppen mot dig när du ska hälla. Sedan tycker jag det är en bra start att börja med att träna på hjärtan innan löv. Det som jag lärde mig mycket på är att titta på mycket filmer och om det går, titta på någon duktig barista som häller live.
 

treefinger

Well-known member
För att kunna börja "arta" tidigare.. så att man tjänar tid alltså kan man testa att sänka pipen på kannan så nära ytan på espresson som möjligt. Det gör att man snabbare får mjölken att bryta creman. Det är betydligt svårare om man häller från 1-2dm höjd.
 

Peter

Well-known member
Tack för tipsen!
Faktum är att jag redan håller pipen ganska nära koppen redan. Men en liten knyck med handleden verkar hjälpa -- då gör jag liksom hålet genom creman större och mjölken börjar "välla" ut lite... Skall fortsätta öva... någon annan dag. :)
 

Peter

Well-known member
Första "lyckade" försöket. Med lyckad menar jag i första hand att det faktiskt syns vit mjölk på ytan... :)

album_pic.php


Jag tar tacksamt emot fler tips och tricks!
 

tobake75

Well-known member
Den där hade kunnat bli riktigt bra, början ser lovande. Sedan blev stammen lite tjock, berodde nog på att du bara hade skum kvar i kannan. Bara att öva, öva öva..
 

Essenzatjejen

Well-known member
Jag skummade igenom några trådar och tyckte att min pojkes första Cappuccino passade här!

LÄNK

Jag är sjukt stolt! Synd bara att han inte förstår sig på smaken! ;)


Jag ska få honom att konvertera, vänta ni bara :D
 

Essenzatjejen

Well-known member
Hur man fejkar!

Nu inte bara i sänghalmen utan även bland andra bönor i livet ;)

Hur man fejkar latte-art. En Guide.

Essenzatjejen kommer på de mest konstiga saker under stessade luncher
 

Ducceniclas

Well-known member
Tack Essenza för fejkarten! Kan komma att användas när inget annat funkar...
Men din Fo´Real är ju helt fantastisk!
 

Essenzatjejen

Well-known member
hehe my pleasure :D

En annan idé är att sick-sacka lite mer "C"-format och på så vis få till en ännu bättre hällfejk. Kom dock på detta EFTER att jag hade suttit och fixat med allt. Men jaja... :)
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Kan man hälla latte-art om man får väldigt tunn, eller ingen alls, crema? Är det då ens fysiskt möjligt? Jag har jättesvårt att få till arten just nu och det som slagit mig är att min crema blir väldans tunn med de kaffen jag kört den senaste tiden: Yirgacheffe, 5 estate och FTO. De gånger jag lyckats har jag kört ConCalma, men ska jag vara riktigt ärlig, så vet jag inte om ConCalman ger så där vansinnigt mycket crema den heller... Mjölken tycker jag att jag får till bra varje gång nu. Alltid något... :blush:

//Stefan (som antagligen gör allting fel just nu och inte får något riktigt att jobba med)
 

josef

Well-known member
jadå, det går. Det blir bara mindre kontrast. Jag har gjort latte-art i bryggkaffe och thé. Fast det senaste blir väääldigt dålig kontrast, men det går att se, och det blir hjärtan, rosettor osv. Öva öva :)
 

Fabian

Well-known member
Som sagt, det går. En liten specialare jag brukar göra på jobbet när någon beställer chailatte är att pudra vattenytan med kanel, det resulterar i en supersnygg yta med hög kontrast mellan vitt och djupbrunt, helt annorlunda mot en cappuccino tex. Luktar ljuvligt gör det också, och höjer ögonbrynen hos gästerna :)
 

josef

Well-known member
okej. för att vara rejält ot, hur sjutton gör man en chailatte på "rätt" sätt?

nice tips btw.
 

Fabian

Well-known member
Finns väl inget rätt sätt vill jag påstå. Men rätt för mig är att den är gjord på riktigt te, inte nåt utblandningspulver espresso house-style. Halva koppen te, pudra kanelen, på med skummad mjölk.
 

josef

Well-known member
awesome. bra. så jag har tänkt också, på nåt sätt fick jag för mig att det kunde vara chaikryddad espresso =/ har ju aldrig druckit sånt, chailatte :) eller jo, men utan att jag vetat att det är namnet.
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp