Efter rengöring

Molarin

Well-known member
Jag tycker att kaffet smakar mindra bra dagarna efter en ordentlig rengöring. Någon annan som håller mer eller är det mig det är fel på?

Har jag vant mig vid smaken av gamla kaffefetter ochavlagringar?
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Det ska du inte 8) Ordentligt ska det vara. Du kan ju lämna lite skit i brygghandtaget (under filtret) tills bryggruppen grott igen lite ;)
 

MrBean

Well-known member
Kan hålla med, undrar om det är så att det sitter rester kvar från lösningsmedel etc som dödar smaker? Diskmedel är ju det "gift" vi får i oss mest... om man nu inte sysslar med andra ogentligheter d.v.s
 

Nickeh

Well-known member
Vet några som haft samma upplevelser som avlöste problemet med att byta rengöringsmedel.
Men då beror det ju på om skillnaden som du känner beror på rester av medlet eller om det är avsaknaden av de oljor som du tvättat bort som är boven.

Värt ett försök men jag skulle nog tro att skillnaden sitter i att du inte har kvar de oljor som sätter sig i maskinen...
 

MrBean

Well-known member
Mmmm den första man kör efter rengöring skall ju "offras" till änglarna... Mer hetvatten å mindre lösningsmedel...
 

treefinger

Well-known member
Avkalkade min maskin för första gången nu i förrgår. Pumpade sedan igenom säkert 5-6 behållare vatten minst. Espresson jag gjorde i morse kunde jag däremot inte ens dricka, trots att den rann ner i koppen till synes helt perfekt.

Antar nästan att man måste köra några koppar i slasken innan det går att dricka igen. :(
 

Skanstull

Member
Jag rengjorde just min maskin för första gången, och det smakar inte alls bra efter!

Tur att jag hade ett svagt minne om att jag läst om det här förut och kunde leta fram denna tråd igen - känns bra att höra att det kommer bli bättre om några dagar!:cool:
 

linken

lilla Kaffe & Chokladhandeln
Jag tycker att kaffet smakar mindra bra dagarna efter en ordentlig rengöring. Någon annan som håller mer eller är det mig det är fel på?

Har jag vant mig vid smaken av gamla kaffefetter ochavlagringar?

Är ordentlig rengöring samma ska som rengöring av bryggrupp och avkalkning av kokare, eller endast rengöring av bryggrupp?

Har själv som regel att jag flushar och backspolar lite om vart annat med minst 1 1/2 tank med vatten efter att jag sett att medlet försvunnit ur blindfiltret/OPV. Därefter kör jag 2 st skott som jag kastar.
Har hittills inte märkt någon konstig smak på kaffet efter det, men det behöver inte betyda att den inte finns där...

(Har inte vågat avkalka min kokare ännu...)
 

Skanstull

Member
Är ordentlig rengöring samma ska som rengöring av bryggrupp och avkalkning av kokare, eller endast rengöring av bryggrupp?

Har själv som regel att jag flushar och backspolar lite om vart annat med minst 1 1/2 tank med vatten efter att jag sett att medlet försvunnit ur blindfiltret/OPV. Därefter kör jag 2 st skott som jag kastar.
Har hittills inte märkt någon konstig smak på kaffet efter det, men det behöver inte betyda att den inte finns där...

(Har inte vågat avkalka min kokare ännu...)

I mitt fall är det rengöring med något råttgift inhandlat på Kaffemaskinen... :lol:
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp