Slask från Stockholmstips-tråden

alexander

Member
Cheffalo, vi körde Mauro under ca 4 månader, om jag inte minns helt fel från oktober -04 tom jan -05. Men det största problemet var att göra som Janne på JB sa. När vi struntade i hans löjliga råd om galen överdosering ( som ju handlar om att sälja mera kaffe) så blev det avsevärt bättre. Sen var vi ju lite nya precis i början och hade i hunnit testa så många sorters kaffe. Jag tycker dock färskhetsvariationen var störande hos Mauro, det är rätt stor skillnad i kvarinställning mellan 1 månad gammalt kaffe och 1,5 år gammalt kaffe ( yes, vi hade sån variation...)
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Låter galet att ni fick så gammalt kaffe som 1,5 år! :shock: Va sa janne om det?
Personligen tycker jag De Luxe funkar bäst på lätt överdosering.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Ska jag tolka det som att ni fick gammal De Luxe av misstag vid ett tillfälle och blev ersatta för det men att du vill dra stora växlar på den fadäsen? ;)
 

alexander

Member
Cheffalo, nejdå, jag är inte sur över att vi fick gammalt kaffe... 8) Det var bara det att kaffet alltid varierade mellan leveranserna vilket också gjorde det svårt att hårdsälja på det till kunderna som ville köpa lösvikt. Du vet, när du har mycket kaffenördar ( och javisst, jag är själv en sådan...) så vet de hur färsk kaffe ser ut och smakar och när de kommenterar skillnaden blir det småjobbigt. Sedan kan jag däremot säga att jag inte har största förtroende för Janne som barista, men det är en helt annat historia som har att göra med hur han föredrog att ställa malning och hur han gillade att tampa, för att inte nämna mjölkskummningen.

Men, att göra kaffet är vårt jobb, deras är att förse oss med bästa möjliga råvara beroende på vad vi är villiga att betala så egentligen ska man inte lyssna så mycket på kaffeförsäljarnas råd om tampning, skummning, dosering mm utan titta mer på andra skickliga baristas.

Att vi bytte kaffe hade dock enbart med det första att göra, jag gillar annars janne och han levererade alltid punktligt m.m.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Hm, du får ursäkta mig men jag tycker det låter konstigt. Vi får aldrig gammalt kaffe till butiken. Jag har fått mycket hjälp och goda råd av Janne genom åren och anser honom vara en mycket kompetent Barista, om man nu inte anser att det bara finns ett rätt sätt att göra allting, vilket kanske den lite överhyypade trenden nu för tiden gör gällande.. Blir också lite ledsen när man snackar ner en person som så till den milda grad lägger ner alldeles för mycket tid på att hjälpa kaffesverige till högre nivåer. Men det verkar också vara en del av "den nya vågen", att hamna mitt i klicken genom att spotta omkring sig.
Ursäkta hård ton, inte fått mitt kaffe än, men man kanske är mest ärlig så här ;)
 

Stenqvist

www.danstenqvist.com
"Den nya vågen" eller "The third wave" som jänkarna talar om tolkar jag precis tvärt om. Alla hjälper alla till ett sundare kaffedrickande. Bättre kvalitet och inga hemligheter.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Jag syftar mest på den trend som verkar rådande att man snackar skit till höger och vänster för att ta sig uppåt och framåt. Framhäver sig själv och sina polare och dissar allt annat, för att få stanna kvar i klicken.
Det är lite Tjuren Ferdinand över det hela. Ungtjurarna stångas och fajtas medans dom som känner sig lite säkrare på sig själva inte gör så mycket väsen av sig. Förrän de sätter sig på en Humla ;)
 

Stenqvist

www.danstenqvist.com
Helt klart bättre om man försöker att pusha industrin framåt med konstruktiv kritik. Vi vill ju alla att svenska folket ska få i sig bättre kaffe.
Men som alltid när det är människor med i bilden är det svårt att slippa undan lite skitsnack till höger och vänster.
 

alexander

Member
Cheffalo, jag vet att en hel del personer i denna bransch som i andra branscher jag arbetat i, alltid vill slå sig själv på bröstet och tala nedsättande om andra. Det är nog aldrig en bra väg att vandra. Trots allt väljer kunderna själva att gå dit de tycker de får bästa kvalitet på produkten och bästa service från personalen. Så enkelt är det.

I övrigt håller jag med om att det gällande kaffe som på många andra områden finns flera bra sätt att nå ett utmärkt resultat, tex betr tampning, skummning och även latte art.

Vissa saker kommer dock aldrig bli rätt, hur många gånger nån upprepar det. Vi vet att jorden inte är platt eller finns i solsystemets mitt, även om det säkert finns ett personer som envist hävdar detta än idag...

Betr Jannes arbete med att höja kaffekunskapen är det väl och gott, men glöm inte att han i grund och botten, precis som du och jag, är säljare och måste sälja sin vara för att leva. Det ligger således i hans intresse att sprida sitt evangelium precis som Johan & Nyström, Monterriva, Lavazza, du och jag mfl andra gör samma sak på sitt hörn.

Jag kommer alltid ifrågasätta opartiskheten i bedömning av bla kaffesmak från en person som är bunden till ett visst varumärke, en uppfattning jag är övertygad om delas av en klar majoritet.

När detta sagts så passar det utmärkt att kort kommentera följande:

Om du exempelvis tittar på bedömningssporter finns klara och tydliga regelverk för hur något skall bedömmas, och dessutom undantas alltid högsta och lägsta domarpoäng för att favorisering i möjligaste mån skall undvikas, tex i konståkning, matlagning, backhoppning, freestyle, bodybuilding m fl tävlingsområden. Med detta menar jag helt enkelt att Janne och vissa andra domare i exv barista cup skulle vara betjänta av att låta bli att dela ut kaffevarumärkesbundna visitkort m.m. på plats vid sådana tillfällen om de vill uppfattas som opartiska domare.

Dessutom behöver organisationen av tävlingensverksamheten ses över för att kunna få riktigt brett stöd. Detta menar jag att de tävlingsansvariga borde koncentrera sig på då de arbetar med tävlingsverksamheten istället för att i dessa sammanhang sprida sitt eget evangelium.

Att det än så länge ser ut som det gör är ett tecken på att branschen inte riktigt mognat än, vilket den så småningom kommer göra, precis som i andra branscher och på andra områden, såsom vinproduktion, kocktävlingar m.m..

Annars är det bara bra om det dyker upp fler och bättre baristas, kafferosterier, baristatävlingar m.m. Alla vi som ägnar oss åt att hålla högsta möjliga kvalitet inom detta område är tvivesutan betjänta av detta, inte sant?
 

jb

Well-known member
Jag har fram till nu valt att inte kommentera denna tråd men känner nu att det är dags att få lite verklighetsanknytning, särskilt när nu också ett antal väldigt hårt och seriöst, ideellt, arbetande människor får på tafsen och inte bara jag.

Jag frånhåller mig dock att överhuvudtaget kommentera de låga påhopp på mig (även i detta inlägg, om än mer subtilt.) och den rejäla sågningen som framförts av mig och för den delen produkter mitt företag jobbar med då det känns som att detta får tala för sig självt, och som sagt, att kasta skit för att nå egen vinning lönar sig inte… Så Alexander, här kommer mina kommentarer (och jag hoppas alla, även du, orkar läsa hela inlägget då det förhoppningsvis rätar ut en del frågetecken).

Jag har i någon form sysslat med hantverket espresso i snart femton år och jag känner mig trygg i min roll som barista, småföretagare och som människa. Jag behöver inte längre hävda mig nu när jag passerat de 40 en bit och det känns väldigt skönt när man hör och ser alla som har prestationsångest och måste vara bäst i alla lägen! Och nej, jag står inte på kaffebaren varje dag men det innebär inte att jag inte hunnit skaffa mig en stor del kunskap (både i Italien och i Sverige) om hantverket espresso och det innebär inte heller att jag inte dagligen jobbar vid maskinen! Dock (vilket jag säger ofta när jag utbildar och föreläser), så lär jag mig fortfarande nya saker om espressohantverket, smaker, teknik och annat som rör espresso, vilket förmodligen är det som gör att jag fortfarande brinner för detta! Det är nog väldigt viktigt att ödmjukt erkänna att man inte blir bäst på ett par år och kanske likaså lära sig att ödmjukhet och vänlighet tar en betydligt längre i livet än arrogans och ”besserwisserattityd”. Kanske inte lika snabbt, men definitivt längre. Dessutom sover man bra på nätterna ;-)

Viktigt att poängtera är kanske snarare att det krävs lite kunskap och erfarenhet innan man ger sig ut för att vara världsbäst men den definitionen får väl stå för var och en, antar jag…

Jag ska försöka kommentera inläggen så korrekt och seriöst som möjligt och därefter anser jag detta vara utagerat för min del.

Den överdosering som nämns (och som hävdas endast bero av viljan att sälja mer kaffe) är jag inte direkt ensam om att förespråka och dosering är ju en av flera parametrar som styrs av varje kaffeblandnings sammansättning och egenheter… där vi anser att just DE LUXE ger bäst resultat med ca 7,3 grams dosering eller möjligen lite mer. Men därutöver pratar vi också alla andra parametrar t.ex. att DE LUXE mår bäst vid 89-90 grader.
I vår del av kaffevärlden (på nördnivå, om man får använda detta uttryck utan att försöka låta negativ) finns det ett antal idéer om blandning, rostning, malning, dosering, temperatur, tamping, rengöring, mjölkskumning, utformning av ångrösmunstycken, tampers, och tusen andra små detaljer. Jag kan göra en lång lista!
Det mest givande och intressanta är just att diskutera dessa med likasinnade och fortsatt laborera med tekniken… Och i slutskedet så är ju då smaken det som avgör vad var och en vill ha… Detta får räcka som kommentar om dina inlägg rörande mig personligen och jbcoffeehouse AB som företag :!:


Jag kommer alltid ifrågasätta opartiskheten i bedömning av bla kaffesmak från en person som är bunden till ett visst varumärke, en uppfattning jag är övertygad om delas av en klar majoritet.

Ifrågasätt då alla inblandade i arrangemanget av Barista Cup, det är det enda du kan göra eftersom ALLA eldsjälar som år efter år sliter för att göra en så bra tävling som möjligt, på något sätt är partisk/jobbar för ett varumärke (kaffe, maskiner, kaffebarer etc.) Några av Sveriges bästa domare representerar kaffemärken, maskinmärken, konsultverksamheter etc. åt de största aktörerna i branschen och skulle enligt detta inte kunna skilja på sak och person. Det är en ganska cyniska verklighetsbild att tro detta.
”En stor majoritet…” brukar i dessa sammanhang vara dom som inte vann men ansåg att dom borde… ;-)

Med stor erfarenhet från bedömningssporter i helt andra sammanhang, kan jag säga att Barista Cup® har en extremt hög seriositet och kvalitet när det gäller bedömningen, dels med det bedömningsunderlag som WBC skapat och dels genom att INGEN oavsett meriter får döma en tävling om man inte varje år genomgår den certifiering/utbildning som genomförs. Det görs inga undantag från detta just för att säkerställa den höga kvaliteten. Som kuriosa kan nämnas att Världsmästaren Martin Hildebrant på senaste Barista Cup® påpekade det faktum att vi i Sverige har extremt hög kvalitet på vår domarkår!

Vi som arrangerat BC under ett antal år har hela tiden jobbat för att säkerställa kvaliteten på bästa sätt och har därför t.ex. infört att INGEN ska döma en tävlande där man har eget intresse (i form av kaffeleverantör, coach eller annat till den tävlande) och detta har de senaste två åren varit väldigt väl genomfört. Därutöver finns det förutom flera sensorik- & teknikdomare samt ALLTID en huvuddomare som inte sätter någon poäng utan vars enda uppgift är att se till att inte någon ”sticker ut” när poängen sedan sammanställs. Och jag kan tala om att det är väldigt lätt att se detta vid den genomgång som görs mellan varje tävlande och denne domare får då en chans att korrigera felaktigheten oavsett vad den orsakats av!

Alltid är det dock viktigt att se framåt och dels följa utvecklingen i WBC (eftersom det är där vår vinnare ska tävla) och att hitta saker som säkerställer kvaliteten på bästa sätt!

Om du hade mer inblick i t.ex. Årets Kock, skull du inte skriva det du gör… Jag vet vem som äger tävlingen och även vilka krav som ställs på de som vinner i form av produktanvändning offentligt m.m. Detta är långt mycket värre än att aktörer i vår bransch (samma aktörer som med sin business och sina pengar driver branschen framåt), träffas och diskuterar produkter och gör affärer i samband med BC…

Åter igen, arrangören av BC gör sitt allra bästa för att hela tiden säkerställa kvaliteten och opartiskheten… Om sedan många fler aktivt engagerade sig i detta arrangemang istället för leka egen ankdamm och gnälla vid sidan av, skulle dessutom denna kvalitet kunna säkerställas ännu mer successivt. Alla i branschen behövs för en opartisk OCH kvalitativ tävling, man blir inte per automatik en bra domare bara för man varit i final i Barista Cup® eller för den delen klarat av att starta en kaffebar och den bästa domarkvaliteten kommer just av att olika erfarenheter och kunskaper samlas!

När du pratar om att inte springa runt och dela ut ”kaffevarumärkesbundna” visitkort vill jag kommentera detta så här:
Jag personligen och andra med mig har varit extremt noga med att inte STRÖ visitkort omkring oss (av samma orsak som jag väljer att ganska sparsamt ha åsikter på detta forum) utan snarare tvärtom hållit en så låg profil som möjligt just av denna anledning!
Så det du påstår är inte sant (heller). Däremot får det nog anses att det är legitimt att ge ifrån sig ett visitkort till någon som vill ha ett. Jag kan också poängtera att jag personligen av nämnda orsak likaså valt att inte springa runt i lokalen och som du påstår, sprida mitt evangelium (jag är ju för sjutton inte ens troende ;-) ) utan endast pratat produkter på direkt fråga från någon.

Sedan är det intressant att du bara nämner kaffeföretag. Av vilken anledning vore det bättre att ett maskin eller konsultföretag skulle göra det om vi pratar om att tillsammans försöka göra tävlingen opartisk? Man kan också fundera över hur du får ihop meningen om favorisering med att ”dela ut” visitkort och opartiskhet… Men OK om du har sådan misstro mot människor så är det väldigt tråkigt.
I sammanhanget kan man ju då passa på att nämna att du och din partner vid tiden för uttagningen i Stockholm till BC 2005 också var kaffeimportörer om jag inte minns fel… Jag är naturligtvis helt övertygad om att ingen av er försökte sälja ert kaffe till någon över huvud taget… :roll:

Huruvida ALLA andra har levt upp till detta kan jag naturligtvis inte garantera till 100% då inte jag heller kan vara på mer än ett ställe samtidigt men vi har satt som krav när man jobbar i föreningens styrelse att man sätter föreningens arbete i första hand och enbart ser fördelarna med det nätverkande man sekundärt får i sin roll som anställd eller företagare i ett företag i branschen.

Om detta inte är tillräckligt så ska jag ställa en fråga till dig (du behöver inte svara på den bara fundera på den);

Som småföretagare; tror du i din vildaste fantasi att jag och ett antal människor med mig, skulle lägga ned 4-500 timmar VAR, utan någon som helst ersättning utöver faktiska resekostnader, ideellt, av icke existerande fritid (och med fru och småbarn hemma) och på tid då man verkligen skulle ha kunnat sälja varor och tjänat pengar?
Då tror jag du behöver fundera en gång till på detta…

Jag säger det igen, om du (och andra också för den delen) nu har så fantastiskt mycket att tillföra till tävlingen - gör då det MED och FÖR föreningen istället för att leka i den egna plaskdammen – tillsammans kan vi nämligen med största sannolikhet göra det mycket bättre, än var för sig! Och då menar jag att alla inte bara kan göra vissa utvalda saker utan att det behövs insatser av många olika slag, i och utanför föreningens styrelse...

Som alla nog märkt har större delen av detta inlägg gått åt till att försvara Barista Cup® och dom människor som i ett antal år slitit för att göra tävlingen till vad den är och fört branschen framåt till vad den är idag…
Istället för att försvara mig mot de fula påhoppen på min person.

Det senare känns inte lika nödvändigt då tidigare inlägg nog talar för sig själva :!:

Jag kommer inte att spendera mer tid på att älta detta utan känner att var och en får göra sin egen bedömning utifrån detta och jag överlever även om inte alla älskar mig... ;-)
 

Stenqvist

www.danstenqvist.com
Janne, jag kan bara säga: Bra svarat! Eldsjälar som du är det viktigaste vi har inom specialkaffebranschen. Jag ser fram emot BC redan nu!
 

Thomas

Well-known member
Jätteintressanta inlägg här på slutet, men borde det inte skapas en egen tråd för detta istället för att "kapa" denna?
 

jb

Well-known member
Jo en egen tråd hade varit mer rätt men i detta läge kändes som att jag ville svara direkt. För min del är detta nu ett avslutat kapitel ;)
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Vill bara poängtera att det inte var jag som angav namnet på denna nya tråd, som har sitt ursprung i Stockholmstråden. Jag tycker detta är viktigare än så. Men nu är den här och jag hoppas den läses av många, då den innehåller mycket intressanta idéer och infallsvinklar på kaffebranshen.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp