Starta kafferosteri?

Molarin

Well-known member
Vad är det för knäppa regler man måste mygla sig runt för att bli godkänd av livsmedelsverket, egentligen?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Lokaler godkända för livsmedel. Tänkte ha mitt rosteri i en del av huset jag bor i med ett rum inrett för rosteriet, men se det går icke. Måste vara separat.

Måste ha, tja, tokhygieniskt. Visst, låter vettigt, men det är ju viss skillnad i att hantera slaktade kor och grönt kaffe liksom. :?

Och det måste givetvis finnas omklädningsrum, separat personaltoalett, dusch, osv osv osv. Jag har ju freakin toaletter HEMMA liksom tyckte jag. Och en dush har jag 10 meter bort. Men neeeej, det ska finnas inom den godkända lokalen (som ska vara separerad från hemmet, separat ingång, får inte ha dörr in till resten av bostaden osv).

Hade jag tur så kanske kunde man få det godkänt i samma byggnad som jag bor i, men det ska vara en fristående separat byggnad för att man ska vara säker på att det går igenom.

Man ska vidare betala för klassningen, årligen. Separat ingång till lagerutrymmet där man tar in sitt livsmedel, får inte gå genom rostningslokalen. Får inte förvaras... Ja, du förstår deras inställning.

Tänkte att man skulle starta ett rosteri där jag rostar på beställning och bara har det som en sidoinkomst, men för att bygga en helt fristående byggnad med rostfria bänkytor och hyllor (hygieniskt), toalett, dusch, omklädningsrum, städskrubb osv så blir det lite väl stor satsning för att ha "vid sidan av" andra arbeten.

:x :evil:
 

Molarin

Well-known member
Men att ha en rost i cafélokal där det passerar 200 förkylda människor per dag är helt ok?

(Lilla kafferosteriet, Malmö)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
det är ingen skillnad i att hantera kaffe eller ett slakteri typ, det ska vara samma renlighet. Lika lätt att hålla hygieniskt, det är "samma klassning".

Skulle nog inte tro att kaffe är riktigt lika känsligt. :roll:

Men "åååhhh, ska man sälja sitt kaffe sedan så måste det förpackas hygieniskt". "Ska man bara rosta för eget bruk är det inte så noga, men om man ska SÄLJA så blir det nogranna kontroller och ska vara godkänt...". Citat från minnet. :roll:
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Hah, mer roliga citat som ploppar upp i minnet:

"Men om man tar in varor genom lokalen där man tex förpackar livsmedel så är det ju inte hygieniskt. Tänk om kartongerna har blivit smutsiga på utsidan, då drar man ju det smutset genom lokalen där oskyddat livsmedel hanteras. Nej, man måste ha en separat ingång, helst en lastkaj så man kan ta emot leveranser från lastbilar ergonomiskt."

Som sagt knäppa regler. :roll:

Ingen verklighetsförankring känns det som. Inte för ett litet kafferosteri i alla fall. Visst, ett restaurangkök ska väl inte dra pallar med varor genom köket och förbi någon som står och lagar käk, men det är ju inte riktigt samma sak... :roll:
 
Topp