Skumningsguide

Viking

Well-known member
Jag får väldigt fint skum som tyvärr lägger sig som ett lock på resten av mjölken som inte verkar bli skummad. Helt enkelt så blandar sig inte den skummade mjölken med resten av mjölken till en mer homogen trögflytande massa. Är mitt problem att jag inte får till virveln så att allt blandas upp? Mängden skum verkar det ju inte vara något problem med, i varje fall.

Jag förresten har petat igen två av hålen i min Pavoni. Före det lyckades jag inte med skum alls. :)
 

Roenbaeck

Well-known member
Viking, har du pipen nära ytan under hela processen? Testa i så fall att trycka ner pipen igen när du känner att kannan är ljummen och du hunnit skumma upp en del av mjölken. Låt sedan ångan som nu kommer ut djupare ned blanda skummad och oskummad mjölk tills du når ca 65 grader. Funkar det bättre?

Kom också ihåg att stänga av ångan innan du tar upp pipen ur mjölken!
 

stefanbo

Well-known member
Nu har jag inte övat sådär otroligt mycket på senaste tiden men resultatet blir oftast detsamma oavsett om jag övat eller inte. Har silvia. Jag kör igång med pipen nere, sedan upp efter någon sekund för att göra vivrvel som jag tycker verkar bra. Mjölken ser ut att bli slät och fin när det river lite lagom om ångan. Men börjat slår av efter att det blivit för varmt så är det bara ett lock av microskum... Känns som om andra har samma problem, men jag har inte immig på något sätt att komma ur detta... Tacksam för all hjälp.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Börja med att vara snabbare upp till ytan och stanna där med rivljudet tills kannan precis börjar bli varm. Ner med röret långt ned och håll där tills det är klart. Se till att inte ha någon lutning på kannan och mjölken aldrig stannar!

Har du ett eller tre hål i munstycket? Har du ett kan du testa att placera ångröret i linje med pipen och, typ, halvvägs mot mitten. Det funkade för mig i alla fall. Se bifogad skiss (och ja, jag lutade kannan på den tiden jag gjorde skissen)!

Skumningsskiss.jpg


//Stefan (som numera sätter varenda - icke lutad - kanna; visst lite skiktat ibland men oftast bra mjölk)
 

grebdnul

Well-known member
Ja om man bygger skum vid ytan för länge så blir det skumlock. Börja med att bygga skum i 15 sekunder. Blir det ändå lock får du köra kortare tid innan du kör ner röret och "blandar mjölken" istället.
 

Tamper

Well-known member
Ett tips för att lära sig skumning är att öva med kallt vatten och diskmedel.

En pytteliten droppe yes i kallt vatten gör att du slipper gråta över spilld mjölk.
 

orvadet

Well-known member
Upptäckte precis att detta är en materialsport, efter hundratals mer eller mindre misslyckade "skumningar" så är jag nu hundraprocentig oavsett mjölksort med Giotton och ett nytt enhålsmunstycke från chriscoffee.com. :) (fyrhålsmunstycket är dock 100% misslyckanden än så länge :( ) Dessutom kommer ju latte art nästan av sig självt när mjölken är perfekt :)
 
Senast ändrad:

stefanbo

Well-known member
Upptäckte precis att detta är en materialsport, efter hundratals mer eller mindre misslyckade "skumningar" så är jag nu hundraprocentig oavsett mjölksort med Giotton och ett nytt enhålsmunstycke från chriscoffee.com. :) (fyrhålsmunstycket är dock 100% misslyckanden än så länge :( ) Dessutom kommer ju latte art nästan av sig självt när mjölken är perfekt :)

Jag har tvåhåls på min Brasilia mini classic och inte kommit in i skummningen än. Menar du att färre hål är enklare skumning?
 

orvadet

Well-known member
Jag har tvåhåls på min Brasilia mini classic och inte kommit in i skummningen än. Menar du att färre hål är enklare skumning?

Japp, originalmunstycket på min Giotto är två hål och lyckades hyfsat 1 gång av 5 typ. Nu lyckas jag varje gång oavsett mjölk och t.om med den stora kannan :) Har sett på engelska forum att mjölkannor med rundade former gör det lite lättare med flera hål men har inte provat själv. Nu vet jag också vad som menas med att mjölken ska se ut som våt färg :)
 

zzaar

Well-known member
Upptäckte precis att detta är en materialsport, efter hundratals mer eller mindre misslyckade "skumningar" så är jag nu hundraprocentig oavsett mjölksort med Giotton och ett nytt enhålsmunstycke från chriscoffee.com. :) (fyrhålsmunstycket är dock 100% misslyckanden än så länge :( ) Dessutom kommer ju latte art nästan av sig självt när mjölken är perfekt :)

Jag köpte precis som du ett enhålsmunstycke till min maskin och jävlar i havet vad lätt det blev att få till bra skum för latteart :)
 

hellgun

Active member
Laktosfri mjölk

Någon som vet hur det funkar att skumma laktosfri mjölk? I guiden talas det om att mjölkprotein och mjölksocker vävs samman till skum men laktosfri mjölk saknar ju just mjölksocker. Däremot är kanske annat socker tillsatt...
 

Wilderwein

Well-known member
Det fungerar lika bra hemma hos mig med valio mjölk 3%. Det är bara den jag provat. Andra fungerar säkert också.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,671
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp