Skumningsguide

wesaft

Well-known member
Ja, visst är den bra.
Tips om man vill förstora upp den lite, högerklicka på länken -> spara som
När man därefter dubbelklickar på filen går det att dra ut och förstora upp fönstret, dock med sämre kvalité som följd.
Ska nog köpa mjölk idag och leka :)
 

pere

Well-known member
Så enkelt det kan bli!

Jag har haft det riktigt jobbigt - rinnig mjölk, hård skumhatt, deppigt värre. Så plötsligt får jag för mig attbyta sida på röret i förhållande till kannan. Istället för att ha röret till kanten på bortre sidan i förhållande till mig så sticker jag ner röret mot kanten närmast mig. Voila! Det bildas microbubblor och det svirvlar, rena supervirveln. Jag höll på att göra choklad till barnen och skulle bara värma mjölken och hälla på kakao/socker. What the heck - jag slår på en svätt och rör runt och sedan häller jag på mer skummad mjölk och lyckas med ett litet löv i den varam chokladen. Total lycka!

Så ett tips från mig till dig som har problem med mjölken - byt sida
 

pere

Well-known member
Nej det var inte enkelt, jag har förmodligen för stor kanna till den ringa mängd mjölk jag försöker skumma till en cappucino. Jag provade en gammal kanna som är ngt mindre men utan pip och där gick det mycket bättre.

Vad har ni för storlek på kannan till mindre mängder mjölk?
 

Lattemannen

Active member
Tack DC för att du delar med dig så utförligt av dina kunskaper. Stenqvist föreslår en blogg, jag föreslår en bok !! Men det ena utesluter inte det andra....
 

Bjarne

Well-known member
Jag får ungefär samma mängder som Lars. Jag kör med en 0.6L Ilsa-kanna fylld till botte av pipens vinkel i mitten av kannan.
 
M

Medlem14302

Guest
Tack DC för att du delar med dig så utförligt av dina kunskaper. Stenqvist föreslår en blogg, jag föreslår en bok !! Men det ena utesluter inte det andra....

Är det någon som känner någon på ett förlag så håll inte inne med informationen. Är lite på jakt efter någon som vill ge ut en kaffe bok..
 
M

Medlem14302

Guest
Ett tips till ang. mjölkskummning samt rengörning av ångröret.

När ångröret skall rengöras, med vilken trasa man nu föredrar, skall trasan vara kall.

Blöt trasan i kallt och inte varmt vatten.

Nu gissar jag på att 90% har blött trasan i varmt vatten? =)

Det är som sagt äggviteämnen som torkar/bränner fast på ångröret och äggviteämnen går lättare att tvätta bort med kallt vatten än varmt.

Så alla ni som varit bagare vet redan om det...=)
 

Marv

Well-known member
Ett tips till ang. mjölkskummning samt rengörning av ångröret.

När ångröret skall rengöras, med vilken trasa man nu föredrar, skall trasan vara kall.

Blöt trasan i kallt och inte varmt vatten.

Nu gissar jag på att 90% har blött trasan i varmt vatten? =)

Det är som sagt äggviteämnen som torkar/bränner fast på ångröret och äggviteämnen går lättare att tvätta bort med kallt vatten än varmt.

Så alla ni som varit bagare vet redan om det...=)

Tackar för den info, kör numera med kallt vatten och det går mycket lättare :)
 

Jutta

Well-known member
Jag är ledsen alltså, men jag förstår inte ett skvatt av denna mjölkskumningsguide. Mycket och invecklad text, jag förstår inte heller pilarna på teckningarna. Efter vad jag erfarit så har mer eller mindre alla baristor sin egen variant på skumningsteknik, med samma goda resultat. Min teknik varierar till exempel även beroende på vilken maskin, sorts mjölk och kanna jag jobbar med.
 

kottox

Member
Tackar för denna fina instruktion i detta svåra och omdebatterade ämne. Behövdes och skall provas snarast.
Keep coffe good.
 

HE

Well-known member
Hej! Är ny på forumet och har med mig min lilla Gaggia evolution som inköptes för en vecka sedan. Har snurrat runt lite på forumet och märker att man har en bit att jobba på innan man känner sig nöjd. Vet att jag måste byta ångröret innan jag kan komma i närheten av de stora pojkarna och flickorna. Så nu till min fråga. Kan jag över huvudtaget komma i närheten av en bra skummning med mitt svarta "plastångrör"? Kommer svaret bli: Grabben du får nog byta rör först!
Tackar! Mvh Henrik
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Det finns något som heter "o-ringstricket" också, ta det som ett första steg kanske?:)
Söker du så kommer du säkert att hitta en tråd som beskriver det hela.
 

HE

Well-known member
Perfekt! Jag hittade oringstrickstråden! Hade pillat på oringen tidigare men flyttade ner den två steg så nu får jag flytta tillbaka ett snäpp. Nu ska det på och övas igen.
 

demo

Well-known member
fint skriven guide, den verkar vara populär oxå. Ska testa imorrn. En rfråga angånde ångröret på silvian.

Går den att böja ut som bilden beskriver?
Eller är den bara i ett och samma läge hela tiden bara att man kan rotera den?
 

larjo11

Well-known member
En rfråga angånde ångröret på silvian.

Går den att böja ut som bilden beskriver?
Eller är den bara i ett och samma läge hela tiden bara att man kan rotera den?

Skulle inte rekommendera att böja ångröret som på de ritade bilderna. Det visar hur en del stora maskiner ångrör ser ut.

Man får testa sig fram hur och var man ska ha munstycket för att få till en bra virvel och dra ned lagom man luft i mjölken.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp