Skumningsguide

zix

Well-known member
Mycket bra illustrationer och en fin steg-för-steg-beskrivning. En ovanligt bra guide för mjölkskumning måste jag säga, och den bästa jag har sett hittills! Kul att det är på riktigtkaffe den är!
 

Alfredo

Well-known member
Det är uppenbarligen knivigt att få till en skummad mjölk.. Det verkar vara riktigt svårt med små mängder mjölk iaf.. Tur det finns folk till att göra så här utförliga guider iaf. Men en sak jag funderade på.. När man har skummat klart fastnar det ju en del mjölk som omedelbart torkar fast på munstycket. (vit hinna) Hur gör ni för att smidigt bli av med det? Eller gör jag något fel som får det?

Peace!

/Alfredo
 

brengen

Well-known member
Torka av med en våt trasa direkt efter du skummat klart och blås samtidigt ur ångröret för att bli av med eventuell mjölk som sugits upp i röret när du vred av ångan.
 
M

Medlem14302

Guest
Helt rätt! Använd gärna en microfibertrasa, de är underbara så får du lätt bort de äggviteämnen i mjölken som annars gärna vill fastna.
 

Peter

Well-known member
Ja -- använd inte billiga "wettex-kloner" iaf. De har en tendens att smula en aning... (Funkar ev. på släta ytor, men sällan på ångmunstycken.)
Torka-och-blås-ånga-på-direkten-approachen är iaf den enda rätta.
 

Molarin

Well-known member
Ja -- använd inte billiga "wettex-kloner" iaf. De har en tendens att smula en aning... (Funkar ev. på släta ytor, men sällan på ångmunstycken.)
Torka-och-blås-ånga-på-direkten-approachen är iaf den enda rätta.

Jag kör Icas Wettex-kopia. Vad är det för fiber ni pratar om?
 

lupoo

Well-known member
Provade med microfibertrasa idag (aka mirakeltrasa). Wowoo vad det var lätt att få rent. Tidigare kört med Wettex, men detta var mycket bättre. Övertygad! Tack för tipset DC!
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jag har alltid använt en gammal hederlig kökshandduk av linne. En sådan där riktigt gammal med broderade initialer från en gammelmormor till min fru. :D
 

tmtmtc

Member
Kör också med kökshandduk som svärmor sytt av på en tredjedel ungefär...

... tack för guiden DC. Riktigt bra! Enda jag saknar är en ungefärlig temperaturangivelse. Har kollat runt på nätet och kommit fram till att mjölken ska ligga runt 65 grader när det är klart (mycket hetare än jag trott från början) men tar gärna emot en verifiering från dig eller andra som har bättre koll än jag (=alla).

Inhandlade för övrigt en Mottakanna häromdagen. Overkill (eller framför allt "överprisad") för en nybörjare som undertecknad, men oj vad lättarbetad den är. Skummet blir riktigt bra, även om jag fortfarande inte lär mig hälla finfina rosettas.
 

Stenqvist

www.danstenqvist.com
Jag drar inte min mjölk till 65 grader. Nu har jag bara kollat tempen på min mjölk med högst osäkra mätare, men jag ligger snarare på 55 grader.
 

Bjarne

Well-known member
Det jag fått lära mig om 65 grader är att mjölken aldrig får bli varmare än 65, men lägre kan den få vara - kanske 55 är lagom. Ska kolla nästa gång att stanna tidigare.
 

tmtmtc

Member
Kan säkert stämma. På senare tid har jag testat lite med digital-termometer och stannat runt 45-50... vilket gett en faktisk temperatur på närmare 55-60 grader (enligt termometern alltså). Mycket varmare i handen än jag trott, men också mycket bättre resultat.

Har nog varit lite väl mesig tidigare.
 

Molarin

Well-known member
Jag har inte använt termometer på ett halvår. Men nu med nya maskinen gr det ju så satans fort att man borde ha något som larmar vid 60°c.

Dessutom verkar mina händer blivit tåligare nu. Innan tyckte jag att det blev för varmt vid 48°c men nu klarar jag säkert av 55. :)
 

Bjarne

Well-known member
Bastuhänder? ;)

Slog mig just att när jag uppgraderar (nån dag i framtiden) så kommer jag alltså att kunna göra kaffe snabbare, eftersom skummningen går fortare :D
 

Minutmannen

Active member
DC TACK, här fick man en short cut som uppskattas. Efter första gången med alla "extra" så börjar det likna något. gillar passionen.

Minutmannen
 
M

Medlem14302

Guest
Åh, tack själv! Kör hårt, ge inte upp och glöm inte att lägga upp alla fina latte arts du kommer att göra sen!
 

wesaft

Well-known member
Hittade en bra skumningsguide till min solis när jag läste om den.
Rätt bra kort sammanfattning för alla med hemmamaskiner tycker jag.

http://web.starman.ee/jaanpht/milk/aaronfroths.mov

Han visar hur det låter med ångspetsen för högt upp och för långt ner, bra att kunna lyssna på ljudet.

Sen är DCs kannvinkling i 3 riktningar och hela guiden i en klass för sig såklart, men videon är bra för nybörjare.
 

Bjarne

Well-known member
Väldigt bra video tycker jag! Önskar att bildformatet varit större dock, men bilden är skarp och ljudet finns med att stämma av för skummningen. Borde hjälpa en hel del! :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp