Skumningsguide

Musikarfelix

Well-known member
Någon som vet hur det funkar att skumma laktosfri mjölk? I guiden talas det om att mjölkprotein och mjölksocker vävs samman till skum men laktosfri mjölk saknar ju just mjölksocker. Däremot är kanske annat socker tillsatt...

När jag stod i baren fick jag köra med laktosfri en hel del, nu vet jag inte hur kemin ser ut men skumningen är i princip den samma, lite annan teknik.
 

Nanoid

New member
Har ganska mycket problem med mitt skummande. Har satt på ett rancilio rör på min Gaggia Classic men lyckas ändå väldigt dåligt med skumningen.
Jag följer alla de tips och råd folk skrivit om här (tempsurfa, ha mjölken i frysen lite innan så att den är kall) och tycker att jag får till ett ganska bra "pappersrivningsljud".
I början av skumningen går jag till en hyfsad rotation i kannan men efter ett tag så bildas det ett tjockare skumlock samt rotationen avstannar. Jag försöker sänka kannan lite samtidigt som mjölken stiger i kannan men efter en stund övergår pappersljudet till ljudligt bubblande (och stora bubblor bildas) och det finns inget läge mellan bubblandet (ångröret för långt upp) och "skrikandet" (ångröret för långt ner). Jag vet inte hur jag ska få "ner" skummet i mjölken utan får snällt ta en sked och ta bort det översta lagret innan jag häller upp det i kaffet vilket känns B.

Är det Classicen som har dålig ångkapacitet som gör att rotationen avstannar eller är det handhavandefel från min sida?
 

rannagarden

Well-known member
Det går att få till utmärkt mjölk med Classican, men den har inte världens bästa kapacitet så man få ha lite tålamod. Jag tempsurfar inte, tar lättmjölken från kylskåpet och har övat en sjuhelvetes massa. :blush:

Att det blir ett bubblande ångrör kan bero på att du tappar tryck alt. att du behöver kalka av ångröret. Jag hade nämligen haft samma problem ett par ggr och det har alltid hjälpt med en avkalkning. Kanske det blir för trångt nånstans på vägen?

I början blir det virvel och om man är för hetsig på att få i luften blir det ett skumlock. Ibland tunt och fint, ibland en bubblig skumpuck.:dry: Detta måste "vändas" ned i mjölken igen men hjälp av rotationen (den stående vågen, typ). Detta blir lite enklare allt eftersom mjölken värms. Annars gäller öva, öva, öva...

/M
 

hne

Well-known member
Nanoid, jag har två gissningar: Antingen försöker du arbeta in mer luft i mjölken än maskinens ångkapacietet klarar av eller så har du inte hittat en riktigt bra placering av ångröret i mjölken.

Det gör stor skillnad var du har ångröret i kannan och det gör förvånansvärt stor skillnad hur mycket mjölk du har i kannan. För nära kanten så tjuter det bara och för nära mitten blir det bara spott och fräs och bubbelbad. På min Silvia behöver jag använda mjölkkannornas pip för att få ner ångröret på rätt ställe.

När du fått ner en hel del luft i mjölken blir det svårare att hitta ljudet, speciellt om det börjar bildas ett skumlock. Prova att sluta söka ljudet där och då och koncentrera dig på att hålla kvar rotationen tills mjölken har rätt temp istället. Har man en riktigt kraftig ånga kan man få snurr på riktigt tjock mjölk men med svagare ånga är det klart svårare att hålla mjölken snurrande när den börjar bli för tjock för latte art.

Vill du få till mjölk till latte art behöver du inte skumma mjölken mer än att den blir ungefär som ovispad grädde. Vill du ha tjockare mjölk än så spelar det väl inte så stor roll om du får ett skumlock?

Jag fick skumlock på mjölken till frukostkaffet idag. Första koppen kunde jag hälla under locket och få en liten fjäder i medan andra ur samma kanna blev mer av en klassisk cappu med stor vit cirkel i mitten. Det funkar det också.
 

Nanoid

New member
Att det blir ett bubblande ångrör kan bero på att du tappar tryck alt. att du behöver kalka av ångröret. Jag hade nämligen haft samma problem ett par ggr och det har alltid hjälpt med en avkalkning. Kanske det blir för trångt nånstans på vägen?

I början blir det virvel och om man är för hetsig på att få i luften blir det ett skumlock. Ibland tunt och fint, ibland en bubblig skumpuck.:dry: Detta måste "vändas" ned i mjölken igen men hjälp av rotationen (den stående vågen, typ). Detta blir lite enklare allt eftersom mjölken värms. Annars gäller öva, öva, öva...

/M
Röret är nästan nytt så det är inte troligt att det är dags för avkalkning redan.

Jag är med på att skummet ska ner i mjölken för att dels bilda mikroskum, dels bli av med locket men det är att få ner det som är problemet. Har övat mycket med vatten och diskmedel men det blir inte mycket bättre ändå.

Nanoid, jag har två gissningar: Antingen försöker du arbeta in mer luft i mjölken än maskinens ångkapacietet klarar av eller så har du inte hittat en riktigt bra placering av ångröret i mjölken.

Det gör stor skillnad var du har ångröret i kannan och det gör förvånansvärt stor skillnad hur mycket mjölk du har i kannan. För nära kanten så tjuter det bara och för nära mitten blir det bara spott och fräs och bubbelbad. På min Silvia behöver jag använda mjölkkannornas pip för att få ner ångröret på rätt ställe.

När du fått ner en hel del luft i mjölken blir det svårare att hitta ljudet, speciellt om det börjar bildas ett skumlock. Prova att sluta söka ljudet där och då och koncentrera dig på att hålla kvar rotationen tills mjölken har rätt temp istället. Har man en riktigt kraftig ånga kan man få snurr på riktigt tjock mjölk men med svagare ånga är det klart svårare att hålla mjölken snurrande när den börjar bli för tjock för latte art.

Vill du få till mjölk till latte art behöver du inte skumma mjölken mer än att den blir ungefär som ovispad grädde. Vill du ha tjockare mjölk än så spelar det väl inte så stor roll om du får ett skumlock?

Jag fick skumlock på mjölken till frukostkaffet idag. Första koppen kunde jag hälla under locket och få en liten fjäder i medan andra ur samma kanna blev mer av en klassisk cappu med stor vit cirkel i mitten. Det funkar det också.

Tack för era svar! Jag har experimenterat lite med vart i mjölken jag sätter ner röret och det kan vara så att jag måste tänka på det mer. Ska koncentrera mig på det nästa gång jag kör.
Locket i sig är inte så störigt egentligen (som du skriver) det handlar mer om att jag inte vill ha för fluffigt skum plus att när man bestämt sig för att man vill ha resultat B är det inte ok med A även om A är gott :)

Jag tror att mitt problem ligger i att rotationen avstannar och ska som ni råder koncentrera mig mer på att hålla igång rotationen och mindre på ljudet.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Tänk också på att det inte behövs så särdeles mycket ytning. I och för sig kan det behövas mer med en "klenare" maskin (jag har en dubbelkokare), men jag har märkt att det gärna blir ett skumlock när jag ytar lite för länge; någon sekund eller två räcker för mig. Det gäller således att inte missa så att det blir bubblor vid ytningen! :blink:

//Stefan (som lyckas oftare än tvärtom men som känner igen problematiken från Silviatiden)
 

Nanoid

New member
Tänk också på att det inte behövs så särdeles mycket ytning. I och för sig kan det behövas mer med en "klenare" maskin (jag har en dubbelkokare), men jag har märkt att det gärna blir ett skumlock när jag ytar lite för länge; någon sekund eller två räcker för mig. Det gäller således att inte missa så att det blir bubblor vid ytningen! :blink:

//Stefan (som lyckas oftare än tvärtom men som känner igen problematiken från Silviatiden)

Lite sent svar men bättre sent än aldrig....

Tack för svaren! Jag upptäckte att om jag fokuserade mer på att ytskuma och mer på att få igång rotationen så blev resultatet hyfsat. När jag drar på ångan så blir det lite rotation men den avstannar efter några sekunder. Under tiden bildas det lite skum på ytan som jag kan få ner i mjölken när rotationen börjar igen efter 10-20 sekunder. Dock är jag tvungen att luta på kannan och låta ångan komma ut mot ena kanten för att få igång rotationen. Känns tekniken igen eller är jag helt fel på det.

Nu till ett annat problem - kör jag mjölk till 2 shots så går skumningen bra men gör jag bara lite mjölk till en kopp så hinner jag inte få igång rotationen innan mjölken blir för varm.
Jag häller alltså upp ca 0,5 dl, kör igång ångan och det bubblar på riktigt mycket, det bildas ganska mycket stora bubblor eftersom ångan "studsar" mot bottnen på kannan. Ingen rotation i början och när jag väl börjar få igång den och börjar försöka få ner bubblorna så är mjölken alldeles för varm, så att den luktar lite äckligt såsom varm mjölk gör. Jag står alltså med tunn, alltför varm mjölk med ett ytskum av stora bubblor.
Jag vet inte om det hjälper att ha mjölken i frysen ett tag innan? Eller är det bara så när man har lite mjölk i kannan? Alla råd uppskattas!
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Lite sent svar men bättre sent än aldrig....

Tack för svaren! Jag upptäckte att om jag fokuserade mer på att ytskuma och mer på att få igång rotationen så blev resultatet hyfsat. När jag drar på ångan så blir det lite rotation men den avstannar efter några sekunder. Under tiden bildas det lite skum på ytan som jag kan få ner i mjölken när rotationen börjar igen efter 10-20 sekunder. Dock är jag tvungen att luta på kannan och låta ångan komma ut mot ena kanten för att få igång rotationen. Känns tekniken igen eller är jag helt fel på det.

Nu till ett annat problem - kör jag mjölk till 2 shots så går skumningen bra men gör jag bara lite mjölk till en kopp så hinner jag inte få igång rotationen innan mjölken blir för varm.
Jag häller alltså upp ca 0,5 dl, kör igång ångan och det bubblar på riktigt mycket, det bildas ganska mycket stora bubblor eftersom ångan "studsar" mot bottnen på kannan. Ingen rotation i början och när jag väl börjar få igång den och börjar försöka få ner bubblorna så är mjölken alldeles för varm, så att den luktar lite äckligt såsom varm mjölk gör. Jag står alltså med tunn, alltför varm mjölk med ett ytskum av stora bubblor.
Jag vet inte om det hjälper att ha mjölken i frysen ett tag innan? Eller är det bara så när man har lite mjölk i kannan? Alla råd uppskattas!

Vad gäller tekniken, så kan den skilja från maskin till maskin och ha olika sweet spots där munstycket jobbar optimalt. På en Diamant funkar det att ha munstycket rakt ned och i mitten av kannan, men på min maskin måste jag ha en liten lutning med munstycket pekande mot min vänster och med detta sagt så betyder det att en måste hitta sweet spot på just sin maskin.

Som skrivet ovan: kör du med bara en halv deciliter till en kopp? Jag använder oftast en Rattleware-kanna på 0.6 liter och till två cappuccino fyller jag upp denna till strax under där pipen börjar bukta ut. Till en kopp (t ex den cappucino på en dubbel espresso jag just nu dricker) blir det ungefär hälften av denna mängd. Det ÄR lite trickigare att skumma en mindre mängd mjölk och det gäller att göra precis som med dubbla mängden men på halva tiden. Ungefär. Som med det mesta gällande denna konstform (och alla andra) är det att labba fram sweet spot och sedan öva, öva, öva som gäller. Det finns inga direkta genvägar, tyvärr...

Och, ja, på sätt och vis är idén att ha mjölken i frysen inte helt off. Med kallare mjölk kommer längre tid att korrigera ev missar i skumningen.

//Stefan (som emellanåt tar sig en cappuccino på en doppio; komplett med latteart)
 

oOTINDRAOo

Well-known member
Olika ventilhattar: http://www.youtube.com/watch?v=4V_h25BRXpw

Har ni erfarat att fler hål är bättre/svårare etc? Själv har jag bara jobbat med maskiner som haft ett hål, rakt ned. Min nya kommer att ha två snett på sidan, men man kan byta hatt om man vill. Tänker spontant att skillnaden som är störst är handhavande, man lär sig den man har och vänjer sig vid den. Gör man fint skum på två hål eller fyra, det kvittar väl eg.
 

svartvest

Well-known member
Jag tror också det handlar om handhavande, träna med vatten och en drop diskmedel i två kvällar och du grejar det.
 

Ellensen

New member
Villken sorts mjölk använder ni? Jag har läst omkring på internet att low-fat milk är det enklaste, men med min isomac tea klarar jag inte skapa nog mikroskum med vanlig 1.5% mellan mjölk men när jag använder 3.5% standard mjölk blir det mycket enklare.

Med vanlig 1.5% klarar jag skapa det som på ytan i steam pitchern ser ut som perfekt blankt, krämigt och helt utan bubblor mikrofoam, men när jag häller ut i koppen är det bara det översta laget i pitchern som är så resten under är varm, blaskig, vanlig mjölk. I pitchern är det helt klart två lag som delat mellan fin mikrofoam överst och tunt under. Resultatet är en blaskig cappuccino med en topp av fin mikrofoam.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp