Sidan 12 av 12 FörstaFörsta ... 2101112
Resultat 89 till 95 av 95
    Citat Ursprungligen postat av Nanoid Visa inlägg
    Lite sent svar men bättre sent än aldrig....

Tack för svaren! Jag upptäckte att om jag fokuserade mer på att ytskuma och mer på att få igång rotationen så blev resultatet hyfsat. När jag drar på ångan så blir det lite rotation men den avstannar efter några sekunder. Under tiden bildas det lite skum på ytan som jag kan få ner i mjölken när rotationen börjar igen efter 10-20 sekunder. Dock är jag tvungen att luta på kannan och låta ångan komma ut mot ena kanten för att få igång rotationen. Känns tekniken igen eller är jag helt fel på det.

Nu till ett annat problem - kör jag mjölk till 2 shots så går skumningen bra men gör jag bara lite mjölk till en kopp så hinner jag inte få igång rotationen innan mjölken blir för varm.
    Jag häller alltså upp ca 0,5 dl, kör igång ångan och det bubblar på riktigt mycket, det bildas ganska mycket stora bubblor eftersom ångan "studsar" mot bottnen på kannan. Ingen rotation i början och när jag väl börjar få igång den och börjar försöka få ner bubblorna så är mjölken alldeles för varm, så att den luktar lite äckligt såsom varm mjölk gör. Jag står alltså med tunn, alltför varm mjölk med ett ytskum av stora bubblor.
    Jag vet inte om det hjälper att ha mjölken i frysen ett tag innan? Eller är det bara så när man har lite mjölk i kannan? Alla råd uppskattas!
    Vad gäller tekniken, så kan den skilja från maskin till maskin och ha olika sweet spots där munstycket jobbar optimalt. På en Diamant funkar det att ha munstycket rakt ned och i mitten av kannan, men på min maskin måste jag ha en liten lutning med munstycket pekande mot min vänster och med detta sagt så betyder det att en måste hitta sweet spot på just sin maskin.

Som skrivet ovan: kör du med bara en halv deciliter till en kopp? Jag använder oftast en Rattleware-kanna på 0.6 liter och till två cappuccino fyller jag upp denna till strax under där pipen börjar bukta ut. Till en kopp (t ex den cappucino på en dubbel espresso jag just nu dricker) blir det ungefär hälften av denna mängd. Det ÄR lite trickigare att skumma en mindre mängd mjölk och det gäller att göra precis som med dubbla mängden men på halva tiden. Ungefär. Som med det mesta gällande denna konstform (och alla andra) är det att labba fram sweet spot och sedan öva, öva, öva som gäller. Det finns inga direkta genvägar, tyvärr...

Och, ja, på sätt och vis är idén att ha mjölken i frysen inte helt off. Med kallare mjölk kommer längre tid att korrigera ev missar i skumningen.

//Stefan (som emellanåt tar sig en cappuccino på en doppio; komplett med latteart)
    Grind in, Turn on, Steam out...

Senior Member oOTINDRAOos avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Olika ventilhattar: http://www.youtube.com/watch?v=4V_h25BRXpw

Har ni erfarat att fler hål är bättre/svårare etc? Själv har jag bara jobbat med maskiner som haft ett hål, rakt ned. Min nya kommer att ha två snett på sidan, men man kan byta hatt om man vill. Tänker spontant att skillnaden som är störst är handhavande, man lär sig den man har och vänjer sig vid den. Gör man fint skum på två hål eller fyra, det kvittar väl eg.
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
    Espressomaskiner: Rancilio Silvia + Rocket Giotto kvarn: minimoka M203

Senior Member svartvests avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Jag tror också det handlar om handhavande, träna med vatten och en drop diskmedel i två kvällar och du grejar det.

Junior Member
    Reg.datum
    mar 2015
    Tackar och bockar!

Junior Member
    Reg.datum
    apr 2015
    Jag tycker att det är riktigt bra guide. Däremot tycker jag det är värt att nämna hygien, vilket är otroligt viktigt om du aldrig har skummat mjölk förut. Blås ur ångmunstycket och håll din mjölkkanna ren.

Finns en del bra tips på: http://www.cafeskolan.se/category/kaffe-kunskap/

Villken sorts mjölk använder ni? Jag har läst omkring på internet att low-fat milk är det enklaste, men med min isomac tea klarar jag inte skapa nog mikroskum med vanlig 1.5% mellan mjölk men när jag använder 3.5% standard mjölk blir det mycket enklare.

Med vanlig 1.5% klarar jag skapa det som på ytan i steam pitchern ser ut som perfekt blankt, krämigt och helt utan bubblor mikrofoam, men när jag häller ut i koppen är det bara det översta laget i pitchern som är så resten under är varm, blaskig, vanlig mjölk. I pitchern är det helt klart två lag som delat mellan fin mikrofoam överst och tunt under. Resultatet är en blaskig cappuccino med en topp av fin mikrofoam.

Finns det någon möjlighet att göra något åt bilderna på första sidan som slutat fungera nu igen?
    latte art | Jag har inte tid att dricka dåligt kaffe

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •