Vilka HX på svenska marknaden

brengen

Well-known member
Går med funderingar på att så småningom skaffa en HX-maskin med E61 för 10-15kkr. Vill helst köpa i Sverige med tanke på service osv.

Tänker främst på Giotto, BFC junior och Andreja Premium men undrar vilka fler alternativ som finns?

Vilka är skillnaderna mellan dessa förutom rent estetiska och märker man som hemmaanvändare t.ex att Giotton har något större kokare än BFC`n?

Ni som har erfarenhet av dessa maskiner eller andra i samma nivå... kom med synpunker!
 

Lars

Well-known member
Isomac Millenium finns ju förstås. Dock skulle jag personligen hellre ta vilken som helst av de maskinerna som du har listat.

Jag kör själv Giotto och är mycket nöjd med den. Jag gick mycket på det estetiska eftersom jag tror att dessa maskiner funktionsmässigt är i nivå med varandra. Giotton har också den fördelen att den är lite lägre, vilket gör den lite mer lättplacerad med tanke på köksskåp och dylikt. Jag tror inte att man märker sådana saker som att Giotton har större kokare i praktiken.
 

brengen

Well-known member
OK!

Jag har bara tittat på dessa maskiner som hastigast i verkligheten och en grej som jag lade märke till (vet ej ifall det stämmer) är att Giotton har ett betydligt mer rörligt ångrör vilket jag uppfattar som positivt.

När jag för några veckor sedan var inne på kaffemaskinen på ringvägen sa de att Andrejan var lättare att öppna för att komma åt pressostaten och justera denna.

Undrar då vad en pressostat är och varför man vill justera denna?
 

brengen

Well-known member
OK! Tackar!

Hm! BFC`n är ju grymt snygg om man bortser från de där svarta grejerna på ångröret och hetvattenutgången... antar att de är där för att man ska kunna ta i rören... korrekt?

Giotton är ju dock lite billigare och lite lägre. Varför röstar Cheffalo på BFC?
 

Lars

Well-known member
Det stämmer att Giottons ångrör kan vridas i "alla" riktningar, medan det på BFC bara går att vrida "höger/vänster", vilket jag tycker är en fördel. Något som också är bra är dessutom att ångrören är isolerade (slang inuti rören) så att de inte blir så varma att man bränner sig på dem (vet ej hur det är med BFC på den här punkten). En annan fördel med Giotton är något lättare att komma åt vattentanken vid påfyllning (men det är nog mest en vanesak). Jag tycker att BFC å andra sidan känns lite stadigare vad gäller själva höljet, dvs känns lite rejälare. När det gäller finnish, så känns de likvärdiga. För min del var det som sagt utseendet och höjden som fällde avgörandet.
 

brengen

Well-known member
Svårt val det kommer att bli. Men bra att få höra vad folk tycker om maskinerna. Lär väl försöka få till något mer besök i butik för att känna mer på maskinerna innan jag bestämmer mig.
 

Lars

Well-known member
Cheffalo sa:
Vill man absolut ha svängbar ångarn kan man välja BFC Pulsante.

Jo, men då får man ju ingen liten spak att leka med... :(

Som Cheff sa, så kommer du nog att bli nöjd med vilken av de här maskinerna du än väljer. Maskiner på den här nivån är mycket trevliga bekantskaper!
 

brengen

Well-known member
Jo det är väl så att båda är riktigt bra maskiner men sen är det väl så att har man väl köpt den ena så undrar man om inte den andra är bättre....

Cheffalo... har du maskinerna i butiken? Ska på snabbvisit i Göteborg på måndag och det finns en liten chans att jag hinner med ett besök.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Levetta och Cellini (samma som Giotto fast annan design) finns påslagna dagligen. Kom in bara, så får du klämma och känna och bilda dig en uppfattning. OBS, presentera dig gärna, blir så nojig när jag läser att nån varit här utan att jag förstått att så är fallet :lol:
 

wesaft

Well-known member
Va sugen man blev på en BFC nu bara för det :)
Vet inte varför jag föredrar den, men så är det.

edit: Cellini är en riktig pärla den också, ska spana lite mer på den, rak sparsam design, mmm, jag gillar. Tur att jag itne ska köpa någon, orkar itne med beslutsångesten.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,653
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp