Dyrare kaffe?

Asprilla

Well-known member
jo... visserligen italien. men priset på kaffe styrs utav utbud och efterfrågan som allt annat. och utbudet i världen sjunker, sen om det bara är markant eller inte är inte jag rätt person att säga.
 

zix

Well-known member
Jaaa, stackars svenska kaffekonsumenter...

Enligt artikeln "so you say there's a coffee crisis" från 2002 på CG så var kaffepriset vid den tiden det lägsta på typ hundra år. Det har sjunkit ända sen kaffehandeln släpptes helt fri i slutet av 80-talet. Så kaffepriset är nog inte "rekordhögt" mer än det är rekord när jag hoppar 1.50 i längd. Rekord för mig kanske, men inte för nån annan direkt.

En hastig omräkning av CG-artikelns sifferangivelser ger att priset 2002 var ungefär 89 cents per kilo. av detta fick så bonden ut ungefär 17 cent. (8 cent per pound).

Nu då? Bonden kanske får 35 cent?
Hmmmm... Det är väl inte okänt att Brasilien förr brukade göra sig av med tusentals ton råkaffe för att hålla priserna uppe. Nu är det ju ett stort italienskt lager som försvinner, så prisökningen lär väl i första hand gynna de stora kaffeföretagen, och kanske möjligen i förlängningen kaffeodlarna. Eller vad tror ni?

För mig känns den här "nyheten" om rekordpris beställd. Men så är jag också sån därn konspirationsteoretiker.

CG-artikeln jag jiddrar om börjar så här:
There's a coffee crisis going on. A major one. So what's it all about?

In the simplest terms, people are dying. They are dying because of unbelievably low Grade C global coffee prices, hovering around 40 cents per pound of green beans. That 40 cents per pound translates into as little as 7 or 8 cents per pound that actually gets to the farmer for their labour, their land costs, and their expenses. The farmers are dying from starvation. They are dying from...
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,670
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp