Billig och Bra(?) espressomaskin i 2000kr klassen?

YocaL

Well-known member
Eller vad ska man egentligen behöva punga ut för en vetig maskin? :?

Det jag prioriterar är att man får en bra kopp espresso,
jag har alltså ingen krav på hög produktivitet, utan kan nöja mig med nåt enkelt.
En bra mjölkskummare är heller inget jag har stor nytta av då jag tycker min lilla visp funkar bra.

MEN vilka maskiner bör man kolla på?
Det finns ju huuur många som helst, och i alla klasser?
Hur är dom som finns på de vanligaste elektronikkedjorna
typ; elgiganten, siba, onoff osv osv..
Är de nåt att ha?


Bomba mig med förslag tack och motivera gärna varför eller varför inte. :)
Tack på förhand!
 

Marv

Well-known member
Vill bara rekomendera dig att lägga litet pengar på en bra kvarn också, detta är en ofta underskattad del av espressobryggningen.
 

Satyricon

Well-known member
Jag har haft en Gaggia Espresso i 7,5 år. Den kostade då 1 795 pix på Verner & Verner. Det har varit en mycket bra maskin. Om du (till skillnad från mig) avkalkar den regelbundet håller den säkert i 10 år.
 

YocaL

Well-known member
Nu är jag tyvärr inte fullt så hardcore inom detta ämnet så att jag vet fördelarna med en 3vägsventil :? :)
 

lothar

Member
Trevägsventilen är till för att släppa tryck i bryggruppen och portafiltret (där kaffet kommer).

Du bygger upp ett tryck på ca 9 bar i bryggruppen när du brygger kaffet, när du sedan stänger av pumpen så släpper trevägsventilen ut övertrycket som bildats direkt ner i spillbrickan, detta gör alltså inte maskiner utan trevägsventil.

Detta gör att om du saknar trevägsventil och lossar på portafiltret (handtaget) direkt efter bryggning så kommer dina väggar att ha en trevlig kaffebrun färg då vatten och kaffe sprutar ut i skarven :)

Även om de flesta av oss upplever kaffe som en vacker färg finns det vissa mindre entusiastiska människor som ser detta som en nackdel - främst för att det som kommer ut är ca 96 grader varmt.

Detta är ju självklart en nackdel om du antingen är oförsiktig eller ska brygga flera kaffe i rad. Dock ska det gå att släppa ut en del av övertrycket genom att öppna ångventilen - sen försiktigt lossa filtret. Jag har ingen erfarenhet av det själv, men Satyricon kanske kan svara på det, tror Espresson är identisk med Coffee på insidan.
 

Satyricon

Well-known member
lothar sa:
Satyricon kanske kan svara på det, tror Espresson är identisk med Coffee på insidan.

Gaggia Espresso har vad som i bruksanvisningen kallas ”antidroppsystem”, och jag vet inte om det har med trycket att göra. I alla fall brukar det inte vara några större problem att lossa filterhållaren direkt efter bryggning. Det poppar till lite, och vill man vara helt säker på att trycket har släppt kan man som lothar säger släppa ut övertrycket genom att vrida lite på mjölkskumskruven.
 

jope

Well-known member
Ta en titt på Gardin Olsson !? på barnarpsgatan....ja skratta ni men det är nog den enda i stan som har lite koll på utrustning. De är återförsäljare av Isomac, ta en titt på Napolissima, jag tror att du kan hitta lite info om deras maskiner i andra trådar t ex http://www.riktigtkaffe.se/viewtopic.php?t=152

Men jag säger som Marv...du kommer bli förvånad över kvarnens betydelse.

Vill du ha en smidig lösning kanske det kan vara idé att titta på nespresso. Generalagenten lär finnas i Jönköping (dock utan butik???). Vet att t ex Aldo i skanör säljer nespresson så helt kass kan de inte vara :)
Ett ryckte gör även gällande att det lär finnas till försäljning ute i Habo, Ferdinand heter en på Snickaregatan 2 ( granne med team sportia) som kompletterar sitt utbud av stötdämpare, avgasrör, däck mm till Porsche med lite Nespresso...kul kombination: alla delar till din Porsche och en Nespresso till köket.

se även: http://www.riktigtkaffe.se/viewtopic.php?t=472
 

Joppe

Well-known member
Jag har själv en Isomac Napolissima och är nöjd. Satsa på en kvarn direkt så kan du variera malningsgraden vid behov. Jag har kastat en hel del malet kaffe som jag har köpt eftersom det inte gått att få fram en drickbar espresso.

Om du är nybörjare så köp maskinen i en fysisk butik, så kan du gå dit och få tips och råd. Eftersom OnOff och Kaffemaskinen har samma pris på Napolissiman så valde jag att köpa hos Kaffemaskinen i Gbg. Hos OnOff vet dom mindre än nätbutikerna om sina hushållsmaskiner.
 

noscore

Active member
Har samma erfarenhet som Joppe. Om espressovärlden är ny för dig så prova med en Napolissima men köp till en hyffsad kvarn. Utan kvarn ingen espresso :? Jag trodde också folk drev med mig angående kvarnens betydelse men nu när man provat p ådetta lite så inser man dess betydelse för att få fram bra espresso. Huruvida maskinen ifråga är bra på att skumma mjölk vet jag inte, jag dricker bara espresso.
Jag köpte en Napolissima för 1400kr på onoff och importerade en Solis 167 från Tyskland och sitter nöjd. ;)
 

Joppe

Well-known member
Sedan finns ju alltid riktigtkaffe.se om du behöver råd och tips. Jag har den senaste månden upptäckt hur bra Forumet är. För att kunna få råd och kanske hjälp att testa maskinen så behövs en riktig kaffeaffär. Därför handlade jag i butik.
 

YocaL

Well-known member
Joppe sa:
Sedan finns ju alltid riktigtkaffe.se om du behöver råd och tips. Jag har den senaste månden upptäckt hur bra Forumet är. För att kunna få råd och kanske hjälp att testa maskinen så behövs en riktig kaffeaffär. Därför handlade jag i butik.

Ett mycket bra förslag!
Dessvärre så är jag inte i närheten av vare sig götet eller el stockholmo den närmaste tiden.
Så det blir nog isåfall onoff som gäller. Hur ju iaf en kompis som jobbar där så det borde inte va omöjligt att få lite kompispris och att få känna på sakerna 8)
 

YocaL

Well-known member
Var på onoff o klämde lite på Napollisiman.
Kort intryck är; ser gedigen ut på ett par meters avstånd,
men inte när man börja granska den.
Gillar annars stilen på den.


Ett par andra maskiner som jag fastnade lite för var annars dessa.

prod_38335.jpg

Krups XP2000 Combi Länk
Blev så förvånad att den kändes så pass gedigen för det priset.
Sen att man får med kaffebryggare är väl lite onödigt, men ändå :lol:


prod_34399.jpg

Kenwood ES552 Länk
Ser cooool ut!


Är dedär bara rent skräp eller är de nåt att ha tro?
 

noscore

Active member
Krups:en går nog fetbort om du vill göra espresso. Den andra maskinen kan nog fungera...men jag blir alltid lite skeptisk mot Kenwood eftersom de ju tillverkar allt mellan himmel och jord. Känns lite splittrat. ;) Men den ser bra ut det gör den.
Napolissiman ser kvalitetsmässigt inte mkt ut för världen, men vad annat är att förvänta sig när det är varmblodiga italienare som dragit elledningarna och rören :shock: ;) Om man kan leva med ett skraltigt utseende så levererar den vad den ska för den lilla summa pengar den kostar. Bara känslan att veta att den är konstruerad av en italiensk firma (de om några borde ju kunna det här med espresso) är bra för självkänslan, lovar!
Glöm inte bort kvarnen! Den är viktigare än en aldrig så snyggmaskin i denna prisklass!

Använd annars sökfunktionen på detta forum. Det här med maskiner och kvarnar finns det många intressant trådar om.
 

Joppe

Well-known member
För mig fungerar den italienska känslan bra. Isomac verkar vara bättre på espressomaskiner än på kvarnar. Köpte en Minimoka M-203 efter att ha läst om plastdreven i Isomacs kvarn (Prof Inox tror jag är de billigaste).
 

YocaL

Well-known member
Okej, var ju ändå tvungen att kolla :)

Tror förresten jag kan få ett bra pris på en sånhär:
gaggia-cubika.jpg

GAGGIA Cubika
Länk

Hur står den sig i förhållande till Isomacen?
 

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,629
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp