Stockholm Bra butik för köp av bönor i centrala Stockholm?

Mangan

Well-known member
Någon som kan tipsa om nåt bra ställe där man kan köpa schyssta bönor i centrala Stockholm. Gärna nåt ställe som kränger Mauro. Lösvikt är inte heller fel, så man kan blanda lite...

8)
 

lothar

Member
Alla himalaya, ex hötorgshallarna, söderhallarna. Sen finns bönor och blad på ringvägen och i västermalmsgallerian, tycker dock själv inte särskillt mycket om dem. Kaffemaskinen säljer en del bönor på ringvägen och roslagsgatan. Finns nog ett par bra ställen till, men det där lär räcka som start :)
 

kaleii

Well-known member
John Wall i PUB eller Himalaya i Hötorgshallen skulle jag nog säga. Båda ligger centralt och har ett brett urval.
 

lothar

Member
Just det, herr Wall hade jag glömt. Var där häromdagen och luskade ut att de får in en batch nyrostade i början på veckan.
 

NiklasM

Well-known member
eh..? Antingen så får man eller så får man inte?
Om jag frågar

"Kan man få köpa kaffet i lösvikt?"
och får svaret
"Nä"

Vad är det jag inte förstår?

Klart ni inte säljer kaffe på lösvikt.
Inte en enda gång jag frågat.

/n
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Av de sorter många frågar efter kan vi sälja delar av förpackningar (de som endast finns i 1kg) HELST vill vi ju inte öppna påsar, speciellt inte om det är av en sort som inte säljs så mycket av.
 

cango

Well-known member
kan det vara så att Du, Cheffalo, kan tänka dig göra det i Göteborg (i speciella fall - dvs öppna en förpackning å sälja i lösvikt) men de i Stockholm kanske inte är så tillsmötesgående (enligt NiklasM:s erfarenhet) ?
 

NiklasM

Well-known member
Tillmötesgående eller inte....Om man nu inte säljer lösvikt, förstår jag varför. Men torde det inte gälla alla då?
Eller ska man fråga rätt dag till rätt person som e på rätt humör?

Då jag frågade hade vi inte börjat prata sort. Så det kan inte haft med det att göra. det gick helt enkelt inte - vilket ÄR helt OK.

Men strunt i samma :)

Jag kan fråga igen nästa gång....vill gärna pröva ngra nya bönor utan att begöva köpa en stor påse.
 

Anders

Well-known member
Jag handlar jätteofta på lösvikt på kaffemaskinen på Roslagsgatan, det brukar inte vara några problem alls. Dom brukar vilja sälja 250g som minsta vikt, men ber man snällt för att man t.ex. vill prova lite olika sorter brukar det kunna gå bra med mindre oxå. Dock tar dom en liten avgift om dom måste "bryta" en oöppnad påse, men dom sorter som säljs mest t.ex. De Luxe etc. finns nästan alltid öppnade.

De flesta (alla?) i J&Ns utbud finns i 250g påsar oxå om man vill prova runt lite bland utbudet, vilket jag tycker är klockrent. Något alla borde ta efter!
 

mb

Active member
Har också handlat på lösvikt ett flertal gånger på Kaffemaskinen, Roslagsgatan. Har aldrig varit några problem.
 

Mangan

Well-known member
Hmm..har haft min bror på search and purchase i stockis! Han har kollat Pub, NK, Hötorgshallen, Coffe House by Georg mm utan att någon har haft bönorna jag letat efter.

Ändå har jag bara letat efter Mauros concerto och De luxe, samt Karls Terra. De bönorna fanns inte på någon av butikerna. Kan det verkligen stämma?

Min påse concerto börjar ta slut ju...känner redan abstinensen komma krypande! :cry:
 

bartender

Member
Mauros concerto och De luxe fanns i goda mängder på John Wall (i Pub-huset) i lördags och Kahls egna butiker verkar nästan alltid ha fulla sortimentet...

Så du får nog be din bror leta lite bättre: :D

/Micke
 

Johan

Well-known member
Jag hade inga problem att handla kaffe i lösvikt på kaffemaskinen under helgen, strålande service återigen :)

--Johan
 

Mangan

Well-known member
Yep, John Wall hade de förföriska bönorna! Mumsfillibaba. Har druckit concerton förut, men De luxen blir första gången. Spännande! 8)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp