Vilken kedja är bäst?

Vilken kedja är bäst?


  • Totala väljare
    37

lothar

Member
Oj, det är en riktigt tuff fråga. Beror ju alltid på vem som står bakom disken på såna där ställen (iofs på alla ställen). Oftast är det ju folk som inte har koll alls, vilket omöjliggör gott resultat. Har däremot fått en rosetta på min cappis i pappersmugg(!) på coffee cup kungsgatan. Smakade helt ok också.

George däremot har jag inte mycket till övers för. Finns en sådan på universitetet här i Stockholm, där jag spenderar mina dagar. De gör den bästa espresson på universitetet - men det är inte ett bra betyg då övriga ställen som regel kokar mjölken. Det är synd dock, eftersom de har bra priser, 8/12 espresson har jag för mig.
 

lothar

Member
Skvallrar om den generella standarden... Undrar fall de kommer undan med sådant för att studenter inte har några smaklökar eller fall vi helt enkelt är beroende av att ta en kaffe för att hålla oss vakna föreläsningarna igenom :?
 

MrBean

Well-known member
Har fått bra kaffe hos dem alla men mest dåligt :( så deras problem än nog kvaliteten... än vem som är bäst inbördes.
Men det är ju ett sätt att mäta det oxå.
 

Anne

Well-known member
Den enda jag med glädje dricker hos är Coffee Cup (helst gullmarsplan) - det är alltid helt okej. Men snälla, jag *vill* ha en Starbucks i Stockholm...
 

rainman

Active member
Röstade på Coffee Cup, har dock ej haft nöjet att testa Espresso House.
Av de andra tre så var inte valet så svårt.
Har iallafall upplevt det så att man får hyffsad jämn kvalitet på kaffet när man köper på Coffee Cup oavsett filial. Av vad jag sett så är det nymalt kaffe i dosatorn och mjölken i min cappa har aldrig vart "kokt".
 

coffie

Member
måste nog säga att waynes & espressohouse är de ställen som levererar bäast kaffe, iallafall i Linköping.
 

Tobiemme

Well-known member
är det inte så att Espresso House köpt upp Coffee Cup (som jag tidigare tyckte var mest ok av kedjorna)?
 

Coffeehead

Well-known member
Stämmer, jag tror att det var ca 2-3år sedan. Eller rättare sagt, grundarna till EH sålde till riskkapitalbolag som sedan köpte CC och slog ihop under samma namn. Jag tror att de på sikt hoppas att Starbucks ska komma hit och då vilja köpa hela klabbet för att snabbt komma över lägen etc.
 

Coffea

Member
Personligen föredrar jag Barista. Den absolut bästa kedjan om ni frågar mig. Anledningarna är många. Gott kaffe, de är bra på att hälla upp och servera snyggt, de kan mycket om kaffe om man frågar, håller Bristakurser för intresserade, har riktigt schysst inredning, mysig atomsfär etc.
http://www.barista.cc/o.o.i.s/1
 

robbowan

Well-known member
Personligen hoppas jag att Starbucks inte kommer hit. Vi har tillräckligt många kedjor och "Bucken" är jämfört med många mindre eller kedjelösa vad MacDonalds är jämfört med en burgare på O'Learys - barnmat kontra vuxenmat.

Att sedan mitt nyårslöfte 2003/04 var just att aldrig besöka Starbuck är en annan sak.

Jag har inte varit på någon av kedjorna på LÅNG tid så jag skall väl inte riktigt uttala mig.
 

Krokkodylus

New member
Med risk för att verka snobbig ... men jag kan ärligt säga att ingen kedja där jag druckit kaffebaserade drycker aldrig överraskat åt det positiva. Oprisvärt i nio fall av tio. Det bästa "kedje-kaffet" finns faktiskt på 7-eleven, bättre än Roberts, Waynes, Georges och alla andra amerikanska (o finska) förnamn i mitt tycke ;) Och Barista .... tja, namnet förpliktigar ... något personalen inte verkar bry sig speciellt mycket om att leva upp till.

Starbucks har jag iof aldrig testat så det kan jag inte uttala mig om.

Men förutom smakupplevelsen så tycker jag det är väldigt tråkigt med den likriktning som kedjorna för med sig. Om alla skulle försöka hitta små oberoende kaffeförsörjare tror jag vi både skulle få en bättre standard på kvalitet och en mycket mer omväxlande och spännande kaffekultur!
 

robbowan

Well-known member
Intressant med Starbux - som var en case study jag var tvungen studera Strategical Planning and Management - är ju att de nått ett stadium i USA där försäljningsställena börjat kanibalisera på varandras upptagningsområden.
 

oOTINDRAOo

Well-known member
Har bara fått dåligt espresso på Waynes, och bränd mjölk i latten, så efter några försök gav jag upp det stället. Espressohouse tycker jag är ett hyfsat säkert kort. 90% av det kaffe jag köpt där har varit jättegott. De andra har jag inte testat...
 

coffie

Member
Coffehouse by G och waynes är båda rätt ojämna kedjor, oftast bra, men det känns nog ändå som att Espresso house är mer jämna (kanske är det svårare att franchisa det & därmed levererar de som väl gör det??????) Men ofta kan man avläsa på ställt om det är fräscht eller inte - tycker jag iaf!
 

Molarin

Well-known member
Coffehouse by G och waynes är båda rätt ojämna kedjor, oftast bra, men det känns nog ändå som att Espresso house är mer jämna (kanske är det svårare att franchisa det & därmed levererar de som väl gör det??????) Men ofta kan man avläsa på ställt om det är fräscht eller inte - tycker jag iaf!

Espressohouse har ingen franschise. Så de har lite bättre koll på personal, utbildningar och service.
 

Jay

Well-known member
Jag började mitt kaffedrickande med Coffee Cup, tyckte deras tall latte var gudars nektar. Jag började faktiskt med att dricka te där ska erkännas, och jag beställde en tall och fick twiningspåsar där i, vilket var toppkvalitet tyckte jag ;)

Har aldrig riktigt fallit för de andra, även om när jag bodde i Eskilstuna en kort sejour i början av 2000-talet så var de rätt duktiga på kaffet på Coffeehouse By George, och de hade de bästa mackorna i stan!
 
Topp