Jönköping och Linköping

Sir ToS

Well-known member
Skall till Jönköping och Linköping nu nästa vecka... Vart går jag?
Någon som vet nått bra soft ställe med bästa latten?

Gjorde föresten mitt första löv idag på jobbet... hur underbart som helst :)
 

Molarin

Well-known member
Jönköping verkar vara ett hopplöst ställe om man vill ha ok espresso. Dyrt som attan och det vet vi ju vad det betyder... Toppnoteringen tror jag var 28 kr för en enkel espresso. (Och då hade de Cappuccino för 24 kr. Ööh?)

Finns ett ställe på Borgmästargränd (Lite osäker på gatunamnet) som heter Kaffebönan. Verkar seriöst men de kör Kahls Inferno. Tyvärr (!?) hade jag familjen med mig ivid Jönköpingsbesöket, annars hade jag provar varje ställe... Det hade blivit dyrt och jag hade fått dricka mycket dåligt kaffe men vad gör man inte?

Rapportera om du hittar ett guldkorn!
 

Molarin

Well-known member
Var inne på ett konditori och tog denna bild.

Espresso 25:-
Cappuccino 23:-

(Ursäkta den erbarmerligt dåliga bildkvalitén)

 

niad

Well-known member
Det är ju sorgligt att jag inte kan rekommendera nåt som jag vet säkert skall vara bra. Jag är ju från LKPG. Jag var på Cafe Mocca häromdan och beställde en Macchiato och fick en urvattnat Cappu så det kan ju vara nån vägledning därifrån dock. Jag vet att killen som har stället vill väl så han kan vara mottaglig för en av våra kanske kommande lappar på bordet, vem vet.

Jag dricker uteslutande kaffe hemma, men visst har jag fikat här och där och snappat upp lite....

....vi har Santinis som "borde" kunna sina saker efter vad de påstår, har inte provat det men det kan du ju göra, priset kan jag nästan garantera kommer att vara hårresande, men det är LKPG i ett nötskal.

Tjejerna på Gyllenfiket har en tvågruppers nånting som de behandlar lite hursomhelst enligt vad jag minns, ett gammalt och fint fik är det i alla fall i två våningar.

På Steves Coffe har de ju säkert en bra maskin men om de kan hantera den är en annan sak, de har dock goda mackor och annat så varför inte.

En annan tanke är att gå på gammalt cafe och skita i espresson som bas, då skall du definitivt till Lanemos på västra vägen, det har stannat i -60 talet och är guld att sitta på tycker jag. De har en engruppare nånting, men jag har bara fikat med påtår och sötebröd där.

Vid akademibokhandeln nedanför gyllentorget finns ett cafe inne i bokhandeln som jag har hört skall vara bra. Där tror jag att man faktiskt skall prova en kopp.

Inne på gränden finns en konstig stor röd maskin med säkert tre till fyra grupper som jag inte vet märket på, det är ett hål i väggen med några platser, de har fina mackor men kaffet har jag inte koll på.

Ute på Ikea/Ikanohuset finns ett fik vid bakre ingången, det är nog samma ägare som inne på gränden om jag inte fattat fel, där finns en chans att få en kopp från en hygglig maskin mer vet jag inte.

Det finns ett fik som mejslat ut sig enligt egen profil som Italienskt utöver Santinis och det är Cioccolatta, rökigt och bra mackor är mitt minne från för flera år sedan, de har säkert en maskin, de hade moccakannor och så vet jag också. Jag tror det är ägaren till Santinis som startade sitt nya fik med sitt eget namn efter att ha sålt Cioccolatta...

Nu kommer jag inte på mer, varje gång jag går ned på stan har fem affärer stängt och fem nya öppnat, minst. Jag handlar ingenting, där har ni läget. Alla och jag tror jag menar ALLA kapitalvaror i mitt hem de senaste åren är från ute i europa eller från nätbutiker i alla fall till minst 20-30% billigare än på stan i LKPG. Det enda jag köpt i stan det senaste halvåret är kaffe på Tebladet och det är daxens sanning.

//niklas, jobbar 3 minuter från city... :)
 

YocaL

Well-known member
Jönköping har en hel del trevliga och mysiga fik,
dessvärre brukar väl kaffet vara lite sisådär.

Cafe Påtår på östra storgatan kan jag iofs rekomendera,
de har riktigt gott fika och schyssta kaffedrinkar. :lol:

Och sen som Molarin sa så är Kaffebönan hyffsat.


Sen så..
Har vi ju Delikatessbutiken på smålandsgatan (vid barnarpsgatan)
De är återförsäljare för JB Coffeehouse, så de har Maurokaffe i maskinen, men då det inte är nåt direkt fik så blir man gärna inte sittandes där.
 

jope

Well-known member
Molarin har nästan helt rätt om Jönköping...standarden och kunskapen kring espresso är inte låg...den är pinsamt låg...

Ett ställe kan jag dock rekommendera. Korsningen mellan Nygatan och Trädgårdsgatan (vid sofiakyrkan...kyrkor är vanligt riktmärke i Jönköping ;) ). Jag tycker de är stabila, har kvalitetskänslan och viljan...de behöver servera några...hmm, rätt många...koppar till innan de ser lika vackra ut som solde, nesta, kafferosteriet m.fl. nere i Malmö.

Kaffet de använder är Mehari vilket de även säljer i den lilla butiksdelen (lagerhyllan på en kanten), där finns även lite av varje från italen att införskaffa. Har inte handlat från denna hylla men deras Panini/Focaccia är grymt goda.

Så vad heter stället....f:n, jag vet faktiskt inte...måste kolla imorgon.

Det är möjligt att kaffebönan fungerar, det är ett av få ställen jag inte prövat i stan.


-- lobbying --
:idea: Jönköping skulle verkligen behöva några riktigt bra baristor - någon borde flytta hem och öppna ett ställe snarast!
 

jope

Well-known member
Molarin sa:
Var inne på ett konditori och tog denna bild.

Espresso 25:-
Cappuccino 23:-

(Ursäkta den erbarmerligt dåliga bildkvalitén)


den är bra....ger några följdfrågor...vad beställde du och framförallt, vad fick du? sen blir jag lite nyfikan...var var det?

...ett av de mer "hippa", "claras coffee bar" var jag nära att pröva förra helgen. In med kannan under ångröret och låt den stå där med fullt blås medan espresson fixas, vilket tog lite tid..."något" varm...är det bara att fluffa till skummet....jag gick vidare...
 

jope

Well-known member
Vad gör man inte för att hjälpa behövande, tog en enkel på väg tilljobbet - namnet på stället.

Salotto, Trädgårdsg. 23
Enkel 10kr.....säger en del...

De hade inte öppnat men ordnade fram en enkel utan krångel...dock hade nog maksinen behövt några minuter till för att bli varm.
Vill du ha en kanelbulle modell STOR kan du gå runt hörnet till Johans på Barnarpsg. 16 - men köp kaffet på Salotto.
 

Sir ToS

Well-known member
Var på nått cafe i jönköping som jag inte minns namnet på. Men tjejen sa att det var cafe Påtår. nåja Enkel 20 dubbel 25. Cappoccino 24. Och dem kunde inte hantera maskinen... Fröken i baren doserade först en gång, tampade och sen doserade hon mer kaffe för att tampa en halv gång till... latten jag sedan fick var ja... inte så specielt god men men... Salladen och stämingen var fin... Stannar till i Jönköping på vägen hem igen och hoppas hitta nått...

Nu är jag i Linköping och skall kolla runt på staden idag.
 

YocaL

Well-known member
Tjo!

Var nere på delikatessbutiken idag igen för jag skulle hämta lite portionsförpackat kaffe för mokabryggare.
Då bad jag han göra en dubbel espresso till mig när jag ändå var där.

Och den blev grymt bra! Fick nymalda bönor och allt!
Så jag tycker vi kan va stolta o säga att vi har iaf ett ställe där man kan köpa en riktig espresso på i stan :)
 

jope

Well-known member
..om nu någon passerar Jönköping och tar en titt i denna tråd...

Vist, vist…även om 95% av alla ställen i Jönköping minst sagt har bristande kunskap och höga priser så får vi lista de ställen som faktiskt fungerar, för det är det lätt att betala dyrt för något som i värsta fall inte ens går att dricka upp. Men det finns ett par undantag…

1. Salotto på Trädgårdsg. 23 - mitt personliga 1:handsval
2. Kaffebönan, borgmästargränd 5 - http://www.kaffebonan.nu/
3. Skulle man ha vägarna förbi Delikatesbutiken på Nygatan 10B, så kan man ta en espresso där också.

Folk från Jönköping…fyll på med fler som ni har prövat och godkänt, även jag behöver tips.
 

YocaL

Well-known member
Vill bara INTE tipsa om EsspressoBar vid Barnarpsgatan.
Var där igår och jisses säger jag bara!
Beställde en americano, en cappucino och en liten dammsugare.

Dammsugaren glömde hon bort... (detta trots att hon var tvungen o skriva ner dehär 3 sakerna o det inte fanns några andra kunder)
Men fine! Det är lungt.

Americanon vet jag inte vad hon gjorde med, men jag fick tametusan ett helt fyllt drickglas med skollhett vatten, det såg ut som te....

Sen cappucinon var så lite mjölk i att den var precis som en macchiato. Bara det att den var så sjuuuukt besk! :x

Inte konstigt att fräste åt mig när jag stod o kollade hur hon gjorde;
"JAG KOMMER UT MED DOM!"
 

Sir ToS

Well-known member
Ja nu skall vi se... linköping... jag testade Coffe House som var rätt ok... killen i baren hade lite humm om hur det går till... sen om dem har bättre baristor har jag ingen aning om men priserna var bra... Santinis var jag bara inne och titta på... tyckte stället mer såg ut att va en lunchställe/bar med dyra kaffe drinkar.... Testade Mocca som var ja inget direkt heller men bra mackor och övrig mat och så var det ju Kaffe M som var mysigt plus att man kunde sitta och va vänster och röka vatten pipa...

men nått så där direkt ställe med bra espress vet i f*n om jag hittade...
 

niad

Well-known member
Jag förstår och känner igen vad du skriver. Det finns inget i LKPG som jag vet faktiskt som verkligen är bra. Om nån läser detta och verkligen har ett bra tips i LKPG så säg till. Skulle vara kul att kunna gå ned på stan på lunchen och få sig en vettig kopp men jag har faktiskt inget ställe som jag vet, trist.
 

YocaL

Well-known member
Var faktist på Salotto för första gången förra veckan.
Och jag blev riktigt förvånad när man fick en liten rosetta på cappucinon.
Gott var det också!
Med andra ord ett riktigt trevligt ställe :D
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp