Jönköping och Linköping

Sir ToS

Well-known member
Är i Linköping igen och testat Choccolat och det är än så länge bästa stället...
Kan latte art och verkar veta hur kaffe skall göras... skummar rätt och använder en tamp :)
 

inline

Well-known member
jope sa:
Vad gör man inte för att hjälpa behövande, tog en enkel på väg tilljobbet - namnet på stället.

Salotto, Trädgårdsg. 23
Enkel 10kr.....säger en del...

De hade inte öppnat men ordnade fram en enkel utan krångel...dock hade nog maksinen behövt några minuter till för att bli varm.
Vill du ha en kanelbulle modell STOR kan du gå runt hörnet till Johans på Barnarpsg. 16 - men köp kaffet på Salotto.

Håller helt och hållet med om att Salotto gör det bästa espressokaffet i stan. Jag var där igår och blev på mycket bra humör efter att ha smakat på den bästa espresson någonsin. Har provat ganska många ställen i stan, men Salotto är klart det bästa stället.
/Johan
 

egt077t

Member
Ok, Solotto är klart bäst...det finns dock en duktig tjej på Klaras (Mea) som vet hur man gör espresso (innan hon kom dit i våras var maskinen helt felinställd), Kahls är också bra enligt mig, båda dessa tar dock ut priser som är aldeles för höga....
*t
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Jaha, då var man hemma hos föräldrarna i Huskvarna och skulle prova en kaffe hos Salotto. Men idag var det stängt och på dörren stod det en lapp att de hade nya ägare och skulle öppna igen så fort färgen hade torkat.

Någon som vet vad som är på gång?
 

jope

Well-known member
:mad:
Skiiit, låter inte bra....enda stället med riktigt kaffe...


..och du som åkt så långt för en kopp, besök hos föräldrarna var väll bara en ursäkt :cool:
 

TheWhip

Well-known member
Var på chocolat och testade deras espresso. Tog en dubbel och visst den funkar, men tjejen blondade den rejält. Något jag förvånas över här i Linköping är att när de tampar så tampar de inte alls hårt. Jämnar bara ut ytan ser det ut som.. Definitivt inga 15 kg.
 

niad

Well-known member
Jag drog en enkel Macchiato på Waynes häromdan och den var helt ok, jag tycker deras kaffeblandning är lite sträv och mörk för min smak men med mjölk är det till och med rätt gott. De kan sin sak med maskinen dock, det är ett trevligt ställe. Det skulle vara bra om de hade en alternativ blandning som är lite mer åt det mjuka chokladiga hållet tycker jag.
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Idag tog jag en liten kafferunda i Jönköping och passade på att besöka Salotto. Efter besöket i juni, då extraktionstiden var lite väl kort och kaffet inte smakade något vidare, var förväntningarna inte speciellt höga.

Men! Den enkla espresson jag beställde smakade faktiskt utmärkt! Extraktiontiden såg också riktigt bra ut. Det roliga var också att det var samma kvinna som gjorde kaffet som i juni. Hon kände också igen mig och vi pratade kaffe i några minuter. Under vårt samtal så märkes det definitivt att det nu fanns ett intresse och ambitioner för att servera riktigt bra kaffe. Dessutom är priset fortfarande 10 för en enkel och 20 för en cappuccino. Något som är unikt för Jönköping.

Så jag uppmanar alla jönköpingsbo att besöka Salotto och uppmuntra dem till fortsätta utvecklas. De är inga erfarna baristor ännu, men med ett intresse för kaffe och lite hjälp kan det bli riktigt bra!

På "Delikatesbutiken" kostade kaffet 12kr och körde med bönor ifrån Mauro. Espresson var drickbart men koppen var fylld till kanten. Blaskigt med andra ord. Mjölken till cappuccinon (20kr) var också bara knappt godkänd. Mer bubblig än krämig. Luchmackan för 42kr var dock riktigt god!

Provade inte Kaffebönan där de kör med Kahls. Inte heller den lilla chokladspralinstället där de kör med en La Scala Butterfly.
 

Mardukas

Member
Måste bara säga att jag tog en dubbel espresso här i helgen. Allt var rätt: Barista-klädsel (!?), nymalda bönor, koppstorlek, liten Cluizel-chokladbit till, sockerpåse samt sked. Enda problemet var att jag vet inte hur många gånger en enkel dubblerades i koppen. Resultatet var en kopp där kaffet nådde nästan ända upp till kanten, dock med bra crema. Smaken, ja det var en bra kopp "vanligt" kaffe, inte i närheten av en enkel eller doppio. Synd! Blev så paff att jag inte kom mig för att säga något. Ska nog tipsa nästa gång om mängd färdig espresso.
 

linlasj

Member
Det finns ett fik som mejslat ut sig enligt egen profil som Italienskt utöver Santinis och det är Cioccolatta, rökigt och bra mackor är mitt minne från för flera år sedan, de har säkert en maskin, de hade moccakannor och så vet jag också. Jag tror det är ägaren till Santinis som startade sitt nya fik med sitt eget namn efter att ha sålt Cioccolatta...

//niklas, jobbar 3 minuter från city... :)
Japp, det stämmer, han sålde Cioccolata, det är dock nya ägare sedan dess. Deras espresso är inte så dum. Åsså kan man få hallonpralin till...

Chocolat har en rätt bra espresso, det kanske har med att göra vem som gör den, har inte varit där så ofta.

Italienarna i stan går till Wayne's coffee för sin espresso.
 

linlasj

Member
Håller helt och hållet med om att Salotto gör det bästa espressokaffet i stan. Jag var där igår och blev på mycket bra humör efter att ha smakat på den bästa espresson någonsin. Har provat ganska många ställen i stan, men Salotto är klart det bästa stället.
/Johan
Salotto heter den ja! I Jönköping är vi alltså. Där är det bra, de killarna har lyckats, den har nu funnits i två-tre år tror jag. De har små subtiliteter för sig, som att de gärna låter tjugolappen ligga kvar på disken ett tag, och sliter inte pengarna ner i kassan.

De lägger också upp skeden med skaftet mot kunden, ser väldigt trevligt ut.:)
 

linlasj

Member
Jaha, då var man hemma hos föräldrarna i Huskvarna och skulle prova en kaffe hos Salotto. Men idag var det stängt och på dörren stod det en lapp att de hade nya ägare och skulle öppna igen så fort färgen hade torkat.

Någon som vet vad som är på gång?
Neeeeeeeeej, har de sålt stället. Inte bra. Då blir säkert inte kaffet bra.
 

Nickeh

Well-known member
Sitter nu i föräldra hemmet utanför umeå. Om några timmar bär det av söder ut mot Linköping där det skall pluggas Maskinteknik! Vet att det händer lite spännande saker på kaffet där nere med koppningar på BFT osv. Hoppas på en strålande kaffehöst som paus i studierna!
Ses i linköping!
 

D-flexxx

Member
Jag är från Jönköping och måste tyvärr säga att de är pinsamma när det gäller kaffe. Salotto hade ok kaffe har inte varit där sen de har bytt ägare. Men resten av ställena suger. Speciellt Waynes coffe äckligt och dyrt. Hur illa kan det bli egentligen. Man borde ju fan öppna eget så folk ska fatta hur kaffe ska smaka.
 

D-flexxx

Member
Var i Linköping förra helgen och gick förbi hemköp jämte åhlens. Var lite småsugen på något så jag gick in i det lilla cafet som ligger i samma ingång som hemköp. Tog en snabb espresso och blev lite förvånad över att det smakade ganska bra. De hade en Jura maskin såg ej av vilken modell. Billigt var det också så det var ju ett plus i kanten.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp